Partnerzy serwisu:

Rzeszów: Monorail nie umarł. Warchoł proponuje kontynuację idei Ferenca

Witold Urbanowicz 25.03.2021

arrow
arrow
Rzeszów: Monorail nie umarł. Warchoł proponuje kontynuację idei Ferenca
fb Marcina Warchoła
Rzeszów: Monorail nie umarł. Warchoł proponuje kontynuację idei Ferenca
Rzeszów: Monorail nie umarł. Warchoł proponuje kontynuację idei Ferenca
Rzeszów: Monorail nie umarł. Warchoł proponuje kontynuację idei Ferenca
Rzeszów: Monorail nie umarł. Warchoł proponuje kontynuację idei Ferenca
Rzeszów: Monorail nie umarł. Warchoł proponuje kontynuację idei Ferenca
Rzeszów: Monorail nie umarł. Warchoł proponuje kontynuację idei Ferenca
Po ustąpieniu prezydenta Tadeusza Ferenca w Rzeszowie odbędą się wybory. Dotychczasowy włodarz jako swojego wymarzonego następcę wskazał Marcina Warchoła, wiceministra sprawiedliwości z Solidarnej Polski. Ten podtrzymuje obietnicę budowy kolei jednoszynowej. – Zapraszam w podróż do XXII w. Chciałbym, żebyśmy przegonili Amsterdam, który zajmuje pierwsze miejsce w Europie jeśli chodzi o smart city – mówi Marcin Warchoł.
– Temat zaczął się 12 lat temu, gdy wyjechałem do Szwajcarii oglądać kolejkę w fabryce. Później były spotkania w Dubaju i Sydney, z firmami. Nie było jednak przepisów. Dopiero, gdy nawiązaliśmy kontakt z ministrem Warchołem temat ruszył z miejsca – mówi Tadeusz Ferenc. Jak wskazuje dotychczasowy prezydent, przepisy są już gotowe. – W zasadzie inwestycja będzie mogła być realizowana – mówi Ferenc.

Ideę budowy monoraila podtrzymał kandydat na prezydenta Marcin Warchoł. – Rzeszów widzę mój ogromny, wielkie nowoczesne przestrzenie. Zapraszam w podróż do XXII w. – powiedział, prezentując film, który pokazuje, jak taka kolej jednoszynowa może wyglądać. – Plany będą realizowane. Chciałby, by kolejka biegła w kierunku Cieplińskiego, następnie do Rejtana i Piłsudskiego. To Rzeszów przyszłości – mówi Warchoł.

Szacowany koszt inwestycji to 0,8-1 mld zł. W realizacji mają pomóc środki zewnętrzne, w tym unijne oraz zainteresowanie inwestorów. – Monorail to bezpieczny, bezkolizyjny, ekologiczny i najnowocześniejszy środek transportu. Pięć razy bardziej efektywny niż autobus, dwa razy bardziej niż tramwaj, taki sam jak metro, tylko zdecydowanie tańszy – mówi Marcin Warchoł. Inwestycji ma towarzyszyć budowa parkingów przesiadkowych.

Kolej zostanie usytuowana na pewnej wysokości, na estakadach. – Nie będzie kolidować z ruchem miejskim, nie ingeruje to w żaden w życie mieszkańców, nie tworzy korków. Szacuje się, że do 2050 r. liczba mieszkańców znacznie zwiększy się, chcemy rozwijać miasto – mówi Warchoł. W Rzeszowie ma powstać też fabryka wagonów w Dworzysku.

Przepisy muszą jeszcze zostać przyjęte przez rząd. – Pan premier wspiera rozwój naszego miasta i samorządności. To tylko kwestia czasu, kiedy zostanie złożony podpis ministra infrastruktury i pana premiera – mówi Marcin Warchoł.

Minister Warchoł unikał jednak jasnej odpowiedzi na pytanie, kiedy taka kolej mogłaby by powstać. – Wiemy jak to wygląda. Najpierw musi być plan funkcjonalno-użytkowy, musi być przetarg – w trybie projektuj i buduj. Na pewno będzie to niebawem. Ufam, że najbliższe lata to będzie okres ciężkiej pracy, kiedy będą widzieć państwo rozkopane miasto, ale tworzące tę wspaniałą wizję – wskazuje Michał Warchoł.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony