Partnerzy serwisu:

Toruń: Są już pierwsze ładowarki dla elektrobusów

Redakcja 20.05.2022

Toruń: Są już pierwsze ładowarki dla elektrobusów
fot. MZK Toruń
W Toruniu pojawiła się pierwsza ładowarka pantografowa przeznaczona do ładowania autobusów elektrycznych, które już niedługo będą woziły pasażerów komunikacji miejskiej. Stanęła na pętli na pl. św. Katarzyny.
Jesienią 2020 r. MZK podpisał, dzięki środkom unijnym, umowy na dostawę sześciu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania – trzech ładowarek „plug in”, tzw. „wolnych” oraz trzech pantografowych, czyli szybkiego ładowania. Autobusy dostarczy Solaris, zaś ładowarki konsorcjum Elektroenergetyka Polska i Westa Bulding. Koszt autobusów to 16,5 mln zł brutto, a ładowarek prawie 4,7 mln zł brutto. Trzy ładowarki wolne zostały już zamontowane na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów.

Pierwsza z ładowarek pantografowych została właśnie zamontowana na pętli przy pl. św. Katarzyny. Kolejna pojawi się na pętli przy ul. Okrężnej, a trzecia – po zakończeniu budowy parkingów Park&Ride – przy ul. Dziewulskiego. Obecnie ładowarka na pl. św. Katarzyny jest w trakcie podłączania. Potem będzie musiała przejść wszelkie niezbędne testy, pomiary i odbiory techniczne. Gdy ładowarka dająca możliwość szybkiego ładowania na trasie zostanie uruchomiona, w Toruniu pojawi się sześć elektrycznych autobusów. Będą one klasy Maxi, o długości ok. 12 metrów, niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB i system detekcji i gaszenia pożarów.

Na tym nie koniec, bo już za około rok w Toruniu pojawią się kolejne autobusy elektryczne wraz z infrastrukturą do ich ładowania. 28 kwietnia br. podpisano umowy na zakup czterech kolejnych autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania – dwóch podwójnych ładowarek tzw. „wolnych”. Staną one na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów. Te autobusy także dostarczy Solaris Bus & Coach sp. z o.o. – koszt 11,7 mln zł brutto, a infrastrukturę do ładowania także Eko-Energetyka-Polska za 635,2 tys. zł brutto. Zakup był możliwy dzięki dofinansowaniu z programu Zielony transport publiczny.

Wprowadzenie do taboru autobusów elektrycznych to kolejny krok w stronę ekologicznej komunikacji miejskiej. Są to bowiem pojazdy zeroemisyjne. Ponadto w obecnych czasach niebagatelną zaletą wprowadzania do komunikacji miejskiej pojazdów elektrycznych jest uniezależnienie się od światowych cen ropy.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony