Partnerzy serwisu:

Ruszyła budowa nowej linii trolejbusowej w Igławie

Przemysław Farsewicz 25.12.2021

Ruszyła budowa nowej linii trolejbusowej w Igławie
fot. UM Igława
W czeskiej Igławie wystartowały prace przy rozbudowie sieci trolejbusowej o wartości ok. 130 mln koron (ok. 24 mln zł). W założeniu 75 procent miejskiego transportu publicznego ma być zasilana elektrycznie.
Igława, miasto w południowej części Republiki Czeskiej leżące na pograniczu Czech właściwych i Moraw, rozwija własną sieć trolejbusową. Rozpoczęła się budowa nowej linii do Bedřichov i do dzielnicy przemysłowej. Nowa linia trolejbusowa zostanie połączona z istniejącą infrastrukturą trolejbusową na rondzie ulic Pražskiej, Romana Havelky, Sokolovskiej i będzie poprowadzona ulicami Sokolovską, Pávovską do pętli przed zakładami produkcyjnymi Bosch Diesel i Automotive Lighting. Prace powinny zostać wykonane w ciągu roku.

To największa inwestycja transportowa w mieście. Koszty budowy wyniosą do 130 milionów koron, co daje około 24 mln złotych. Miastu udało się uzyskać wsparcie unijne w wysokości około 100 mln koron. Kontrakt wygrała firma Elektroline, która zaoferowała roboty o 10 mln koron tańsze niż przewidywały szacunki miasta.

W Igławie powstanie nowa linia trolejbusowa o długości prawie 5,7 km. Łącznie na całej trasie zostanie postawionych 290 nowych słupów trakcyjnych na których rozwieszonych będzie ok. 24 km przewodów oraz 4,6 km linii jezdnej. Powstaną dwie podstacje trakcyjne zasilające nową linię trolejbusową, które przekształcą prąd z 22 kV AC na 600 V. Wykonawca będzie miał 400 dni kalendarzowych na zakończenie inwestycji – od momentu rozpoczęcia. Prace mają się zakończyć do 23 listopada 2022 roku.

– W przyszłym roku aż 75 proc. pasażerów komunikacji miejskiej Igławy będzie podróżowało elektrycznie – podkreślił Radim Rovner, prezes zarządu Dopravního podniku města Jihlavy, miejskiego organizatora transportu. Dodał, że powstanie linii trolejbusowej w Bedřichovie ma mieć wpływ także na inne części miasta. Dzięki wyeliminowaniu autobusów z napędem CNG z centrum miasta, głównie z ulic Žižkovej, Rantířovskiej i Lipovej, mieszkańcy nie będą musieli już narzekać na hałas.

W planach jest uruchomienie linii G i H. Igława jest ostatnim miastem, który używa liter do oznaczania systemu trolejbusowego. Wcześniej do 1979 roku ten sam system numeracji stosował jeszcze Zlin. Poza trolejbusami, miasto używa wspomnianych już autobusów gazowych. Tabor składa się obecnie z 39 trolejbusów i 42 autobusów. Po raz pierwszy w taborze rok temu pojawiły się także trolejbusy wyposażone w baterie.

Inwestycja trolejbusowa ma być również okazją do zmodernizowania ulicznego oświetlenia. Słupy trakcyjne na ulicach Sokolovskiej i Pávovskiej posłużą do zainstalowania ledowych opraw, a miasto usunie stare słupy oświetleniowe. – Dzięki budowie linii trolejbusowej zaoszczędzimy znaczne środki, które należałoby zainwestować w renowację słupów oświetlenia publicznego – mówi Petr Ryška, zastępca burmistrza Igławy, odpowiedzialny za rozwój miasta.

Rozbudowę sieci trolejbusowej poprzedziła inna inwestycja – przebudowa sieci trakcyjnej na rondzie Havlíčkovej i Pražskej. Prace te kosztowały 6,9 mln koron, czyli ok. 3 mln zł.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony