Partnerzy serwisu:

Polska największym eksporterem autobusów elektrycznych w UE

Przemysław Farsewicz 05.02.2021

Polska największym eksporterem autobusów elektrycznych w UE
fot. Solaris
Rynek autobusów elektrycznych – mimo pandemii – znacząco się umocnił. Dużo na tym zyskali polscy producenci. Według danych, prawie co drugi autobus elektryczny kupowany w 2020 roku w Unii Europejskiej pochodził z Polski.
Polski Instytut Ekonomiczny przedstawił raport z którego wynika, że mimo pandemii wywołanej COVID-19, eksport polskich autobusów elektrycznych na rynki Unii Europejskiej znacząco przyspieszył. – Na rosnącej popularności elektromobilności zyskała Polska, która od kilku lat specjalizuje się w produkcji i eksporcie autobusów elektrycznych – czytamy w dokumencie.

Jak podkreśla PIE pozycja Polski w eksporcie autobusów elektrycznych w UE wyraźnie się umocniła – z 10 proc. w 2017 r. do 46 proc. w pierwszych 10 miesiącach 2020 r. Oznacza to, że Polska stała się największym eksporterem autobusów elektrycznych w UE. Wyprzedziliśmy Belgię, która odpowiada za 36 proc. unijnego eksportu. Dużo mniejsze znaczenie miały Czechy (7 proc.), Niemcy (4 proc.) oraz Holandia (niespełna 2 proc.).

Udział w tym miało trzech producentów zlokalizowanych w Polsce: Solaris ze swoim autobusem Solaris Urbino Electric, Volvo, który we Wrocławiu produkuje pojazd 7900 Electric, a także Man, którego pierwsze pojazdy Lion’s City E zjechały z linii produkcyjnej w październiku 2020 r. Największy udział w tak dobrym wyniku Polski w Unii Europejskiej miał jednak Solaris, który dotychczas pozyskał zamówienia na ponad 1000 pojazdów elektrycznych – tyle ogółem wyprodukował i sprzedał autobusów do połowy listopada 2020 roku.

Według danych GUS, do listopada polscy producenci dostarczyli zagranicę autobusy elektryczne o wartości 213,4 mln euro, co oznacza wzrost o 50,7 proc. licząc rok do roku. Największym odbiorcą polskich autobusów w poprzednim roku były Niemcy i Włochy – odpowiednio 36,9 proc. oraz 35,2 proc.


Passa rynku autobusów z alternatywnym zasilaniem ma trwać dalej. Polski Instytut Ekonomiczny zwraca uwagę na dążenie Unii Europejskiej do realizowania polityki klimatycznej Europejskiego Zielonego Ładu. Kładziony ma być nacisk na elektromobilność w sferze transportu. Według prognoz

BloombergNEF, udział pojazdów elektrycznych w światowej flocie autobusów miejskich do 2025 r. ma osiągnąć 47 proc. Na znaczeniu mają także zyskiwać autobusy wodorowe. Od momentu premiery w 2019 r. pierwszego wodorowego autobusu Solarisa, producent otrzymał już zamówienia na 57 takich pojazdów.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rynek autobusowy
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony