Partnerzy serwisu:

Przemyśl stawia na autobusy gazowe. W przyszłości kupi też wodorowe?

Kasper Fiszer 13.10.2020

Przemyśl stawia na autobusy gazowe. W przyszłości kupi też wodorowe?
Autobus MZK Przemyśl fot. Honza Groh (Jago), lic. CC BY-SA 3.0
Najlepiej sprawdzającym się paliwem alternatywnym w warunkach górzystego Przemyśla jest obecnie metan – ocenia prezes tamtejszego MZK. Wskazuje on też na potencjał technologii wodorowych. Autobusy elektryczne w jego opinii lepiej nadają się natomiast do obsługi miast o mniej górzystym profilu ulic.
– Wodór może być cudownym rozwiązaniem, fantastycznym magazynem energii elektrycznej – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta Łukasz Dziągwa, prezes zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Przemyślu. Zaznaczył przy tym, że aby to osiągnąć, przemysł musi pokonać cały szereg problemów formalno-prawnych i technicznych. – W Polsce nie istnieje przecież ani jedna stacja tankowania wodoru. Mamy też problem z uzyskaniem wodoru tak czystego, by można było go zastosować w autobusach – stwierdził.

Elektryki dobre dla miast bez dużych przewyższeń

Ocenił on także, że stopień zaawansowania technologii bateryjnych autobusów elektrycznych jest na tyle duży, że możliwa jest instalacja niewielkiej baterii, która pozwala na całodzienną eksploatację pojazdu wspartą szybkimi ładowarkami pantografowymi umieszczonymi na pętlach. Przywoływał udane wdrożenia elektryków w innych podkarpackich miastach, Rzeszowie i Stalowej Woli. – Trzeba jednak wziąć pod uwagę topografię. Nie wszystkie miasta mają to szczęście, że położone są na niezbyt górzystym terenie – zastrzegł.

W jego opinii w przypadku ośrodków takich jak Przemyśl, a więc tych, w których autobusy muszą pokonywać dość istotne różnice wysokości, rozwiązaniem alternatywnym względem klasycznego napędu spalinowego jest raczej sprężony metan. – Na szczęście Podkarpacie stoi gazem. Kopalni jest całkiem sporo. Sami mamy ujęcie natoralnego CNG na naszym terenie i chcemy go jeszcze szerzej użytkować do zasilania naszych autobusów – zapowiadał prezes MZK.

Jak na metan spojrzy Unia Europejska?

– Upatrujemy szans na dalszą wymianę taborową w jej dofinansowaniu z funduszy europejskich – mówił Łukasz Dziągwa. Przypomniał jednak, że wciąż nie wiadomo, czy inwestycje w zakup autobusów napędzanych metanem będą objęte w kolejnej perspektywie finansowej wspólnoty dotacjami. Dodał równocześnie, że co do zasady wprowadzanie do ruchu pojazdów z napędem elektrycznym jest kierunkiem słusznym, choć trudnym do zastosowania akurat w przypadku sieci MZK.

W najbliższych latach możemy więc spodziewać się kolejnych zamówień na autobusy napędzanee gazem. W ostatnich latach spółka regularnie zamawiała takie pojazdy, choć równolegle w jej taborze pojawiały się także wozy z napędem spalinowym.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Kongres Transportu Publicznego
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony