Partnerzy serwisu:

Toruń: Tramwaj pojedzie do os. JAR. Rusza przetarg

Redakcja 29.12.2020

arrow
arrow
Toruń: Tramwaj pojedzie do os. JAR. Rusza przetarg
Wizualizacja skrzyżowania Polna, Ugory mat. UM Toruń
Toruń: Tramwaj pojedzie do os. JAR. Rusza przetarg
Toruń: Tramwaj pojedzie do os. JAR. Rusza przetarg
Toruń: Tramwaj pojedzie do os. JAR. Rusza przetarg
Toruń: Tramwaj pojedzie do os. JAR. Rusza przetarg
Toruń: Tramwaj pojedzie do os. JAR. Rusza przetarg
MZK w Toruniu rozpisuje przetarg na budowę nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do tzw. osiedla JAR. W sumie powstanie ok. 5,5 km nowego torowiska. Prace zakończą się w 2023 r.
– Transport publiczny to swego rodzaju krwioobieg miasta, dlatego trzeba o niego dbać, trzeba zapewniać warunki do jego funkcjonowania, ale przede wszystkim do wygody w podróżowaniu dla pasażerów. Robimy to w Toruniu nieustająco od wielu lat – mówi Michał Zaleski, prezydent Torunia. – Doposażamy tabor tramwajowy – podpisaliśmy umowę na dostawę pięciu nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. W tym projekcie mamy także modernizację odcinków torowisk wraz z siecią trakcyjną, Widzimy już rozpoczęte prace na ul. Kraszewskiego, niedługo rozpoczną się prace w śladzie ulicy Szosa Lubicka, a następnie na Bydgoskiej – dodaje.

Prezydent Zaleski podkreśla, że sercem realizowanego projektu unijnego jest budowa nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do tzw. osiedla JAR. – To przedsięwzięcie zobrazują liczby. Gdy nowa linia zostanie zbudowana, ilość torów tramwajowych będących w eksploatacji w naszym mieście zwiększy się o ponad 20 procent. W tej chwili mamy w eksploatacji 53 600 metrów toru pojedynczego, a ta inwestycja to będzie 11 500 metrów toru pojedynczego. Jest to nie tylko zadanie duże, ale i symboliczne, gdyż wracamy z torami tramwajowymi na północ naszego miasta. Wracamy z dużo większym zakresem. To ważne, gdyż komunikacja tramwajowa jest najbardziej przyjazna miastu i użytkownikom, bo tramwaje nie stoją w korkach, ale także nie emitują do środowiska naturalnego spalin – mówi prezydent.

Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do trójkąta torowego przy ul. Strobanda. W dalszym etapie tramwaj ma dojechać do pętli przy Heweliusza. – Zgodnie z procedurami obowiązującymi przy ogłaszaniu postępowań przetargowych na zadania realizowane przy udziale środków z UE, dokumentacja przetargowa 24 grudnia br. została przesłana do dziennika urzędowego Unii Europejskiej, a gdy tylko zostanie w nim opublikowana (w ciągu kilku dni od daty przesłania – publikacja przewidywana jest 29 grudnia br.), zostanie również zamieszczona na stronie BIP MZK – mówi Zbigniew Wyszogrodzki, prezes MZK w Toruniu.

Przetarg został podzielony na dwie części. Pierwsza zakłada budowę linii na odcinku ul. Watzenrodego (od Strobanda), Ugory, Polnej, Legionów do przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego. Druga część obejmuje odcinek w ciągu Legionów, ronda Czadcy, Długiej i Szosy Chełmińskiej – od przejazdu do pl. NOT wraz z wyposażeniem podstacji.

W obu częściach przewidziano opcje. W pierwszej to rozbudowa układu drogowego na skrzyżowaniu ulic Watzenrodego i Strobanda – infrastruktura drogowa wraz z siecią odwodnienia. Natomiast w drugiej w ramach opcji przewidziano przebudowę układu drogowego związana z budową przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego przy ul. Grunwaldzkiej wraz z przebudową sieci, przebudowę układu drogowego w śladzie istniejącej ul. Szosy Chełmińskiej na odcinku od ul. Dekerta do skrzyżowania z ul. Bema i Podgórną, przebudowę ul. Legionów na odcinku od zjazdu do Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia do przejazdu kolejowo-drogowego – infrastruktura drogowa wraz z przebudową sieci podziemnych, budowę odcinka al. 700-lecia Torunia na odcinku od ul. Dekerta do skrzyżowania z ul. Bema i Podgórną (infrastruktura drogowa) wraz budową i przebudową sieci uzbrojenia terenu, budowę głównego kanału deszczowego w śladzie proj. al. 700-lecia Torunia na odcinku od pl. Niepodległości do ul. Dekerta wraz z odnogą do ul. Szosa Chełmińska, budowę parkingu po południowo-zachodniej stronie Ronda Czadcy.



mat. MZK Toruń

Oferty będzie można składać do 15 lutego 2021 r. O wyborze zdecydują cena (85%), gwarancja (10%), doświadczenia kierownika budowy (5%). Wybór wykonawcy planowany jest na przełomie II i III kwartału 2021 r. Następnie, zgodnie z procedurą, dokumentacja zostanie przekazana do kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po jej pozytywnym wyniku nastąpi podpisanie umowy z wykonawcą. Realizacja zadania planowana jest do 31 maja 2023 r.

– W ramach umowy wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał za zadanie budowę torowiska tramwajowego (łączna długość wybudowanych torów wyniesie 11 260,46 mtp., co stanowi ponad 5,5 km nowej linii tramwajowej) oraz sieci trakcyjnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowę przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów, budowę i przebudowę fragmentów jezdni, chodników i ścieżek rowerowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania projektowanego torowiska tramwajowego w układzie miejskim, a także budowę elementów nowej oraz przebudowę istniejącej infrastruktury energetycznej, sanitarnej, gazowej, ciepłowniczej i teletechnicznej – wylicza prezes Wyszogrodzki. – W zakresie umowy będzie również budowa nowej i przebudowę istniejącej sygnalizacji na skrzyżowaniach, montaż 26 nowych tablic systemu informacji pasażerskiej, budowa 26 peronów przystankowych tramwajowych oraz montaż 31 wiat przystankowych. Część z nich będzie miała tzw. „zielone wiaty” lub inne elementy ekologiczne – dodaje.

Umowa obejmie także zagospodarowanie zieleni: nasadzenia 127 drzew, przesadzenie 110 drzew i ok. 1500 m2 krzewów, założenie ok. 7 930 m2 łąk kwietnych oraz ok. 4 600 m2 pozostałej powierzchni zielonej (m. in. krzewy i trawy ozdobne). Przy okazji budowy nowej linii tramwajowej powstanie ponad 3,6 km zielonego torowiska.

Warto przypomnieć, że pierwsze prace przy budowie nowej linii tramwajowej są już za Toruniem. Miały one miejsce już latem 2018 r (lipiec – sierpień), przy okazji przebudowy Szosy Chełmińskiej. Wówczas powstały dwa przejazdy tramwajowo-drogowe na skrzyżowaniach Szosa Chełmińska – Żwirki i Wigury oraz Szosa Chełmińska – Długa. Wykonawcą była firma Progreg InfraCity, a koszt wyniósł niespełna 3,5 mln zł brutto. Ponadto 18 grudnia 2020 r. podpisano umowę na budowa i wyposażenie stacji zasilania energetycznego (wykonawca AMZ Elektro Sp. z o.o., wartość umowy: 3 188 000,00 zł brutto).

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony