Partnerzy serwisu:

Rowerzystów mogłoby być więcej. Gdyby czuli się bezpieczniej na drogach

Łukasz Pastor 04.09.2016

Rowerzystów mogłoby być więcej. Gdyby czuli się bezpieczniej na drogach
FOt. Tyree303 , lic. CCA 4.0/Wikimedia Commons
Ścieżki rowerowe odseparowane od tras przeznaczonych dla samochodów - to zdaniem Amerykańskiej Organizacji Urzędników ds. Transportu Miejskiego mogłoby przysporzyć miastom znacznie więcej rowerzystów. Według raportu przedstawionego przez organizację, bezpieczeństwo może być wystarczającym czynnikiem, który zachęci kolejne osoby do przesiadania się z samochodów na jednoślady.
Specjalny raport został opracowany przez Organizację Urzędników ds. Transportu Miejskiego (NACTO), zrzeszającą pracowników referatów odpowiedzialnych za organizację transportu w kilkudziesięciu amerykańskich miastach. Dokument objął m. in. efekty powstawania w kolejnych miastach systemów bike sharing, poprawę i rozbudowę rowerowej infrastruktury, a także sprawy bezpieczeństwa cyklistów.

Analiza opracowana przez ekspertów z NACTO obejmuje siedem największych miast Stanów Zjednoczonych. Z dokumentu wynika, że jeśli miasta budują więcej ścieżek rowerowych, liczba cyklistów wzrasta. Jednocześnie spada też ryzyko wypadku, w którym rowerzysta mógłby zginąć, albo zostać poszkodowany. Inwestowanie w specjalnie wydzielone ścieżki rowerowe przysparza większego ruchu rowerowego.

Autorzy raportu zwracają uwagę na przykład Holandii, gdzie budowa szerokich, odizolowanych od tras dla samochodów ścieżek rowerowych, zachęca ludzi do przemieszczania się za pomocą rowerów. Według NACTO, 60% Amerykanów jest zainteresowanych przemieszczaniem się przy wykorzystaniu roweru, jednak grupa ta ma obawy co do swojego bezpieczeństwa. 80% tej grupy to osoby, które wsiadłyby na rower, ale pod warunkiem, że miałyby do dyspozycji oddzielone od ruchu samochodowego ścieżki rowerowe.

Według raportu NACTO, programy typu bike sharing mają znaczący wpływ na świadomość mieszkańców w kwestii bezpieczeństwa. Jeśli coraz więcej osób korzysta z systemu, wówczas zwiększa się świadomość kierowców. - Ryzyko potrącenia rowerzysty przez kierowcę spada proporcjonalnie do wzrostu liczby osób jeżdżących na rowerach. Atrakcyjny system roweru miejskiego może znacząco wpłynąć na liczbę cyklistów poruszających się po mieście - czytamy w raporcie. Z dokumentu wynika, że poprzez wytyczanie tras rowerowych, które nie narażają cyklistów na kontakt z kierowcami, miasto może zmotywować tysiące mieszkańców do korzystania z tego typu transportu.

Wiele miast rozpoczyna batalię o umożliwienie mieszkańcom korzystania z rowerów, ponieważ to rozwiązuje kilka powiązanych ze sobą problemów. Raport NACTO potwierdza, że najważniejszym z nich jest jednak kwestia zmniejszenia poziomu emisji spalin, a także uwalnianie przestrzeni, zajmowanej na co dzień w miastach przez samochody.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony