Partnerzy serwisu:

Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza

Przemysław Farsewicz 20.07.2019

arrow
arrow
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
fot. PF
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Tramwaj dla Boliwii w Olsztynie. Mamy zdjęcia wnętrza
Stadler przetestuje w Olsztynie jeden z dwóch wyprodukowanych już tramwajów dla Boliwii. Jazdy testowe planowane są w następnym tygodniu. Udało nam się zajrzeć do wnętrza pojazdu.
Tramwaj Metelica to pojazd produkowany dla boliwijskiego miasta Cochabamba. Czwarte co do wielkości miasto w Boliwii będzie pierwszym ośrodkiem w kraju dysponującym nowoczesnym systemem elektrycznego transportu szynowego. Do Boliwii trafi łącznie 12 wozów. Ich produkcja odbywa się w fabryce Stadlera w Mińsku na Białorusi. Gotowe są już dwa pojazdy, które odebrano 28 czerwca. Pierwszy z nich – z numerem 4010-02 – jest już w drodze do Boliwii. „Tramwaj, podzielony na człony, wyprawiono drogą morską z portu w Kłajpedzie do portu Arica w Chile. Na koniec drogą lądową przetransportowany zostanie do Cochabamby” – podaje Stadler.

Będą testować w Olsztynie

Tramwaj z numerem taborowym 4010-01 trafił z kolei na testy do Olsztyna. „ Przejdzie on serie testów dynamicznych i hamulcowych. Zbadany zostanie także poziom hałasu i płynności jazdy oraz oceniany będzie pod kątem zgodności z obowiązującymi normami” – wyjaśnia producent.

Pojazd Metelica wyposażony jest w standardowy rozstaw kół 1435 mm. Ma on trzy człony, długość 33,76 m oraz szerokość 2,5 metra. Jak wyjaśnia Stadler, ze względu na stosowany na Białorusi rozstaw szyn tramwajowych o szerokości 1524 mm, nie było możliwości testowania tramwaju na miejscu. Choć producent o tym nie wspomina, ale dodatkową kwestią wyboru Olsztyna była zapewne skrajnia.

Na razie tramwaj jest przygotowywany do testów. Wyruszył on w swoją pierwszą podróż z zajezdni w nocy z czwartku na piątek. Jazda musiała odbywać się bardzo powoli, aby sprawdzić czy pojazd dopasuje się do istniejącej infrastruktury. Sprawdzono trasę do krańcówki na Kanta. Już wiadomo, że próba przeszła dobrze i będzie można rozpocząć właściwe testowanie. – W tej chwili producent wraz z pracownikami MPK Olsztyn konfigurują tramwaj. Sprawdzane są m.in. łuki, po których będzie jeździł, a także kwestie wkolejania i wykolejania pojazdu, by dowiedzieć się czy nasz dźwig poradzi sobie w sytuacji awaryjnej. Testy mają się zacząć od przyszłego tygodnia w poniedziałek – wyjaśnia Cezary Stankiewicz, rzecznik prasowy MPK Olsztyn. Na testowanie zarezerwowano miesiąc. Następnie tramwaj powróci do Mińska, gdzie przejdzie ostateczne odbiory przez zamawiającego.


Pierwsze tramwaje w Boliwii

Tramwaj pomieści do 221 pasażerów (przy 4 os. na metr kw.) lub 376 (przy 8 os. na m kw.) przy 66 miejscach siedzących w układzie 2+2 i jednoczesnej przestrzeni dla czterech wózków inwalidzkich. Pojazd jest lekki – 46,5 tony – i ma mieć możliwość rozwinięcia prędkości do 80 km/h. Układ osi to Bo' 2' 2' Bo. Producent gwarantuje nacisk na oś do 10 ton. Po obu stronach tramwaju znajduje się pięć par drzwi. Na całej długości składu pojazd jest niskopodłogowy.

Produkcja serii Metelica dla Boliwii rozpoczęła się w październiku 2018 r. W tej chwili w mińskiej fabryce Stadlera jest 9 tramwajów na różnym etapie produkcji.

W 2017 roku Asociación Accidental Tunari, konsorcjum hiszpańskiej firmy inżynieryjno-budowlanej Joca Ingenieria i Molinari Rail ze Szwajcarii, otrzymały kontrakt na opracowanie wstępnych studiów wykonalności i prac projektowych dla budowy w Cochabamba sieci tramwajowej. Budowa miałaby potrwać około trzech lat. Obecnie ponad 700 osób jest bezpośrednio zaangażowanych w budowę nowego systemu, na który składać się będą trzy linie tramwajowe o długości 42,3 km oraz 42 przystanków. Całkowity koszt inwestycji wraz z projektem to 537 mln dolarów. Tramwaje połączą miejscowości Sacaba, Cercado, Colcapirua, Quillacollo, Vinto i Sipe Sipe z Cochabambą, zapewniając transport dla ponad miliona osób.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony