Partnerzy serwisu:

Polemika SKM ws. PKM: Preferencje pasażerów poznamy po uruchomieniu pociągów

Michał Szymajda 18.08.2015

Polemika SKM ws. PKM: Preferencje pasażerów poznamy po uruchomieniu pociągów
fot. PKM Trójmiasto
Do artykułu Pawła Rydzyńskiego, dotyczącego niedoskonałości w rozkładzie jazdy pociągów SKM Trójmiasto, które od 1 września rozpoczną kursowanie po linii PKM, odniósł się zarząd PKP SKM Trójmiasto. Zapraszamy do lektury polemiki.
Tekst pt. "PKM: Nawet pół godziny oczekiwania na przesiadkę we Wrzeszczu" ukazał się na łamach portalu 12 sierpnia. Odpowiadając na tezy zawarte w tekście, w poniedziałek 17 sierpnia odniósł się do nich Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM Trójmiasto i Bartłomiej Buczek, członek zarządu ds. przewozów tej samej spółki. Publikujemy go niemal w całości i zachęcamy do dyskusji.

Preferencji pasażerów jeszcze nie znamy


Przy okazji omawiania na konferencji prasowej w dniu 23 lipca br. wniosków złożonych do PKP PLK SA, opracowującej rozkład jazdy na ww. linii, podkreślany był fakt, że tworzenie rozkładu jazdy odbywało się w warunkach trwających jeszcze prac inwestycyjnych w obszarze stacji Gdańsk Osowa oraz na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna na linii kolejowej nr 201. Podkreślano również, iż spółka PKP SKM rozpocznie wykonywanie przewozów na nowej – podkreślamy: nowej infrastrukturze, a zatem nieznane są jeszcze szczegółowe preferencje przyszłych pasażerów pociągów kursujących po linii PKM.

Jednoznacznie zadeklarowano, że rozkład ten będzie modyfikowany, jeśli do organizatora przewozów, PKP SKM jako przewoźnika lub PKM SA, jako zarządcy infrastruktury kierowane będą wnioski podróżnych sugerujące wprowadzenie do rozkładu jazdy korekt usprawniających funkcjonowanie połączeń kolejowych na tej linii. Deklaracje te nie pozostały gołosłowne – zgłoszone wnioski dotyczące wydłużenia okresu kursowania pociągów w godzinach późnonocnych (około 0:00 – 1:30) oraz wczesnorannych (3:00 – 4:00) tak, aby możliwe było dotarcie pociągiem po linii PKM na pierwsze ranne loty oraz powrót z lotniska dla pasażerów przybywających do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy ostatnimi przylotami, zaowocowały niezwłocznie ujęciem wnioskowanych połączeń w rozkładzie jazdy.

Prace inwestycyjne i istniejące przewozy determinują rozkład jazdy


Niestety, omawiane wcześniej prace inwestycyjne na linii 201 oraz na linii 202 (w odniesieniu do odcinka Gdańsk Gł. – Gdańsk Wrzeszcz) w istotny sposób zdeterminowały kształt rozkładu jazdy. Niemożliwe stało się niestety, co wiadomo już było na etapie składania wniosków, wytrasowanie pociągów do i z Gdyni Gł. Wyjątkiem są tu cztery pociągi pierwsze wczesnoranne oraz pięć ostatnich pociągów późnonocnych, których uruchomienie odpowiednio z i do Gdyni Gł. z przyczyn technicznych (podsył składów pociągów do obsługi połączeń realizowanych na linii 248) jest niezbędne. Podczas konferencji prasowej w dniu 23 lipca br. jednoznacznie zaakcentowano, że docelowo pociągi na linii PKM kursować będą w relacji Gdańsk Gł. lub Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Gł. i w relacji przeciwnej.

Czas pomiędzy odjazdami można wykorzystać na zakupy i dojście na peron

W publikacji zwraca się uwagę na czas oczekiwania na pociągi SKM w Gdańsku Wrzeszczu wynoszący między godziną 18 a 21 około 15 minut. To prawda, rozkład jazdy pociągów SKM na linii 250 ulega wówczas rozrzedzeniu do 15 minut, ale też w naszej ocenie czas oczekiwania we Wrzeszczu nie jest dotkliwy dla podróżnych, a w szczególności nie obniżającą atrakcyjności naszych połączeń. Pociągi SKM przyjeżdżające z linii PKM do Gdańska Wrzeszcza przyjeżdżają na inny peron aniżeli peron 3, z którego odjeżdżają pociągi SKM. Jeśli wziąć pod uwagę konieczność opuszczenia przez podróżnych pociągów na stacji Gdańsk Wrzeszcz, w tym przez podróżnych z bagażem (pasażerowie podróżujący z lotniska), konieczność przejścia na peron PKP SKM, czas ten skraca się do około 10 minut. Raz jeszcze podkreślę, że nie jest to – i jak mi się zdaje jest to stwierdzenie dość obiektywne – czas nadmiernie długi. Dodamy też, że biorąc pod uwagę funkcjonowanie na stacji w Gdańsku Wrzeszczu punktów handlowych i usługowych (kioski z prasą, obiekty gastronomiczne, toaletę publiczną), czas 14-15 minut między pociągami umożliwia skorzystanie z tych punktów.

Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.

Bartłomiej Buczek, członek zarządu PKP SKM Trójmiasto, dyrektor ds. przewozów.

Cały komentarz na portalu Rynek-kolejowy.pl



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Pomorska Kolej Metropolitalna
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony