Partnerzy serwisu:

Rewitalizacja Łodzi: Większość ulic opóźniona

Roman Czubiński 24.04.2019

arrow
arrow
Rewitalizacja Łodzi: Większość ulic opóźniona
Przebudowa ul. Jaracza - pierwszej, która ma być zakończona w tym roku fot. Urząd Miasta Łodzi
Rewitalizacja Łodzi: Większość ulic opóźniona
Rewitalizacja Łodzi: Większość ulic opóźniona
Część ulic, których przebudowa miała zakończyć się jeszcze w ubiegłym roku, zostanie oddana do użytku dopiero wiosną i latem – informuje Zarząd Inwestycji Miejskich. Przyczyną opóźnień, podobnie jak wielokrotnie w przeszłości, były niespodzianki napotkane w gruncie – instalacje podziemne, których nie było na posiadanych przez miasto mapach. Najbliższa ukończenia jest ul. Jaracza, która – według zapowiedzi – ma siać się w pełni dostępna w przyszłym miesiącu.
Według przedstawionego w ubiegłym roku harmonogramu w ubiegłym roku miały zostać ukończone prace na ulicach: Tuwima, Nawrot, Jaracza, Traugutta i Gdańskiej. Rzeczywistość zweryfikowała jednak ambitne zamierzenia. Do użytku w 2018 r. oddano tylko ostatnią z wymienionych. Władze Łodzi zastrzegają jednak, że rozliczenie w terminie środków unijnych pozyskanych przez miasto na rewitalizację nie jest zagrożone.

Traugutta: Prosto zamiast po łuku

Przebudowywany fragment ul. Traugutta łączy ulicę Kilińskiego i położony za nią dworzec Łódź Fabryczna z ul. Sienkiewicza. Ulica odzyska na tym odcinku historyczny przebieg w linii prostej (w latach 70. ubiegłego wieku wygięto ją w lekki łuk). Nie wiadomo na razie, jak zostanie docelowo wykorzystany teren po obecnym przebiegu ulicy – przez najbliższych kilka lat będzie nim dysponował wykonawca kolejowego tunelu średnicowego, wyprowadzającego ruch pociągów ze stacji Łódź Fabryczna na zachód.

Jezdnia ulicy zostanie zwężona, a chodniki (z nową nawierzchnią z granitu) – poszerzone. Po obu stronach znajdą się też zatoki dla autokarów turystycznych, przywożących wycieczki do położonego przy Traugutta Łódzkiego Domu Kultury. Dalszy fragment w stronę Piotrkowskiej został przebudowany już przed kilkoma laty, stając się jednym z pierwszych w Łodzi woonerfów (podwórców miejskich).

– Trwa układanie chodników i krawężników. Posadziliśmy też już drzewa – platany klonolistne – informuje dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Agnieszka Kowalewska-Wójcik. ZIM planował zakończenie inwestycji pod koniec listopada 2018 r. – Napotkaliśmy jednak pod ziemią ogromne nawet jak na centrum Łodzi ilości instalacji kablowych, których właścicieli przez długi czas nie można było ustalić. Wszystkie kolizje podziemne, których było ponad 40, zostały już usunięte. Obecnie planowanym terminem jest lipiec – dodaje Kowalewska-Wójcik.

Więcej drzew i ulic

Jako główna ulica łącząca Piotrkowską z Bramą Miasta oraz dworcem Łódź Fabryczna Traugutta ma być ulicą o innych założeniach, niż pozostałe ulice przebudowywane w ramach odnowy centrum. – Chcemy podkreślić jej nowoczesny i swobodny charakter – między innymi – poprzez posadzenie w pasie drogowym krzewów w formach geometrycznych. Będzie to ok. 200 bukszpanów w kształcie kul różnych wielkości. Całości dopełnią trawy ozdobne oraz dywan z bylin – dodaje naczelnik Wydziału Zieleni w ZIM Justyna Krakowiak.

Na południe od ul. Traugutta, w kwartale ograniczonym przez nią oraz ulice Kilińskiego, Tuwima i Sienkiewicza, powstanie siatka nowych ulic. – Została złożona dokumentacja związana z pracami podziemnymi. Oczekujemy na pozwolenie na budowę. Spodziewamy się, że otrzymamy je w ciągu miesiąca i wtedy też wejdziemy na budowę – informuje dyrektor ZIM.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm KEMY i Lark-Bud. Wartość zadania to blisko 6 mln zł. Podobnie jak inne inwestycje wchodzące w skład programu obszarowej rewitalizacji centrum Łodzi, zadanie jest dofinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Tuwima: Inwestycja „wyszła z ziemi”

Nieopodal, również w ramach rewitalizacji obszarowej, trwa przebudowa ul. Tuwima między Targową a Kilińskiego. Prace obecnie realizowane przez wykonawcę to układanie chodników i stawianie latarni. Kolejnym etapem ma być budowa wyniesionych skrzyżowań przy Targowej i Dowborczyków (mają one spowolnić ruch i poprawić bezpieczeństwo pieszych), a następnie – wykonanie nowej jezdni i montaż mebli miejskich.

Zakończono najbardziej uciążliwe dla mieszkańców prace podziemne, które – podobnie jak w przypadku Traugutta – przesądziły o opóźnieniu inwestycji (ulica miała być gotowa jeszcze w 2018 r.).

Nawierzchnia przy przejściach dla pieszych oraz na przystanku autobusowym Tuwima – Targowa będzie dostosowana do poruszania się osób niewidomych i niedowidzących. – Oprócz tego pojawią się wyznaczone miejsca parkingowe oraz zieleń: 41 drzew oraz setki ozdobnych krzewów – uzupełnia dyrektor ZIM. Część z nich zostanie posadzona na dwóch skwerach, które powstaną przy wymienionych wcześniej przecznicach.

Jaracza: Końcówka w maju

Pierwszą oddaną w tym roku do użytku ulicą będzie jednak Jaracza (odcinek Kilińskiego – Wschodnia). Według dyrektor Biura ds. Rewitalizacji w Urzędzie Miasta Łodzi Joanny Skrzydlewskiej z ulicy będzie można korzystać już w maju. – Wykonawca układa nową nawierzchnię ulicy z cegły klinkierowej. [Potem] zostaną do zrobienia ostatnie prace wykończeniowe – zapowiada Skrzydlewska. Wspomniana nawierzchnia z zabytkowej cegły była ułożona już kilka tygodni temu, jednak z powodu licznych uwag do jakości wykonania tych prac konieczne są poprawki.

Również tu, podobnie jak przy Tuwima, skrzyżowanie ze Wschodnią będzie miało wyniesioną tarczę. Komfort mieszkania przy ulicy i przebywania na niej poprawi szpaler wysokich drzew. Największy zakres miały jednak prace związane z instalacjami podziemnymi. Elementy wodociągów, kanalizacji, przewodów energetycznych i gazociągów zostały wymienione na nowe. Pod Wschodnią, w tym pod skrzyżowaniem z Jaracza, ułożono natomiast nową nitkę ciepłociągu – okoliczne kamienice mają być podłączone do ciepła systemowego, co ma pomóc w ograniczeniu dokuczliwego w tej części Śródmieścia smogu.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony