Partnerzy serwisu:

Powiat włodawski: Po upadku PKS więcej kursów prywatnych i sieć linii z FRPA

Kasper Fiszer 09.06.2021

Powiat włodawski: Po upadku PKS więcej kursów prywatnych i sieć linii z FRPA
Autobus PKS Włodawa fot. Kasper Fiszer
Powiat włodawski zorganizował siedem linii autobusowych, jednak ich kursy realizowane są jedynie w dni robocze. Godziny w dużej mierze dostosowane są zaś do potrzeb uczniów. – Niemal każda rodzina ma samochód – zauważa samorząd. Krajobraz komunikacyjny po upadku miejscowego PKS-u wypełniły małe firmy lokalne.
W roku 2017 prowadzone było postępowanie likwidacyjne dotyczące Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej we Włodawie. Niewielka spółka miała jednak duże znaczenie w obsłudze wschodniej Lubelszczyzny i zapewniała najważniejsze połączenia dla mieszkańców powiatu włodawskiego, w tym przede wszystkim do Chełma, ale też Terespola i szeregu okolicznych miejscowości. W ostatnich latach działalności firmy jej oferta była stopniowo ograniczana. Jak wygląda sytuacja kilka lat po całkowitej likwidacji wszystkich linii?

Powiatowe autobusy kursują w dni robocze

Jak przekonuje lokalny samorząd, rynek w dużej mierze wypełnił przestrzeń powstałą po upadku PKS-u, a kursy uruchomiły firmy prywatne. – Jedną z głównych jest lokalna firma Transmar obsługująca trasy m.in. do Warszawy, Lublina czy Chełma – mówi Waldemar Zakrzewski, specjalista w Wydziale Organizacyjno-Prawnym Starostwa Powiatowego we Włodawie. Dodaje, że gdy tylko pojawiła się szansa na dofinansowanie połączeń samorządowych z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, powiat zorganizował przetargi i uruchomił linie.

Dziś jest ich siedem. Wybiegają z Włodawy do Holeszowa, Kosynia, Krzywowierzby, Lubienia, Urszulina, Kuzawki i Hańska, a przewozy świadczy wspomniany już Transmar. Około połowa kursów wykonywana jest tylko w dni nauki szkolnej, pozostałe są realizowane w dni robocze. W weekendy i święta powiatowa komunikacja nie funkcjonuje. – Ruch [pasażerów] powoli się zwiększa, ale jeszcze nie jest optymalny – ocenia nasz rozmówca, odnosząc się do odczuwalnego zmniejszenia liczby podróżnych w okresie pandemii.

Kolej dowozi turystów, ale rzadko mieszkańców

– Nie bez znaczenia jest fakt, że niemal w każdej rodzinie jest samochód, więc korzystanie z transportu zbiorowego opiera się w dużej części na dzieciach i młodzieży szkolnej – przyznaje przedstawiciel samorządu. Wtedy, gdy nie kursują autobusy powiatowe, do Włodawy dojechać można pociągiem z Chełma. Dwie pary kursów finansowanych z kasy wojewódzkiej obsługiwane są tylko w weekendy w okresie wakacji szkolnych oraz we wrześniu.

– Szynobus cieszy się jednak mocno ograniczoną atrakcyjnością – ocenia Waldemar Zakrzewski. Zauważa, że z połączenia korzystają głównie mieszkańcy Woli Uhruskiej oraz turyści dojeżdżający nad Jezioro Białe w Okunince. Nasz rozmówca przypomina jednocześnie, że możliwy jest remont linii kolejowej do Chełma w ramach programu Kolej Plus. Wówczas rola transportu szynowego mogłaby wzrosnąć.
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony