Partnerzy serwisu:

Rzeszów ze zintegrowanym systemem transportowym

Fiszer Kasper 03.11.2015

Rzeszów ze zintegrowanym systemem transportowym
Rzeszówfot. FiMys, lic. GNU
W czerwcu tego roku zakończona została budowa zintegrowanego systemu transportowego w Rzeszowie. Miasto uważa projekt za sukces, który poprawia jakość komunikacji publicznej i reguluje ruch na drogach. W styczniu przyszłego roku pojawi się natomiast pierwsza strefa płatnego parkowania.
Władze Rzeszowa podsumowują realizowaną przez ostatnie trzy lata budowę zintegrowanego systemu transportowego w skali miasta. – 30 czerwca zamknęliśmy ten wart ok. 300 mln zł projekt. Dziś możemy mówić już o rezultatach jego wdrożenia i one potwierdzają, że przygotowując inwestycję, postawiliśmy słuszną diagnozę i obraliśmy właściwą drogę – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego w Warszawie Paweł Potyrański, zastępca dyrektora wydziału pozyskiwania funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa.

Trzon transportu stanowi, podobnie jak przed rozpoczęciem inwestycji, transport kołowy. – Układ miasta właściwie uniemożliwia wprowadzenie innego środka komunikacji zbiorowej, choć cały czas analizujemy możliwość zwiększenia roli transportu szynowego – tłumaczył przedstawiciel miasta. Komunikacja publiczna wciąż opiera się więc na sieci linii autobusowych, a jednym z celów budowy zintegrowanego systemu miało być powstrzymanie odpływu pasażerów z autobusów.

Kolejne autobusy zasilane gazem ziemnym

– Projekt „Budowa systemu integrującego transport publiczny miasta Rzeszowa i okolic” opierał się na trzech filarach. Były to rozbudowa systemu komunikacyjnego, zakup nowego taboru i wdrożenie inteligentnych systemów transportowych – wyliczał Paweł Potyrański. Na pierwszy z nich złożyły się głównie inwestycje w infrastrukturę drogową. – Trzeba było przebudować niektóre węzły komunikacyjne, by zlikwidować tzw. wąskie gardła. Przebudowaliśmy też istotne ulice: Lubelską, Podkarpacką, Reytana. Pojawiły się tam śluzy rowerowe i inna infrastruktura dla rowerzystów i pieszych – podkreślał.

Jeśli chodzi o taborową część projektu, Rzeszów zdecydował się kontynuować swoje doświadczenia z pojazdami napędzanymi gazem ziemnym i na 80 nowych pojazdów 30 zasilanych jest właśnie CNG. – To paliwo zasila już około 40 proc. autobusów w mieście – mówił Paweł Potyrański. Pozostałe zakupione pojazdy to 10- i 12-metrowe autobusy napędzane już standardowo olejem napędowym.

Jest ITS i bilet elektroniczny, teraz czas na parkomaty

Ważnym elementem projektu było wprowadzenie ITS. – Zbudowaliśmy system, który dotyka wszystkich obszarów miasta. Wszystkie jego elementy skomunikowaliśmy drogą radiową – opowiadał przedstawiciel rzeszowskiego magistratu. – System zarządzania transportem publicznym pozwala nam na mądre planowanie układu nowych liniii czy na zmiany w istniejących. System informacji pasażerskiej składa się z tablic informacyjnych na 73 przystankach i specjalnych ekranów w autobusach. Informacje pokazują się też na kaasownikach. Mamy także apikację na urządzenia mobilne i specjalną stronę www. Kolejnym elementem jest system sterowania ruchem drogowym i obejmuje on ponad 50 kluczowych skrzyżowań – mówił.

Uzupełnieniem tych działań było wyznaczenie sześciu kilometrów buspasów i wprowadzenie Rzeszowskiej Karty Miejskiej, która służy póki co jako nośnik biletów elektronicznych. Niebawem ma jednak zacząć obsługiwać także strefę płatnego parkowania, która zacznie funkcjonować na początku przyszłego roku (dotychczas parkowanie było bezpłatne). – Montujemy już urządzenia do poboru opłat – stwierdził Paweł Potyrański.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inteligentne systemy transportowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony