Partnerzy serwisu:

Strategia wodorowa musi uwzględniać wsparcie dla samorządów

Redakcja 12.02.2021

Strategia wodorowa musi uwzględniać wsparcie dla samorządów
fot. ZTM Warszawa
Wysoki VAT od autobusów wodorowych i brak gwarancji ceny wodoru – to tylko niektóre bariery, na które wskazywali przedstawiciele samorządów, które wzięły udział w webinarium zorganizowanym przez inicjatywę wodór2030.pl.
Cykliczne spotkania w formule on-line dla samorządów zainteresowanych wdrożeniem technologii wodorowej to jedna z kluczowych aktywności wodór2030.pl, inicjatywy łączącej przedstawicieli władz lokalnych, operatorów transportu publicznego, producentów wodoru i pojazdów z ogniwami paliwowymi oraz naukowców i ekspertów.

Na ostatnim webinarze, który odbył się 10 lutego, Karolina Loth-Babut, dyrektor zarządzająca Krajowej Agencji Poszanowania Energii (KAPE) przedstawiła możliwości dofinansowania dla przygotowania inwestycji z Programu ELENA. Projekt ten jest zarządzany przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i finansowany z programu Horyzont2020 (obecnie: Horyzont Europa). ELENA umożliwia sfinansowanie inwestycji o łącznej wysokości do 30 mln euro, a rolą KAPE w tym procesie jest integracja samorządowych inicjatyw rozwoju zeroemisyjnego publicznego transportu zbiorowego napędzanego wodorem. W ramach programu ELENA można sfinansować do 60-70% kosztów prac przed inwestycyjnych, zaś czas trwania projektu wynosi 3 lata od momentu podpisania umowy z EBI.

Andrzej Szałek, ekspert ds. nowych technologii Toyota Motor Poland mówił o dojrzałości rozwiązań wodorowych. – Toyota intensywnie rozwija wodór w różnych zastosowaniach, w tym transportowych, od lat 90. ubiegłego wieku. Na rynkach w wybranych krajach dostępna jest już druga generacja samochodu osobowego Mirai, natomiast technologia ta jest też stosowana w transporcie publicznym, np. w autobusach czy pociągach pasażerskich. Trwałość podzespołów, w tym ogniw paliwowych, pozwala na wydajną eksploatację w długoterminowej perspektywie – zapewniał ekspert Toyoty, jednego z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie.
Z kolei Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Wdrażania Paliw Alternatywnych w PKN ORLEN, przekonywał, że koncern będzie oferować dostawy paliwa wodorowego do celów transportowych po konkurencyjnych cenach. Przypomniał również o prowadzonych inwestycjach w huby wodorowe. W planach jest, że do końca tego roku pierwszy taki hub powstanie w Trzebini. Prowadzony jest również przetarg na budowę hubu wodorowego we Włocławku. Docelowo będzie on mógł wytwarzać nawet do 600 kg doczyszczonego wodoru na godzinę w jakości paliwa transportowego. Hub obejmie też infrastrukturę logistyczną oraz ogólnodostępną stację tankowania.

Samorządowcy wskazywali na wysokie koszty wdrożenia technologii wodorowych w początkowej fazie rozwoju rynku. – Mimo 90% dofinansowania VAT trzeba zapłacić od pełnej ceny takiego pojazdu – wskazywał Krzysztof Kukucki, Zastępca Prezydenta Miasta Włocławek, które złożyło aplikację na 3 autobusy z ogniwami paliwowymi w programie Zielony Transport Publiczny. Kukucki wskazywał również na niepewność co do wysokości ceny wodoru i związanych z tym trudności w oszacowaniu przyszłych kosztów eksploatacji. Przekonywał, że mimo to warto inwestować w autobusy zasilane wodorem obok znanych już w miastach w Polsce bateryjnych pojazdów. Kolejny nabór w programie Zielony Transport Publiczny, który jest jednym ze źródeł finansowania zakupu taboru wodorowego, odbędzie się najprawdopodobniej jeszcze do końca tego roku. Samorządowcy już przygotowują się do składania dokumentów, gdyż pula dostępnych środków na tegoroczną edycję skończyła się w ciągu zaledwie 2 tygodni.

Z analizy przeprowadzonej przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wynika, że strategia wodorowa Polski powinna zabezpieczyć odpowiednie środki w postaci programów przeznaczonych tylko i wyłącznie na ten cel. Wskazane jest również systemowe wsparcie samorządów, dla których wydatki inwestycyjne w dobie kryzysu gospodarczego i zmniejszenia się wpływów z podatków, stanowią duże wyzwanie. Ponadto, zarówno program Zielony Transport Publiczny, jak i Strategia Wodorowa Polski do 2030 r. w obecnym kształcie praktycznie w ogóle nie obejmują kolei pasażerskiej. Tymczasem pociągi z ogniwami paliwowymi są w stanie znacząco wpłynąć na zwiększenie popytu na wodór i w efekcie przyspieszą moment komercjalizacji całego łańcucha dostaw.

W spotkaniu zorganizowanym przez wodór2030.pl oprócz przedstawicieli Włocławka wzięli udział również reprezentanci Rybnika, Rzeszowa, Lublina, Dębicy, Piły, Bydgoszczy oraz Bielsko-Białej. Kolejny webinar dla samorządów w ramach inicjatywy wodór2030.pl odbędzie się w marcu.

Więcej informacji o inicjatywie można znaleźć na stronie www.wodor2030.pl

Zachęcamy do pobrania i zapoznania się z raportem Wodór2030.pl oraz ZDG TOR we współpracy z PKN Orlen o możliwościach zastosowania wodoru w transporcie publicznym i innych sektorach gospodarki.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
#Wodór w transporcie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony