Partnerzy serwisu:

Poznań: W pandemii komunikacja funkcjonuje na pełnych obrotach. „Dajemy poczucie bezpieczeństwa”

Kasper Fiszer 23.02.2021

Poznań: W pandemii komunikacja funkcjonuje na pełnych obrotach. „Dajemy poczucie bezpieczeństwa”
Tramwaj w Poznaniu fot. Dawid Skonieczka, lic. CC BY 3.0
Mimo znacznego spadku liczby przewożonych pasażerów Poznań nie podniósł cen biletów ani nie zredukował częstotliwości kursowania. Wysyła na linie pojemny tabor, by stali użytkownicy systemu nie odczuli pogorszenia oferty i pozostali bezpieczni. Nie ma też zmian w planach inwestycyjnych.
– Od początku września komunikacja organizowana przez ZTM zasadniczo funkcjonuje w maksymalnym możliwym wymiarze – mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. Ma to zapewnić podróżnym przestrzeń w pojazdach, a więc także poczucie, że korzystanie z transportu zbiorowego jest bezpieczne. Stali użytkownicy tramwajów i autobusów mają też nie odczuwać pogorszenia atrakcyjności oferty. Wszystkie pojazdy MPK zostały wyposażone w urządzenia do dezynfekcji, a przewoźnik prowadzi wspólnie z policją i strażą miejską akcje, które mają dyscyplinować podróżnych niestosujących się do obostrzeń. Miasto wprowadzało czasowe ograniczenia dotyczące głównie kursów szkolnych, które były dostosowywane do aktualnej sytuacji w oświacie.

Zaledwie połowa dawnej liczby pasażerów

Choć nie ma to bezpośredniego przełożenia na rozkłady, spadek liczby przewożonych pasażerów jest bardzo duży i według szacunków ZTM sięga 50 proc. – Nie odnotowujemy obecnie większych problemów związanych z zapełnieniem niezgodnym z zarządzonymi obostrzeniami i limitami, choć oczywiście takie przypadki mogą się incydentalnie zdarzać – stwierdza nasz rozmówca. Zwraca przy tym uwagę, że miasto w pełni wykorzystuje potencjał przewozowy infrastruktury i przewoźników, dzięki czemu udaje się unikać przepełnień.

W trakcie pandemii w Poznaniu nie podniesiono cen biletów. – Nie ma też takich planów – usłyszeliśmy w ZTM. Organizator przewozów nie przewiduje także cięć w ofercie. Nie chce też zmniejszać tempa realizacji założonych wcześniej inwestycji.

Największa inwestycja tramwajowa od lat: budowa nowej linii na Naramowice

Trwa więc m.in. I etap budowy trasy tramwajowej na Naramowice, który nasz rozmówca nazywa największą od lat inwestycją tego typu. Pętla Wilczak, z której ma wybiegać nowa nitka, została już przebudowana pod kątem zgodności z przyszłym układem torowym. Przebudowane ma zostać także istniejące torowisko w ciągu ulic Wierzięcice – 28 Czerwca 1956 r. Inwestycja obejmuje również węzeł z ul. Górna Wilda.

Poza tym modernizowane jest rondo Rataje. – To kluczowy węzeł drogowy, który stanie się bardziej przyjazny dla transportu publicznego – ocenia Bartosz Trzebiatowski. Łatwiejsze mają stać się przesiadki z tramwaju do autobusu. Powstanie też infrastruktura rowerowa, w tym parkingi.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport