Partnerzy serwisu:

Rynek tramwajowy. 2017 r. upłynął pod znakiem składania zamówień

Witold Urbanowicz 02.04.2018

Rynek tramwajowy. 2017 r. upłynął pod znakiem składania zamówień
fot. Martyn Janduła
Zakupy taboru dla systemów tramwajowych w Polsce są warunkowane środkami unijnymi. Harmonogram przyznawania funduszy sprawił, że miniony rok upłynął pod znakiem rozpisywania i rozstrzygania przetargów bądź podpisywania umów z producentami. Nowe tramwaje w 2017 r. dotarły tylko do Bydgoszczy, Wrocławia, Poznania i Szczecina.
W Polsce funkcjonuje 15 systemów tramwajowych. Najmłodsza sieć została oddana w 2015 r. w Olsztynie, do którego tramwaje wróciły po półwiecznej przerwie. We wszystkich ośrodkach, które posiadają ten środek transportu, planowany jest jego dalszy rozwój z wykorzystaniem funduszy unijnych, koncentrujący się zarówno na infrastrukturze, jak i taborze.

Choć znajdujemy się formalnie w piątym roku nowej perspektywy finansowej UE i zaczynamy trzeci rok po faktycznym zakończeniu poprzedniej perspektywy, to miejskie projekty tramwajowe w większości przypadków dopiero się rozkręcają. To przesunięcie czasowe jest związane z faktem, że dopiero niedawno zostało zatwierdzone dofinansowanie dla większości przedsięwzięć. 2017 r. upłynął więc w zakresie taboru głównie pod znakiem przetargów i umów na dostawy nowych pojazdów, które przyjadą do polskich miast w latach następnych. Nie obyło się też bez emocjonujących sporów towarzyszących największym postępowaniom.

Bydgoszcz

W marcu 2017 r. Zarząd Dróg i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy podpisał umowę z Pesą na dostawę 18 niskopodłogowych Swingów, w tym 15 o długości 29-31 m oraz trzech krótkich o długości 19-21 m. Wartość kontraktu to 141,1 mln zł brutto. Pesa, mająca fabrykę w Bydgoszczy, była jedynym startującym w przetargu rozpisanym jeszcze jesienią 2016 r., co – biorąc pod uwagę kryteria oceny – zupełnie nie dziwi. Jedną trzecią punktów można było otrzymać za unifikację podzespołów ze stosowanymi w niskopodłogowych tramwajach wdrożonych do ruchu w Bydgoszczy po 2015 r. Ten warunek spełniają jedyne Swingi. W grudniu 2017 r. ZDiKP Bydgoszcz zawarł z Pesą – bezprzetargowo, korzystając z możliwości zwiększenia zamówienia – umowę na dostawy kolejnych trzech krótkich pojazdów. W 2017 r. producent zdążył dostarczyć w sumie cztery krótkie Swingi 121NaB. Realizacja kontraktu, którego wartość przekracza 160 mln zł, ma zakończyć się we wrześniu 2018 r.

Częstochowa

W maju 2017 r. MPK Częstochowa ogłosiło przetarg na dostawy 10 tramwajów z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne pięć pojazdów. Zgodnie ze specyfikacją zamówienia wymagane są tramwaje 28-38 m, złożone z 3-5 członów z min. 70% niskiej podłogi. Jedynym startującym była Pesa, która za 89,9 mln zł brutto zaoferowała pojazdy z rodziny Twist II. Umowę podpisano w połowie stycznia 2018 r. z terminem realizacji zamówienia podstawowego wynoszącym 24 miesiące.

Elbląg

W kwietniu 2017 r. miasto Elbląg rozpisało przetarg na dostawę trzech nietypowych i niespotykanych dotąd w Polsce tramwajów. Miasto zażyczyło sobie jednoczłonowych, częściowo niskopodłogowych pojazdów o długości 14-15,5 m. Jedynym startującym był Modertrans, który wycenił pojazdy na 7 mln zł. Elbląg podpisał umowę z producentem w czerwcu 2017 r., a pojazdy o długości 14,3 m z 40% niskiej podłogi mają zostać dostarczone do listopada 2019 r.

Gdańsk

Na początku lutego 2017 r. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły przetarg na dostawę 15 dwukierunkowych w pełni niskopodłogowych tramwajów o długości do 32,5 m, z możliwością zwiększenia zamówienia o kolejne 15 pojazdów. W kwietniu postępowanie zostało jednak unieważnione, gdyż oferty złożone przez Solarisa i Pesę przekraczały zaplanowany budżet. Wkrótce potem przewoźnik ponowił postępowanie, a jedynym startującym tym razem była Pesa, która zaoferowała Jazzy 128NG. Wartość części podstawowej zamówienia to 138,4 mln zł brutto, a budżet dla opcji – 132,8 mln zł brutto. GAiT zaakceptowały ofertę w czerwcu, ale umowę podpisano dopiero w połowie lutego 2018 r. Całe zamówienie natomiast miałoby zostać zrealizowane w ciągu 18 miesięcy. GAiT mogą złożyć oświadczenie o wykorzystaniu opcji nie później niż do 30 kwietnia 2019 r. Końcowy termin realizacji zamówienia opcji minie 31 grudnia 2020 r.

GOP

W lipcu 2017 r. Tramwaje Śląskie ogłosiły dwa postępowania na dostawy do 55 nowych tramwajów. Pierwszy przetarg zakłada – wzorem Elbląga – dostawy dziesięciu jednoczłonowych pojazdów, z czego osiem ma być jednokierunkowych, a dwa dwukierunkowe. Przewidziano też opcję w postaci dostawy pięciu kolejnych pojazdów. Długość pojazdu określono na 13,5 m, udział niskiej podłogi na min. 20%. W postępowaniu oferty złożyły firmy Modertrans, który wycenił pojazdy na 35,3 mln zł brutto oraz H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych z kwotą 45 mln zł brutto. W grudniu wybrano ofertę firmy Modertrans, która zaproponowała w swoich pojazdach 30,4% niskiej podłogi (dla porównania – Cegielski oferował 61,98%). Umowę podpisano 8 marca 2018 r. Zamówienie ma zostać zrealizowane do końca czerwca 2020 r. Oświadczenie o skorzystaniu z prawa opcji może zostać złożone najpóźniej do końca 2020 r., a wagony w ramach opcji mogą zostać dostarczone do 30 września 2022 r.

Przedmiotem drugiego przetargu jest dostawa 27 nowych tramwajów niskopodłogowych, jednokierunkowych o długości mieszczącej się w przedziale 22-25 m oraz ośmiu nowych tramwajów niskopodłogowych, jednokierunkowych o długości mieszczącej się w przedziale 30-32 m. Zamówienie zawiera też prawo opcji w postaci dostaw do pięciu sztuk nowych wagonów tramwajów 25-metrowych bez pakietu naprawczego i sprzętu specjalistycznego. Udział niskiej podłogi określono na co najmniej 60% i 70% długości podłogi przedziału pasażerskiego w osi podłużnej wagonu w tramwaju odpowiednio krótkim i długim. O zamówienie rywalizowały konsorcjum Stadler i Solaris Tram oraz Pesa, które swoje produkty wyceniły odpowiednio na 280,1 mln zł brutto oraz 271,8 mln zł brutto. W tym miesiącu wybrano ofertę Pesy.

Dostawy wagonów 25-metrowych przewidziano w terminie do 31 marca 2020 r., a wagonów 32-metrowych – do 30 czerwca 2020 r. Oświadczenie o skorzystaniu z prawa opcji może zostać złożone najpóźniej do końca 2020 r., a wagony w ramach opcji mogą zostać dostarczone do 30 września 2022 r.

Gorzów Wielkopolski

Gorzów po latach wyczekiwania realizuje kompleksową przebudowę sieci tramwajowej. Ruch tramwajowy jest tutaj wstrzymany od października 2017 r. MZK Gorzów Wlkp. w listopadzie 2016 r. ogłosił przetarg na dostawy 14 dwukierunkowych, w pełni niskopodłogowych tramwajów o długości 23-26 m z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne sześć pojazdów. Jak się okazało w styczniu 2017 r., jedyną ofertę złożyła Pesa, wyceniając dostawy na kwotę 115,1 mln zł. Ofertę tę zaakceptowano w czerwcu, a we wrześniu 2017 r. podpisano umowę z producentem. Na dostawę przeznaczono 18 miesięcy. Zamawiający będzie uprawniony do skorzystania z prawa opcji, gdy uzyska środki finansowe, które umożliwią mu zakup kolejnych pojazdów. Będą to pierwsze od kilkudziesięciu lat nowe tramwaje w Gorzowie.

Grudziądz

Jak dotąd Grudziądz nie ogłosił przetargu na zakup nowych tramwajów. Miasto planuje jednak nabyć osiem nowych, częściowo niskopodłogowych tramwajów.

Kraków

W sierpniu 2016 r. MPK Kraków ogłosiło przetarg na dostawę 35 nowych tramwajów o długości od 32 do 35 m, z min. 60% niskiej podłogi. Dwa tramwaje mają być wyposażone w urządzenia umożliwiające przejazd bez zasilania z sieci trakcyjnej na dystansie ok. 3 km. O zamówienie ubiegało się czterech producentów. Przetarg, po długich bojach, pierwotnie – w sierpniu 2017 r. – wygrała Pesa, ale ostatecznie po kolejnych przepychankach zamawiającego i wykonawcy, w aurze licznych oskarżeń, do podpisania umowy nie doszło. W listopadzie 2017 r. MPK wybrało ofertę konsorcjum Solarsa i Stadlera, a umowę podpisano w styczniu 2018 r. Szczegółowo o krakowskich tramwajach pisaliśmy w zeszłym numerze. Pierwsza część zamówienia ma zostać zrealizowana w ciągu 30 miesięcy od zawarcia umowy realizacyjnej. Pierwsze nowe tramwaje powinny trafić do Krakowa na początku 2020 r. Na realizację dostaw kolejnych partii wozów, w ramach oddzielnych umów realizacyjnych, wykonawca będzie miał do 24 miesięcy od ich zawarcia. Ostatnia umowa może być więc zawarta najpóźniej 31 października 2021 r. Termin realizacji dostaw mija pod koniec października 2023 r., a całej umowy – pod koniec 2023 r.

Łódź

W listopadzie 2016 r. MPK Łódź ogłosiło przetarg na dostawy 12 w pełni niskopodłogowych tramwajów o długości 28-32 m. O zamówienie ubiegało się dwóch producentów – Pesa z ceną 99,6 mln zł brutto i konsorcjum Stadler i Tramino z ceną 103,9 mln zł. Ostatecznie w kwietniu 2017 r. podpisano umowę z Pesą, która zaoferowała Swingi. Przewidywany termin dostawy pierwszych wagonów to wrzesień 2018 r.

W maju 2017 r. na tory wyjechał też używany, częściowo niskopodłogowy wagon NF6D z Bochum. Po udanych doświadczeniach z eksploatacji, we wrześniu 2017 r, przewoźnik rozpisał przetarg na dostawy 32 kolejnych pojazdów tej serii z opcją dostawy jeszcze dwóch następnych. Pod koniec października zgodnie z oczekiwaniami jedyną ofertę złożyła firma Bochum-Gelsenkirchener-Strassenbahnen AG (BoGeStra), czyli przewoźnik tramwajowy w niemieckim mieście Bochum. Podmiot wycenił swoja ofertę na kwotę 3 mln 150 tys. euro (ok. 13,4 mln zł). Umowę podpisano w lutym 2018 r. Do końca lipca 2018 r. ma przyjechać 10 sztuk. Wszystkie pojazdy, zgodnie z ze specyfikacją zamówienia, miałyby zostać dostarczone do końca 2020 r.

Olsztyn

W maju 2017 r. miasto ogłosiło przetarg na dostawy ośmiu tramwajów z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne 20 pojazdów. Jedyną ofertę złożyło konsorcjum Solarisa i Stadlera (tramwaje Solarisa jeżdżą obecnie po Olsztynie), ale znacząco przekraczała ona przewidziany na realizację zamówienia budżet, co doprowadziło do unieważnienia przetargu. Pod koniec listopada 2017 r. ruszył nowy przetarg – tym razem na 12 sztuk, z opcją zwiększenia zamówienia o 12 pojazdów. Zmieniono też warunki – dopuszczono nieco węższe tramwaje (2,4 m zamiast nietypowych 2,5 m w olsztyńskich Tramino) i możliwość wyższej podłogi w przypadku zastosowania skrajnych skrętnych wózków. Jak się okazało w lutym 2018 r., ofertę złożył jedynie turecki Durmazlar z kwotą 107,9 mln zł brutto za zamówienie podstawowe i 206,2 mln zł brutto za całe zamówienie, mieszcząc się w budżecie zamawiającego. Przetarg czeka na rozstrzygnięcie.

Poznań

W styczniu 2016 r. MPK w Poznaniu podpisało umowę z Modertransem na dostawę 20 częściowo niskopodłogowych jednokierunkowych Moderusów Beta z opcją na kolejne 10. Natomiast w kwietniu 2016 r. na dostawę tramwajów w wersji dwukierunkowej. Realizacja obu kontraktów – w części podstawowej – zakończyła się. W 2017 r. dostarczono 10 Moderusów Beta jednokierunkowych oraz osiem dwukierunkowych.

W lutym 2017 r. MPK Poznań podpisał z Modertransem umowę o wartości ok. 397 mln zł brutto na dostawy 30 tramwajów jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych. To pierwsze w pełni niskopodłogowe tramwaje w ofercie producenta, będącego spółką córką MPK Poznań. Modertrans pokonał w postępowaniu konsorcjum firm Solaris i Stadler, a także tańszą Pesę. Gammy będą miały 32 m długości. Producent ma 30 miesięcy na zrealizowanie całego zamówienia. Pierwsze Gammy spodziewane są w sierpniu przyszłego roku, a ostatnie w sierpniu 2019 r.

Szczecin

Tramwaje Szczecińskie ogłosiły we wrześniu 2017 r. przetarg na dostawę nadwozi, podzespołów i innych elementów niezbędnych dla montażu dwóch częściowo niskopodłogowych tramwajów o długości 28-32 m. Postępowanie zawiera również opcję w postaci możliwości zwiększenia zamówienia o kolejne dwa pojazdy. Termin składania ofert minął w październiku 2017 r. Wystartował jedynie Modertrans, który już wcześniej Tramwajom Szczecińskim dostarczył dwa tramwaje do samodzielnego złożenia. Wartość oferty to 9,75 mln zł brutto. Elementy w ramach zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone do końca września 2018 r., natomiast opcja zostanie zrealizowana, gdy zamawiający uzyska dodatkowe dofinansowanie – do końca 2021 r.

Szczecin znajduje się jednak dopiero przed zasadniczymi zakupami. Miasto planuje do 2020 r. zakupić 30 w pełni niskopodłogowych, 12 częściowo niskopodłogowych tramwajów, a także zmodernizować 37 wagonów serii Tatra Kt4Dt, sprowadzonych z Berlina.

Toruń

Toruń planuje ogłosić przetarg na dostawę pięciu tramwajów o długości 32 m w III kwartale 2018 r.

Warszawa

Wielki przetarg na dostawy 123 tramwajów, z opcją na kolejne 90, który Tramwaje Warszawskie ogłosiły w lutym zeszłego roku, został unieważniony. Zamówienie podstawowe zawierało 85 tramwajów dwukierunkowych o długości 33 m, 18 tramwajów jednokierunkowych o długości 33 m i 20 tramwajów jednokierunkowych o długości 24 m. Natomiast opcja obejmowała do 45 tramwajów dwukierunkowych o długości 33 m i do 45 tramwajów jednokierunkowych o długości 33 m. Wartość zamówienia szacowana była na kwotę 2,3 mld zł brutto.

W maju zeszłego roku wpłynęły oferty od pięciu podmiotów – od firm Stadler i Solaris, Hyundai, Alstom, Pesa i Skoda. Było to sporym zaskoczeniem – pojawił się Hyundai, a Pesa złożyła ofertę przekraczającą budżet zamawiającego. W kosztorysie zmieścili się jedynie konsorcjum firm Stadler i Solaris, które złożyło najtańszą ofertę, oraz właśnie Hyundai. W sierpniu postępowanie zostało unieważnione po raz pierwszy, bo najwyżej punktowana oferta – firmy Skoda – przekraczała budżet zamawiającego. Czeski producent zdystansował konkurencję niskim zużyciem energii. Inne podmioty jednak skutecznie zaskarżyły decyzję o unieważnieniu przetargu, a potem podważyły wiarygodność oferty Skody, która w lutym 2018 r. została wykluczona przez Krajową Izbę Odwoławczą.

W marcu Tramwaje Warszawskie znów unieważniły przetarg, bo po wykluczeniu z niego również Hyundaia, a wcześniej Stadlera i Solarisa oraz wspomnianej Skody, musiałyby się zdecydować na, zdecydowanie zbyt drogą, ofertę Pesy.

Wrocław

Jeszcze w 2015 r., w ramach poprzedniej perspektywy finansowej, MPK we Wrocławiu rozpisało przetarg na dostawy sześciu częściowo niskopodłogowych tramwajów z rodziny Moderus Beta z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne 16 tramwajów. Miasto sfinansowało jej wykorzystanie ze środków tej perspektywy. Wszystkie pojazdy zostały już dostarczone – w 2017 r. do Wrocławia przyjechało w sumie 15 tramwajów.

W maju 2017 r. MPK Wrocław ogłosiło przetarg na dostawę 40 sztuk fabrycznie nowych tramwajów jednokierunkowych o długości 26,5-32 m, z minimalnym udziałem niskiej podłogi wynoszącym zaledwie 20%. W lipcu wpłynęły oferty od Modertransu, który zaoferował cenę 176,2 mln zł brutto i 27% niskiej podłogi, oraz Pesy, która zaproponowała w pełni niskopodłogowe tramwaje za 324,4 mln zł brutto, co jednak znacznie przekraczało budżet zamawiającego. MPK zdecydowało się na tańszą ofertę Modertransu, z którym podpisano umowę w październiku 2017 r. Pierwsze pięć tramwajów ma zostać dostarczone do 15 października 2018 r. Pozostałe pojazdy mają zostać dostarczone do 30 listopada 2019 r.

Wrocław w listopadzie zeszłego roku ogłosił dialog techniczny poprzedzający wszczęcie przetargu na zakup 39 nowych tramwajów. Przewoźnik jednocześnie poinformował, że postępowanie będzie mieć opcję rozszerzenia zamówienia łącznie do 87 sztuk. Jednym z tematów dialogu jest kwestia udziału niskiej podłogi. Tej tym razem ma być jednak zdecydowanie więcej.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rynek tramwajowy
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony