Partnerzy serwisu:

Scania wymyśliła NXT. Autobus, który może stać się śmieciarką (aktualizacja)

Jakub Dybalski / Łukasz Malinowski 17.06.2019

arrow
arrow
Scania wymyśliła NXT. Autobus, który może stać się śmieciarką (aktualizacja)
fot. Scania
Scania wymyśliła NXT. Autobus, który może stać się śmieciarką (aktualizacja)
Scania wymyśliła NXT. Autobus, który może stać się śmieciarką (aktualizacja)
Scania wymyśliła NXT. Autobus, który może stać się śmieciarką (aktualizacja)
Scania wymyśliła NXT. Autobus, który może stać się śmieciarką (aktualizacja)
Scania wymyśliła NXT. Autobus, który może stać się śmieciarką (aktualizacja)
Scania wymyśliła NXT. Autobus, który może stać się śmieciarką (aktualizacja)
Scania wymyśliła NXT. Autobus, który może stać się śmieciarką (aktualizacja)
Nowy, samobieżny pojazd miejski Scania NXT o napędzie elektrycznym z zasilaniem akumulatorowym może służyć do różnych zadań. Zaprojektowano go tak, aby możliwe było jego elastyczne wykorzystanie zarówno do obsługi transportu pasażerskiego w godzinach porannych i wieczornych, jak i do dostaw towarów w ciągu dnia, a w nocy – zbierania odpadów.
Inżynierowie Scania opracowali pojazd koncepcyjny Scania NXT, który może zmieniać kształt w zależności od zadań wykonywanych w przestrzeni miejskiej. Postęp technologiczny i infrastrukturalny w dziedzinie pojazdów elektrycznych i autonomicznych ma być, według Scanii kluczowym czynnikiem umożliwiającym miastom przejście na zrównoważony system transportowy.

– Scania NXT to wizja przyszłości transportu miejskiego. Niektóre z tych technologii nie są jeszcze w pełni rozwinięte, ale dla nas ważne jest zbudowanie pojazdu koncepcyjnego, aby pokazać pomysły, których realizacja leży w zasięgu ręki. NXT został zaprojektowany z myślą o celach 2030 roku i kolejnych lat, a jednocześnie zawiera kilka nowatorskich funkcji, które są już dostępne – komentuje Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania.

W koncepcji NXT przednie i tylne moduły napędowe mogą być dopasowane do potrzeb autobusu, pojazdu ciężarowego lub śmieciarki. Moduł autobusowy tego innowacyjnego pojazdu koncepcyjnego został zaprezentowany na Światowym Szczycie Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie w dniach 10-12 czerwca. Pojazd wzbudził spore zainteresowanie zwiedzających, a w jego wnętrzu było można znaleźć kilka zaskakujących elementów. Oprócz dość dziwnie wyprofilowanych półkolistych siedzisk były to: wielka kula z założenia pokazująca chyba mapę okolicy podświetlana przy dotknięciu oraz schowana pod kopułką sylwetka miasta. W oczy rzucały się też liczne tabliczki zniechęcające do dotykania pojazdu.

Obecnie przepływy w miastach są dalekie od optymalnych, ponieważ towary dostarcza się w godzinach porannego szczytu, gdy większość ludzi również jest uczestnikami ruchu. Tymczasem transport handlowy jest w dużej mierze zabroniony w centrach miast w porze ciszy nocnej. – Nie możemy przebudować całego systemu transportowego dla miast. Możemy jednak zainspirować do zmian i taka jest idea Scania NXT – myśleć o transporcie i pojazdach w nowy i zrównoważony sposób – dodaje Henriksson.

Moduł autobusowy o długości 8 metrów jest zbudowany jako jeden element kompozytowy, co powoduje znaczne zmniejszenie jego masy. Cylindryczne akumulatory umieszczono pod podłogą, pozwalając na lepsze wykorzystanie przestrzeni i przyczyniając się do optymalnego rozłożenia obciążenia. Przy niskiej masie pojazdu, wynoszącej poniżej 8 ton, zasięg z obecnymi akumulatorami szacuje się na 245 km.

– Znakiem rozpoznawczym Scania było ciągłe doskonalenie metodą małych kroków. Obecnie robimy ogromny skok w przyszłość. Ten pojazd zapewni nam dostęp do realnych danych, nieocenionych w dalszym rozwoju autonomicznych pojazdów elektrycznych – mówi Robert Sjödin, szef projektu NXT.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Autobusy elektryczne
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony