Partnerzy serwisu:

Poznań. 111 nowych tramwajów do 2021 r. Pięć nowych tras

Witold Urbanowicz 10.03.2016

Poznań. 111 nowych tramwajów do 2021 r. Pięć nowych tras
Poznańfot. Martyn Janduła
MPK Poznań ma ambitny cel związany z wymianą taboru tramwajowego. Do 2021 r. przedsiębiorstwo planuje zakup 111 nowych pojazdów. – Zakładamy, że w 2022 r. cała flota powinna być w pełni nowoczesna – mówi Wojciech Tulibacki, prezes MPK w Poznaniu. Miasto planuje także budowę pięciu nowych linii.
W ostatnich latach Poznań sporo inwestował w komunikację tramwajową, realizując dosyć spektakularne inwestycje, jak 3,3-km trasa na Franowo, poprowadzona częściowo w tunelu, z nową i wielką zajezdnią czy 2-km przedłużenie szybkiego tramwaju (PST) do Dworca Zachodniego. W tej chwili trwa jeszcze przebudowa ronda Kaponiera – aktualnie powstają przystanki tramwajowe na dolnym poziomie dla przedłużenia PST. – Całość węzła powinna zostać oddana w okolicach sierpnia – mówi Wojciech Tulibacki, prezes poznańskiego MPK.

W nowej perspektywie unijnej Poznań chce znacząco odnowić flotę tramwajową. Według stanu na koniec grudnia zeszłego roku przedsiębiorstwo posiada 255 pociągów. Od 1996 r. wprowadzono do ruchu 122 częściowo bądź w pełni niskopodłogowych tramwajów. W latach 2015-2021 MPK chce kupić 111 nowych tramwajów częściowo bądź w pełni niskopodłogowych. – Nasz plan jest ambitny z uwagi na koszt. Zakładamy, że w 2022 r. flota tramwajowa powinna być w pełni nowoczesna – mówi Tulibacki. Warto nadmienić, że na przełomie 2015 i 2016 r. MPK rozstrzygnęło przetargi na 20 tramwajów jednokierunkowych (z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne dziesięć) i 10 dwukierunkowych. W obu przypadków jedyną ofertę złożył Modertrans. Dostawy przewidziane są na 2017 r.

Infrastruktura też do remontu

W zakresie infrastruktury plany obejmują odnowę torowisk na Jeżycach. W tej chwili w toku są projekty remontu odcinków od pętli Ogrody do Żeromskiego i w ciągu Kraszewskiego. Drugi etap, w trakcie projektowania, obejmuje odcinek od Żeromskiego do rynku Jeżyckiego. Ostatni etap to odcinek do rynku Jeżyckiego do mostu Teatralnego, który jest w trakcie planowania. Trwają jednocześnie dyskusje, czy na tym odcinku nie wyłączyć ruchu kołowego.

Przewidziana jest też odnowa tzw. Górnego Tarasu Rataj. – Torowisko jest wybudowane w technologii lat 70 i 80. Praktycznie wszystko nadaje się do remontu – mówi Tulibacki. Poznań stara się o środki unijne na ten cel. Plan przewiduje ograniczenie komunikacji autobusowej na rzecz tramwajów w tym miejscu.

Tramwaj pojedzie na Naramowice

Najważniejszą i najbardziej wyczekiwaną inwestycją będzie budowa trasa z centrum przez Wilczak do osiedla na Naramowicach na północy. Mniejsze inwestycje to przedłużenie tramwajów z pętli Zawady do Dworca Wschodniego w celu skomunikowania z koleją, trasa od ronda Żegrze do Falistej, gdzie zostanie skrócona część linii autobusowych i tramwajowych, przedłużenie z pętli Dębiec do Os. Dębina. Sporą inwestycją jest planowana linia w zachodniej części miasta z Os. Kopernika przez pętlę Ogrody do nowej pętli w al. Polskiej.

Oddzielną inwestycją jest budowa trasy w ciągu Ratajczaka i 3 Maja w ramach rewitalizacji centrum. Znacznie usprawni ona funkcjonowanie komunikacji tramwajowej w centrum.

Wojciech Tulibacki był gościem konferencji "Tramwaj - sprawny, efektywny środek komunikacji miejskiej. Osiągnięcia 2007-2013, perspektywy i zamierzenia 2014 - 2020", organizowanej przez Tramwaje Śląskie.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Priorytety dla tramwajów
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony