Partnerzy serwisu:

PKS Zamość upadł. Koniec działalności kolejnego operatora regionalnego

Kasper Fiszer 16.01.2020

PKS Zamość upadł. Koniec działalności kolejnego operatora regionalnego
Dworzec PKS w Zamościufot. MaKa~commonswiki, lic. CC BY-SA 4.0
Jak potwierdził właściciel zamojskiego PKS, samorząd województwa lubelskiego, spółka PKS Zamość została postawiona w stan upadłości likwidacyjnej. Przewoźnik przestał już obsługiwać swoje linie. Jak twierdzą władze regionu, bankructwo wynika z braku efektów podejmowanych przez lata działań mających poprawić sytuację ekonomiczną zadłużonego przedsiębiorstwa.
Choć temat wykluczenia komunikacyjnego stał się po latach jego marginalizacji elementem debaty publicznej, a władze różnych szczebli deklarują podejmowanie działań zmierzających do poprawy sytuacji transportowej mieszkańców mniejszych miejscowości, wciąż postępuje proces likwidacji kolejnych przedsiębiorstw wywodzących się z dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej. W tym miesiącu działalność przewozową zakończył PKS Zamość. Spółka należała do samorządu województwa lubelskiego.

Strata rzędu kilkuset tys. zł rocznie

– Postanowieniem Sądu Rejonowego Lublin-Wschód z siedzibą w Świdniku 8 stycznia ogłoszono upadłość likwidacyjną Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Zamościu – tłumaczy Remigiusz Małecki, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego. Mówi on, że przedsiębiorstwo od wielu lat generowało straty rzędu kilkuset tysięcy zł rocznie. Ocenia przy tym, że podejmowane w ostatniej dekadzie działania zarządu spółki nie przyczyniły się w żadnym stopniu do poprawy sytuacji ekonomicznej przewoźnika.

Według relacji przedstawiciela właściciela przewoźnika w 2011 r. rozpoczął się proces wyprzedaży należących do spółki nieruchomości, w tym samym czasie został również podniesiony kapitał zakładowy przedsiębiorstwa. – Pomimo tego spółka nie była w stanie spłacać swoich wymagalnych zobowiązań – opisuje nasz rozmówca. Zadłużenie narastało, a nowy zarząd powołany w 2019 r. złożył w maju zeszłego roku wniosek o ogłoszenie upadłości likwidacyjnej.

Prawie dziesięć lat bezskutecznych prób ratowania firmy

Oprócz obsługi połączeń lokalnych spółka do końca swojego istnienia prowadziła także komunikację dalekobieżną na trasie Zamość – Słupsk. Co ciekawe, przedsiębiorstwo przygotowywało się do zawieszenia tego kursu już we wrześniu zeszłego roku. W ostatniej chwili decyzję o likwidacji połączenia cofnięto. Nie utrzymało się ono jednak w rozkładzie jazdy długi. Ostatnim dniem obsługi linii regularnych przewoźnika był bowiem 10 stycznia.

Pierwszy raz ówczesny zarząd PKS Zamość zapowiadał złożenie wniosku o upadłość likwidacyjną już w 2011 r. Od tamtego czasu pomysłów na uratowanie przewoźnika było wiele. Niemal dokładnie rok temu spółka została postawiona w stan upadłości z możliwością zawarcia układu z wierzycielami. W odzyskaniu płynności finansowej pomóc miała sprzedaż kolejnej nieruchomości – tym razem dworca autobusowego. Próba ta skończyła się jednak niepowodzeniem.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony