Partnerzy serwisu:

Toruń: Coraz więcej torów na budowie trasy tramwajowej do os. JAR

Redakcja 07.04.2022

arrow
arrow
Toruń: Coraz więcej torów na budowie trasy tramwajowej do os. JAR
fot. MZK Toruń
Toruń: Coraz więcej torów na budowie trasy tramwajowej do os. JAR
Toruń: Coraz więcej torów na budowie trasy tramwajowej do os. JAR
Toruń: Coraz więcej torów na budowie trasy tramwajowej do os. JAR
Toruń: Coraz więcej torów na budowie trasy tramwajowej do os. JAR
Prace na budowie nowej linii tramwajowej do os. JAR idą pełna parą. Obecnie są realizowane w pięciu punktach Torunia. Najbardziej zaawansowane są roboty wzdłuż ul. Watzenrodego, pomiędzy ul. Hubego a Strobanda, gdzie trwa już montaż szyn. Dużo dzieje się także na pozostałych odcinkach.
– Duże osiedle, które powstaje w północnej części miasta, które zamieszkuje coraz więcej osób, wymaga jak najlepszego skomunikowania komunikacją publiczną z centrum Torunia. Na razie jeżdżą tu autobusy, ale budowa nowej linii tramwajowej jest już bardzo zaawansowana. Ta linia będzie miała łączną długość prawie sześciu kilometrów, od ul. Strobanda, poprzez Watzenrodego, dalej śladem ul. legionów, ul. Długą i szosa Chełmińską aż do placu NOT. Będzie to linia dwutorowa, torowiska będą w dużej części zielone. Tramwaj to szybko pojazd, a do tego ekologiczny i już w przyszłym roku mieszkańcy tego osiedla i nie tylko zyskają nowoczesną formę transportu – mówi Michał Zaleski, prezydent Torunia.

– Po wybudowaniu nowej linii tramwajowej powstaną nie tylko nowe torowiska, ale i nowe ulice, skrzyżowania, chodniki i drogi rowerowe. które stworzą przyjazny, kompleksowy system ruchu w naszym mieście. Możemy realizować to zadanie dzięki pozyskaniu środków z Unii Europejskiej. Cały projekt, składający się z ośmiu zadań, wśród których jest budowa nowej linii tramwajowej, ale też m.in. zakup taboru tramwajowego i autobusowego oraz modernizacja czterech odcinków torowisk, ma wartość ponad 400 mln zł i pozyskał dofinansowanie w wysokości 213 mln zł. Budowa nowej linii wraz z infrastrukturą towarzyszącą to koszt ok. 190 mln zł – wylicza Zaleski.

– Budowa nowej linii tramwajowej rozpoczęła się w październiku ubiegłego roku równolegle w pięciu punktach miasta. Na pierwszy ogień poszła często długo trwająca i jednocześnie mało widoczna przebudowa sieci uzbrojenia podziemnego. Obecnie te działania są już niemal zakończone i roboty koncentrują się na budowie przyszłego torowiska oraz układu drogowego – wyjaśnia Zbigniew Wyszogrodzki, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu. – I tak wzdłuż ul. Watzenrodego, na odcinku pomiędzy ul. Hubego a ul. Strobanda, prace są najbardziej zaawansowane. Zakończono tam korytowanie i profilowanie terenu pod przyszłe torowisko, wylewanie szalunków do montowania słupów trakcyjnych, ułożono warstwy stabilizacji oraz podbudowę z kruszywa łamanego. Wyłożono matę wibroizolacyjną i wylano warstwę dolną płyty torowej na obu torach na całej długości tego odcinka. Obecnie trwa układanie i mocowanie szyn – dodaje.

Na odcinku pomiędzy ul. Grasera a ul. Strobanda zakończono korytowanie i profilowanie terenu pod przyszłe torowisko oraz prace przy odwodnieniu i układaniu kabli trakcyjnych. Ułożono warstwy stabilizacji oraz podbudowę z kruszywa łamanego, wylano dolną płytę. Teraz trwa tam malowanie i układanie szyn.

Od. ul. Hubego w kierunku ul. Freitaga prace rozpoczęto miesiąc przed planowanym terminem. Trwa tu korytowanie i profilowanie terenu pod przyszłe torowisko oraz układanie kabli trakcyjnych. Na ul. Polnej zakończono korytowanie i profilowanie terenu pod przyszłe torowisko. Położono też warstwy stabilizacji oraz podbudowy z kruszywa łamanego od ul. Inżynierskiej do Traktorowej. Zakończono również wylewanie szalunków pod zamontowanie słupów trakcyjnych, a także montaż przykanalików i odwodnienia torowiska. Obecnie kontynuowane są prace przy układaniu kanalizacji kablowej i kabli trakcyjnych, a niebawem rozpocznie się wylewanie dolnej płyty torowej.

Na ul. Długiej, na odcinku od Szosy Chełmińskiej do ul. Mohna, przebudowano większość sieci podziemnych. Po stronie południowej trwa korytowanie i wykonywanie stabilizacji pod jezdnię, powstają chodniki i parking. Po stronie północnej układane są chodniki i droga rowerowa, a przy skrzyżowaniu z Szosą Chełmińską zabudowywane są kable trakcyjne. W najbliższym czasie wykonawca planuje ustawienie szalunków i wykonanie dolnej płyty podtorowej.

Na kolejnym odcinku ul. Długiej, od Mohna do Ronda Czadcy, wykonano większość fundamentów pod słupy trakcyjne po stronie południowej, ułożono kable trakcyjne, przebudowano wodociąg, a w najbliższym czasie planowane jest wykonanie przyłączy. W trakcie realizacji jest budowa linii kablowej zasilającej słupy oświetleniowe. Prace prowadzone na tym fragmencie dotąd nie powodowały utrudnień w ruchu drogowym. Roboty wymagające wprowadzenia zmian w organizacji ruchu planuje się rozpocząć 19 kwietnia br.

Na al. 700-lecia Torunia przebudowano większość kolizji sieci podziemnych oraz wybudowano kanalizację deszczową. Zakończono korytowanie i stabilizację podłoża, a także ułożono podbudowę na jezdniach pomiędzy ul. Bema a Dekerta oraz na łączniku pomiędzy al. 700-lecia Torunia a ul. Dekerta. Na ukończeniu są prace związane z układaniem krawężników oraz nawierzchni wyspy dzielącej z kostki kamiennej. W ubiegłym tygodniu rozpoczęto układanie podbudowy z mas bitumicznych. Ponadto kontynuowana jest budowa kanału deszczowego w ciągu al. 700-lecia Torunia, w kierunku pl. Niepodległości. W ciągu kilkunastu najbliższych dni planuje się dopuszczenie nowego odcinka al. 700-lecia Torunia do ruchu, dzięki czemu będzie można zminimalizować utrudnienia na dalszym etapie prac.

Na południowym fragmencie Szosy Chełmińskiej, na odcinku od ul. Dekerta do Bema, zakończono korytowanie, wykonywanie stabilizacji, drenażu oraz podbudowy pod przyszłe torowisko. Trwa montaż szalunków pod dolną płytę torową, a dziś rozpoczęło się wylewanie betonu.

Na wysokości targowiska miejskiego trwa budowa wodociągów i kontynuowana jest rozbiórka fragmentu budynku zlokalizowanego w północno-wschodniej części targowiska. Na dalszych odcinkach Szosy Chełmińskiej (w kierunku północnym) powstają fundamenty pod słupy trakcyjne.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony