Partnerzy serwisu:

Praga rozpoczyna budowę nowej, pełnoprawnej linii trolejbusowej

Witold Urbanowicz 10.01.2022

arrow
arrow
Praga rozpoczyna budowę nowej, pełnoprawnej linii trolejbusowej
fot. DPP
Praga rozpoczyna budowę nowej, pełnoprawnej linii trolejbusowej
Praga rozpoczyna budowę nowej, pełnoprawnej linii trolejbusowej
Praga rozpoczyna budowę nowej, pełnoprawnej linii trolejbusowej
W Pradze ruszyły prace przy elektryfikacji linii autobusowej 140, która od października ma być obsługiwana przez trolejbusy bateryjne. Sieć trakcyjna obejmie połowę trasy tej linii. Plan zakłada elektryfikację kolejnych linii.
Trolejbusy w Pradze jeździły do 1972 r. Teraz, po latach, ten środek transportu powraca do stolicy Czech. W 2018 r. uruchomiono próbną linię trolejbusową nr 58, łączącą stacje metra Palmovka (linia B) i Letnany (linia C). Na kilometrowym odcinku ul. Proseckej (Kundratka – Kelerka) wybudowano sieć trakcyjną, obejmującą ok. 15% trasy. Infrastruktura ta zostanie teraz wykorzystana do dalszej rozbudowy linii.

Dziś (10 stycznia) oficjalnie zainaugurowano projekt elektryfikacji linii 140 Palmovka – Miškovice. Przedsięwzięcie zakłada budowę 11,234 km sieci trakcyjnej na odcinkach Palmovka – Kundratka, Kelerka – przystanek Prosecká oraz Letňany – Čakovice. W skład projektu wchodzą też budowa trasy kablowej, nowej kontenerowej podstacji, 18 ładowarek w zajezdni Klíčov, a także stacji ładowania na pętli Čakovice. Ponadto przebudowana zostanie podstacja Prosecká, a ponadto ponownie wykorzystana zostanie dawna podstacja trolejbusowa na ulicy Příborskiej.

W sumie sieć trakcyjna obejmie ok. 50% trasy linii 140 i będzie liczyć prawie 14 km długości – wykorzystany zostanie bowiem istniejący odcinek Kundratka – Kelerka. – Odcinek w ul. Proseckiej był dla nas ważnym sprawdzianem przed wprowadzeniem transportu trolejbusowego. Teraz go przedłużymy i wykorzystamy na potrzeby pełnoprawnej linii, z zastosowaniem nowoczesnych technologii XXI w. Elektryfikując linię 140, naprawiamy błędy popełnione 50 lat temu przez komunistyczne władze Pragi. Obecnie na wzniesieniu na ul. Proseckiej autobusy spalają ok. 52 litrów na 100 km. To oznacza hałas i dużą emisję. W 2022 r. zastąpimy te pojazdy zeroemisyjnymi trolejbusami przegubowymi, które będą kursować między Palmovką a Miškovicami – mówi Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi.

Prace wykonuje konsorcjum firm Elektrizace Praha i Ohla ŽS. Ich wartość to niemal 284 mln koron (ok. 53 mln zł). Roboty potrwają 10 miesięcy. Próbna eksploatacja trolejbusów ma rozpocząć się w październiku. – Odbiór tej infrastruktury będzie oznaczać prawdziwy powrót trolejbusów. Za kilka dni rozpoczniemy eksploatację elektrobusów na liniach 154 i 213. Jestem przekonany, że w styczniu poznamy też zwycięzcę przetargów na dostawy trolejbusów przegubowych do obsługi linii 58 i dwuprzegubowych do obsługi linii 119 (w przyszłości 59), kursującej do lotniska. Ponadto w tym roku chcemy rozpocząć testy autobusu wodorowego – mówi Petr Witkowski, szef DPP, praskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego. Do 2030 r. 75% taboru DPP mają stanowić elektrobusy, trolejbusy i niskoemisyjne autobusy.

Plany zakładają dalszą elektryfikację komunikacji. Trolejbusy mają zostać wprowadzone na linie:
  • 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha (w przyszłości linia 59)
  • 131 Bořislavka – Hradčanská (51)
  • 137 Na Knížecí – U Waltrovky (52)
  • 176 Stadion Strahov – Karlovo náměstí (53)
  • 191 Letiště Praha – Na Knížecí (56)
  • 201 Nádraží Holešovice – Černý Most (61)

Aktualizacja 14.01.: Wybrano dostawcę 18-metrowych trolejbusów do obsługi linii 58.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony