Partnerzy serwisu:

Przygotowania do budowy nowego dworca autobusowego w Słupsku

Redakcja 21.01.2021

arrow
arrow
Przygotowania do budowy nowego dworca autobusowego w Słupsku
mat. UM Słupsk
Przygotowania do budowy nowego dworca autobusowego w Słupsku
Przygotowania do budowy nowego dworca autobusowego w Słupsku
Przygotowania do budowy nowego dworca autobusowego w Słupsku
Przygotowania do budowy nowego dworca autobusowego w Słupsku
Przygotowania do budowy nowego dworca autobusowego w Słupsku
Przygotowania do budowy nowego dworca autobusowego w Słupsku
Rozpoczęły się prace zabezpieczające i przygotowujące do budowy nowego węzła przesiadkowego ze skrojonym na miarę słupskich potrzeb dworcem autobusowym wraz z miejscami parkingowymi. Obiekt w przyszłości zostanie połączony z miastem przedłużonym tunelem pod torami, za realizację którego odpowiadać będą PKP PLK.
Rozpoczęte działania polegają na zabezpieczeniu przed dalszym niszczeniem będącego w katastrofalnym stanie historycznego obiektu, z którego pozyskiwane są cegły do planowanej odbudowy/rekonstrukcji obiektu. Nowy budynek składać się będzie z dwóch konstrukcji. Pierwsza wykonana zostanie z odzyskanych cegieł, druga – charakterystyczna ściana z rampą wzdłuż torów kolejowych odtworzona zostanie z zachowaniem historycznego wyglądu elewacji dawnej ekspozytury kolejowej. Nowy obiekt wyglądem będzie nawiązywał do istniejącego budynku, przez co zachowany zostanie jego aspekt historyczny.

Oprócz nowego wyglądu budynku nawiązującego do jego historycznej wersji, zmianie ulegnie przede wszystkim jego funkcja. Realizacja zadania obejmuje m.in. budowę wielofunkcyjnego dworca autobusowego po zachodniej stronie torów kolejowych wraz z zapleczem socjalnym oraz miejscem obsługi podróżnych udostępnionym dla przewoźników międzynarodowych i regionalnych wraz z dojściem oraz dojazdem dla pojazdów samochodowych, a także rowerów od strony osiedla Zatorze przez przebudowywaną ulicę Towarową.

Na terenie nowego dworca autobusowego przewidziano budowę budynku wielofunkcyjnego, placu manewrowo-postojowego dla autobusów, przystanków z peronami dla obsługi pasażerów oraz dwoma parkingami wydzielonymi dla samochodów osobowych.

Docelowo dworzec autobusowy zostanie połączony z dworcem PKP przy ul. Kołłątaja poprzez tunel dla pieszych pod torami kolejowymi. Tunel ten zostanie wybudowany przez PKP PLK, natomiast inwestycja miejska będzie dowiązywać się do części kolejowej, tworząc funkcjonalną całość.

Po relokowaniu przez PKP torów odstawczych, w kolejnym etapie inwestycji możliwe będzie przedłużenie początkowego odcinka tzw. ulicy Nowej Towarowej i jej połączenie z rondem im. Ks. bpa Ignacego Jeża (Sobieskiego/Banacha). W pierwszym etapie wykonany zostanie zaślepiony wylot jezdni z placu dworcowego we wspomnianym kierunku. Budowie węzła komunikacyjnego towarzyszyć będzie modernizacja i rozbudowa istniejącego systemu informacji pasażerskiej, polegająca na montażu 32. nowych tablic, w tym w 16 lokalizacjach, w których dotychczas ich nie było.

Inwestycja realizowana jest przez firmę ATP Budownictwo ze Słupska za kwotę 28,9 mln zł brutto. Zakończenie inwestycji zaplanowano na początek pierwszego kwartału 2023 r.

– Dobre wrażenie, wreszcie powstaje coś z poszanowaniem historii i tradycji (rewitalizacja magazynów kolejowych) i wykorzystaniem, a nie niszczeniem tzw. dziedzictwa poniemieckiego miasta. Jednak cieniem na projekcie kładzie się słabe, by nie rzec fatalne skomunikowanie to węzła komunikacyjnego. Brzmi to jak żart, ale przynajmniej w pierwszych latach po planowanym na 2023 rok otwarciu nie bardzo da się do nowego dworca ani dojść ani dojechać... Dla mieszkańców i turystów dojście z centrum oznacza nadkładanie ok. 1,5 km. Na razie w ciągu najbliższych 4-5 lat nie powstanie bowiem tunel łączący centrum z nowym dworcem – komentuje na swoim blogu Piotr Rachwalski, szef PKS Słupsk.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Węzły przesiadkowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony