Partnerzy serwisu:

Poznań przebuduje dalszy ciąg ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego [wizualizacje]

Witold Urbanowicz 25.09.2020

arrow
arrow
Poznań przebuduje dalszy ciąg ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego [wizualizacje]
fot. PIM
Poznań przebuduje dalszy ciąg ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego [wizualizacje]
Poznań przebuduje dalszy ciąg ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego [wizualizacje]
Poznań przebuduje dalszy ciąg ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego [wizualizacje]
Poznań przebuduje dalszy ciąg ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego [wizualizacje]
Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiły przetarg na przebudowę ul. Św. Marcin i al. Marcinkowskiego. Inwestycja, realizowana w ramach Projektu Centrum, poprawi tutaj warunki dla pieszych i rowerzystów. Wprowadzone zostaną tutaj strefa zamieszkania oraz strefa Tempo 30.
Przedmiotem przetargu jest przebudowa ul. Św. Marcin i al. Marcinkowskiego na odcinku od Ratajczaka do pl. Wolności. W zakres zamówienia wchodzi opracowanie projektów wykonawczych oraz uszczegółowienie specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych.

Celem prac jest podniesienie standardu tego obszaru miasta. Przewidziano zmaksymalizowanie szerokości chodników i uprzywilejowanie pieszych względem pojazdów. Pomiędzy ul. Ratajczaka i Podgórną zostanie wprowadzona strefa zamieszkania (tzw. woonerf), a na pozostałym odcinku przewidziano strefę Tempo 30. – Dzięki przyjętym rozwiązaniom na przebudowanym terenie wyeliminowany zostanie ruch tranzytowy oraz ograniczony indywidualny ruch samochodowy na rzecz transportu publicznego. Pozwoli to na zwiększenie ruchu pieszego i rowerowego w śródmieściu. W efekcie prac powstanie przestrzeń przyjazna dla przechodniów, również dla osób z niepełnosprawnościami. Poprawi się estetyka przestrzeni placów i ulic, zwiększy się ilość zieleni. Zmiany będą stymulowały okoliczny handel i usługi – mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Na ul. Św. Marcin przewidziano jednokierunkową jezdnię o szerokości 3,5-4 m oraz torowisko tramwajowe o szerokości 4,00 m (z jednym torem). Chodnik po stronie południowej otrzyma szerokość 3,4-6 m, a po stronie północnej – 5,15-7 m. Zaplanowano kontrapas rowerowy.

Nawierzchnia zostanie wykonana z jednobarwnej kostki kamiennej z granitu strzelińskiego. Jedynie na południowym odcinku chodnika, od ul. Piekary do kościoła św. Marcina, będzie wykonana z kostki bazaltowej i płyt granitowych. Nawiąże to do układu nawierzchni przed kościołem. Na przeznaczonym do przebudowy odcinku ulicy pojawią się donice z zielenią niską. Zaprojektowano 4 koperty postojowe: 2 przeznaczone dla dostaw oraz 2 dla obsługi autobusów turystycznych, a w rejonie kościoła - sugerowane przejścia dla pieszych przez ul. Piekary oraz ul. Św. Marcin.

Na Al. Marcinkowskiego na odcinku od ul. Św. Marcin do ul. Podgórnej zaprojektowano, podobnie jak w obecnym kształcie, jedną jezdnię o szerokości 4.5 m z pasem ruchu ogólnego i kontrapasem rowerowym, torowisko tramwajowe z jednym torem, przystanek tramwajowo-autobusowy oraz chodniki. Na odcinku od ul. Podgórnej do Placu Wolności zaplanowano układ dwujezdniowy, z chodnikiem i równoległymi miejscami parkingowymi po obydwu stronach ulicy. Obie jezdnie o szerokości 4.5 m oddzielono od siebie pasem rozdziału, w którym usytuowane jest torowisko tramwajowe, przystanek tramwajowo-autobusowy oraz pas zieleni.

Większość nawierzchni pokryje kostka z granitu strzelińskiego. Nowy tor tramwajowy w al. Marcinkowskiego, pomiędzy ul. Św. Marcin a pl. Wolności, przebiegał będzie w linii prostej. Na przebudowanej al. Marcinkowskiego zaprojektowano 16 miejsc postojowych, w tym 3 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami. Po zachodniej stronie alei, na wysokości przystanku tramwajowego, zaplanowano lokalizację stacji Poznańskiego Roweru Miejskiego na 14 stanowisk. Najbardziej spektakularne zmiany zajdą na dalszym odcinku. Zmieni się nawierzchnia ulicy, zgodnie z historycznie odrestaurowaną w minionym dziesięcioleciu częścią. Pojawi się piękna wielobarwna i wzorzysta posadzka z naturalnego kamienia oraz nasadzonych zostanie 36 dorodnych dębów kolumnowych, które stworzą nową perspektywę widokową na gmach Muzeum Narodowego i ul. Paderewskiego. 13 klonów pospolitych, które dziś tam rosną, zostanie przesadzonych w miejsce wskazane przez Zarząd Zieleni Miejskiej. Na przebudowanym obszarze pojawią się także m.in. berberysy i irgi, założone zostaną też kwietniki i trawniki.

Termin składania ofert mija 29 października. O wyborze decydują cena (60%), okres gwarancji / rękojmi (10%), doświadczenie kierownika budowy (15%), skrócenie terminu zakończenia etapów lub podetapów robót budowlanych (15%). Według przyjętego harmonogramu roboty budowlane związane z realizacją tego etapu Programu Centrum mają ruszyć w I kwartale 2021 roku. Ich zakończenie planowane jest na III kwartał 2022 roku.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Odzyskiwanie przestrzeni
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony