Partnerzy serwisu:

Prace przy Trasie W-Z jeszcze mocniej podzielą Łódź

Roman Czubiński 26.01.2015

Prace przy Trasie W-Z jeszcze mocniej podzielą Łódź
Tramwaj na Trasie W-Z przed przebudowąRoman Czubiński
Poruszanie się komunikacją miejską zwłaszcza z południa na północ Łodzi będzie w nadchodzącym roku jeszcze trudniejsze – wynika z ujawnionego przez Zarząd Dróg i Transportu harmonogramu zamknięć kolejnych skrzyżowań i odcinków ulic. Większość z nich ma związek z przebudową Trasy W-Z, która powinna zostać zakończona w ciągu najbliższych 9 miesięcy.
Kilińskiego: skrócenie tramwaju, nic w zamian

Przebudowie ulegną głównie te skrzyżowania, na których leżą jeszcze ostatnie fragmenty torów tramwajowej Trasy W-Z sprzed przebudowy (na wszystkich pozostałych odcinkach trwa już bardziej lub mniej zaawansowana budowa nowego torowiska). Pierwszym z nich będzie Piłsudskiego - Kilińskiego. Zmiana organizacji ruchu ma nastąpić tam w nocy z piątku 30 na sobotę 31 stycznia. - Odcinek Kilińskiego między Piłsudskiego a Tuwima nie będzie przejezdny - uprzedza dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita. Przypomnijmy, że dalszy odcinek aż do Narutowicza jest wyłączony z ruchu od lipca 2013 r. (wyjąwszy docelowe wjazdy do posesji). Łącznie więc od przyszłego weekendu pojazdy komunikacji miejskiej oraz samochody osobowe nie będą mogły poruszać się po przeszło półkilometrowym odcinku ważnej ulicy w centrum miasta, przy którym zlokalizowano m. in. urząd pracy oraz komendę Straży Miejskiej. Przebudowa ma związek z inwestycją na dworcu Łódź Fabryczna, którego plac budowy również przylega do Kilińskiego. Po planowanym na jesień zakończeniu ulica ma odznaczać się uspokojonym ruchem z uprzywilejowaniem komunikacji miejskiej.

Przedtem jednak wahadłowa linia tramwajowa Z1 zostanie wraz z rozpoczęciem prac skrócona do ul. Orlej. Dlaczego jej pasażerowie nie będą mogli dojechać do al. Piłsudskiego, by tam przesiąść się na którąś z autobusowych linii zastępczych wzdłuż Trasy W-Z? - Pas drogowy Kilińskiego na odcinku Piłsudskiego - Orla jest zbyt wąski, by zmieściły się tam jednocześnie samochody i zmieniające kierunek jazdy tramwaje - tłumaczy dyrektor ZDiT. Utworzenie nowej tymczasowej krańcówki będzie wymagało przeniesienia w okolice Orlej rozjazdu nakładkowego, zamontowanego obecnie na Kilińskiego w pobliżu skrzyżowania z Tuwima. Pasażerom z pewnością nie ułatwi życia brak dodatkowej komunikacji zastępczej na osi północ-południe. - Nie będziemy jej wprowadzać, bo linie autobusowe przez cały czas będą kursowały równoległą Sienkiewicza - zapowiada G. Nita.

Skrzyżowanie Marszałków: prowizorka przez 7 miesięcy

Jeszcze większe zawirowania mają nastąpić od marca na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego i al. Śmigłego-Rydza. – Przebudowa tzw. „Skrzyżowania Marszałków" zostanie podzielona na dwa etapy, z których każdy będzie trwał po około trzy i pół miesiąca – informuje dyrektor ZDiT. Przebudowie będzie podlegała osobno część wschodnia i zachodnia. Takie rozwiązanie ma na celu zapewnienie możliwości przejazdu z północy na południe (al. Śmigłego-Rydza jest częścią drogi krajowej nr 14). – Przebudowa całej tarczy skrzyżowania, która zostanie podniesiona w najwyższym punkcie o ok. 40 cm, będzie musiała pociągnąć za sobą zawieszenie ruchu tramwajów po al. Śmigłego-Rydza – mówi G. Nita. Szczegóły dotyczące komunikacji zastępczej za kursujące tamtędy cztery linie tramwajowe na razie nie są znane. Niejasne pozostaje też, czy przez newralgiczne skrzyżowanie będą mogły przejechać autobusy zastępcze z Widzewa do centrum i na Retkinię.

Zmiany w organizacji ruchu nastąpią także dalej od Śródmieścia. W lutym drogowcy wejdą na rondo u zbiegu al. Mickiewicza, Bandurskiego, Włókniarzy i Jana Pawła II przy dworcu Łódź Kaliska. Utrudnienia początkowo ograniczą się tam jednak do braku lewoskrętu z al. Jana Pawła II w Bandurskiego (relacja ta nie jest obecnie wykorzystywana przez żadną z linii autobusowych).

Na Widzewie estakada i tunel

Szczególnym zadaniem będzie remont skrzyżowania al. Piłsudskiego – Niciarniana na Starym Widzewie. Prace wymagają tu koordynacji z budową tunelu drogowego pod linią kolejową nr 17, która krzyżuje się z Niciarnianą zaledwie o kilkaset metrów dalej. – Od rozpoczęcia przebudowy w marcu przez pewien czas możliwość przejazdu Niciarnianą przez torowisko kolejowe będzie jeszcze zachowana, jednak nie będzie można już przekroczyć al. Piłsudskiego – wyjaśnia dyrektor ZDiT. Objazdy (prawdopodobnie także dla autobusów linii 54, 64 i 82) zostaną skierowane ul. Widzewską, której przejazd przez tory po uruchomieniu tunelu Niciarnianej ma ulec likwidacji.

Również w marcu ma nastąpić oddanie do użytku pierwszej (południowej) nitki estakady w ciągu ul. Rokicińskiej. Dotychczasowa organizacja ruchu na Rondzie Inwalidów zostanie wtedy odwrócona, a na jezdni północnej rozpocznie się budowa drugiej połowy kontrowersyjnego obiektu.

Oprócz tego zaplanowano szereg drobniejszych prac m. in. na przecznicach wzdłuż nowo budowanej trasy tramwajowej na Janów. Najważniejszą z nich będzie Aleja Ofiar Terroryzmu, którą torowisko przetnie tuż przed wjazdem na nową pętlę Dell. Należy dodać, że w mieście będą toczyły się także inne, niezwiązane z Trasą W-Z inwestycje drogowe, m. in. na al. Politechniki, św. Teresy czy Romanowskiej.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Proces inwestycyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony