Partnerzy serwisu:

PKS Łódź z zaledwie jedną parą połączeń. Praktyczny koniec działalności przewozowej

Kasper Fiszer 19.05.2021

PKS Łódź z zaledwie jedną parą połączeń. Praktyczny koniec działalności przewozowej
Autobus PKS Łódź (archiwalne) fot. Kasper Fiszer
Łódzki PKS obsługuje już tylko jedną linię – do Opola. W ostatnich tygodniach spółka zrezygnowała z kontynuowania przewozów do Poddębic i do Koła. Na tych trasach zastąpiła ją mała firma prywatna.
Niedawno informowaliśmy o przyznaniu Przedsiębiorstwu Komunikacji Samochodowej w Łodzi środków unijnych w ramach pomocy firmom borykającym się ze skutkami pandemii. Pieniądze te nie przyczyniły się jednak do poprawy sytuacji pasażerów. Powstała w wyniku prywatyzacji pracowniczej spółka wywodząca się z dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej wciąż konsekwentnie wycofuje się bowiem z rynku przewozów pasażerskich.

Linie przejął nowy przewoźnik

Jeszcze w marcu PKS wciąż obsługiwał trzy trasy: z Łodzi do Opola (pospieszną) oraz z Łodzi do Poddębic i z Łodzi do Koła (zwykłe). W ostatnich tygodniach z jego oferty zniknęły obydwie linie regionalne. Kursy te pozostały w rozkładzie jazdy, teraz realizuje je już jednak inny przewoźnik: mała firma Blue Trans Mariusz Majer z Kolonii Byczyna. Przedsiębiorstwo to przejęło od PKS-u nie tylko same połączenia, ale i tabor – do ich obsługi wystawia mercedesa sprintera, który kursował tam jeszcze przed zmianą przewoźnika.

Nowa spółka nie zwiększyła oferty przewozowej i na obu trasach zapewnia tylko jedną parę połączeń dziennie realizowaną wyłącznie w dni robocze i w soboty. PKS Łódź nie odpowiedział nam na pytania dotyczące ograniczenia oferty. Spółka nada odpowiada za realizację kursu do Opola – również na tej trasie funkcjonuje obecnie tylko jedna para połączeń. Ta wykonywana jest jednak we wszystkie dni tygodnia za wyjątkiem świąt.

Strata 9 mln pasażerów rocznie w zaledwie dwie dekaty


Pozycja łódzkiego PKS-u na rynku przewozowym zmniejszała się nadzwyczajnie szybko. Jak czytamy na stronie internetowej przewoźnika, jeszcze w 2001 r. z jego usług korzystało ok. 9 mln osób rocznie. Dawniej przedsiębiorstwo miało bardzo silną pozycję w obsłudze tras regionalnych i oferowało połączenia m.in. do Pabianic, Brzezin, Stróży, Bedonia, Aleksandrowa Łódzkiego, Sokolnik-Lasu, Lutomierska, Rzgowa czy Tuszyna. Zostały one zastąpione częściowo przez łódzką komunikację miejską, częściowo przez firmy prywatne. Niektóre linie nie są zaś obsługiwane już w ogóle.

Tymczasem częściowe zmniejszenie ograniczeń związanych z rozprzestrzenianiem się choroby COVID-19 zaskutkowało pewnymi zmianami w ofercie innych przewoźników regionalnych. Kasz-Bus wznowił obsługę linii Pabianice – Petrykozy, W poniedziałek 17 maja rozszerzona została natomiast oferta Sand-Busa na linii Kutno – Łódź.
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport