Partnerzy serwisu:

Praga rusza z budową pierwszego odcinka czwartej linii metra

Witold Urbanowicz 22.04.2022

arrow
arrow
Praga rusza z budową pierwszego odcinka czwartej linii metra
fot. DPP – Daniel Šabík
Praga rusza z budową pierwszego odcinka czwartej linii metra
Praga rusza z budową pierwszego odcinka czwartej linii metra
Praga rusza z budową pierwszego odcinka czwartej linii metra
Praga rusza z budową pierwszego odcinka czwartej linii metra
Praga rusza z budową pierwszego odcinka czwartej linii metra
Praga rusza z budową pierwszego odcinka czwartej linii metra
W czwartek 21 kwietnia uroczyście rozpoczęto budowę I odcinka nowej, czwartej linii metra D w Pradze. Roboty potrwają 7,5 roku. Pasażerowie skorzystają z całej ukończonej linii, składającej się z 10 nowych stacji, w 2029 r.
W rejonie stacji Pankrác formalnie rozpoczęła się budowa pierwszego, najtrudniejszego odcinka linii metra D Pankrác – Olbrachtova. Prace realizuje międzynarodowe konsorcjum firm Subterra, Hochtief CZ, Strabag, Hochtief Infrastructure a Ed. Züblin. – Po ponad 40 latach przystępujemy do budowy zupełnie nowej linii metra w Pradze. To obecnie najważniejsza inwestycja nie tylko w Pradze, ale i w całych Czechach – podkreśla Zdeněk Hřib, burmistrz Pragi.

– Metro D to nie tylko odpowiedź na nierozwiązane od dekad problemy komunikacyjne południowej części miasta, ale także stworzenie warunków do dalszego rozwoju miasta – nowej zabudowy mieszkalnej, miejsc odpoczynku czy pracy. Nowa linia będzie w pełni zautomatyzowana – w tym celu kupimy zupełnie nowe pociągi, które będą jeździć bez maszynisty. Przy okazji zmodernizujemy linię C – mówi Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi ds. transportu.

Pierwszy krótki i najtrudniejszy odcinek


Budowany odcinek, oznaczony I.D1a, liczy 1,3 km długości i składa się z dwóch stacji Pankrác i Olbrachtova. Oprócz tego powstaną tory odstawcze przy stacji Pankrác, tunel łącznikowy do linii C, łączniki przesiadkowe, szyby schodów ruchomych oraz tunele wentylacyjne. W sumie wydobyte zostanie 300 tys. m3 urobku. Tunele i stacje będą budowane przy zastosowaniu tzw. nowej metody austriackiej (NATM). Jednocześnie minimalizowane są roboty stracone. Wykorzystane ma zostać 90% tuneli i szybów wybudowanych już na potrzeby badań geologicznych.

Jednonawowa stacja przesiadkowa Pankrác będzie miała dwa perony boczne. Jej długość to 305 m, szerokość 23 m, a wysokość – 19-22 m. Tory znajdą się na głębokości ok 33 m. Przewidziano dwie antresole oraz łącznik przesiadkowy do stacji linii metra C. Za częścią pasażerską stacji powstanie komora torów odstawczych o długości 168 m. Tunel łącznikowy o długości 468 m będzie musiał pokonać różnicę wysokości 15 m, jaka dzielić będzie linie C i D.



Stacja Pankrac, mat. DPP

Odcinek tunelowy do stacji Olbrachtova będzie liczyć 675 m długości. Dwunawowa Olbrachtova będzie pierwszą stacją na łuku w praskim metrze. Jej długość to 221 m, szerokość – 32 m, a wysokość 10 m. Tory znajdą się na głębokości ok. 30 m. Powstaną tu perony po wewnętrznej stronie tuneli, połączone trzema przejściami. Korytarze północny i południowy będą połączone z antresolami – ta południowa znajdzie się w rejonie Na Strži i Antala Staška, a północna w rejonie ulic Na Strži i Jeremenkovej.


Stacja Olbrachtova, mat. DPP

Roboty będą realizowane w sześciu lokalizacjach – powstaną 3 km różnych tuneli. Roboty potrwają aż 7,5 roku. W tym i przyszłym roku prowadzone będą prace przy kolizjach, budowie szybów roboczych, a także budowie tunelu międzystacyjnego. W latach 2024-25 prowadzone będą prace przy drążeniu stacji. W trzeciej fazie przewidziano betonowanie tuneli i konstrukcji stacji, rozpocznie się też budowa antresoli. W latach 2028-29 przewidziano prace wykończeniowe oraz zagospodarowanie terenu. Odcinek ten zostanie włączony do ruchu z pozostałymi częściami trasy linii D w 2029 r.

Budowa w czterech etapach


Pierwsze koncepcje budowy czwartej linii metra zostały przedstawione w II poł. lat 60. XX w., a w obecnym korytarzu linia jest planowa od początku lat 90. W 2019 r. ruszyły badania geologiczne, a w 2020 r. ogłoszono przetarg na I odcinek. Niedawno zaś podpisano umowę na jego wykonanie.

Budowę linii D podzielono na cztery etapy, które będą realizowane i kończone równolegle. W sumie linia będzie liczyła 10,6 km długości. Zaplanowano stacje Náměstí Míru, Náměstí Bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice i Depo Písnice. Całkowita wartość projektu to 97,79 mld koron (ok. 18,6 mld zł).

W najbliższych tygodniach zostanie ogłoszony przetarg na realizację drugiego odcinka I.D1b – od stacji Olbrachtova do stacji Nové Dvory. Budowa miałaby ruszyć jesienią 2023 r. Następnie przewidziano realizację odcinka I.D3 od stacji Pankrác do stacji Náměstí Míru. Start robót przewidziano wiosną 2024 r. W ostatniej kolejności przewidziano odcinek I.D2 Libuš – Depo Písnice ze stacją techniczno-postojową. Rozpoczęcie budowy zaplanowano jesienią 2025 r.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony