Partnerzy serwisu:

PKM. Kiepski rozkład, pociąg do Kartuz wolniejszy od autobusu

Paweł Rydzyński 06.08.2015

PKM. Kiepski rozkład, pociąg do Kartuz wolniejszy od autobusu
PKMfot. PKM SA
Potwierdzają się niestety pesymistyczne przewidywania, że rozkład jazdy pociągów na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej może nie być atrakcyjny dla podróżnych. Według projektu, do którego dotarliśmy, czas przejazdu z Gdańska Gł. do Kartuz wynosić będzie w przypadku niektórych pociągów 80, a nawet blisko 90 minut. To, w skrajnych wypadkach, nawet ponad pół godziny dłużej niż czas przejazdu autobusem z centrum Gdańska do Kartuz.
Jednym z podstawowych elementów projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma być wznowienie ruchu pasażerskiego do Kartuz. Obecnie trwa jeszcze rewitalizacja odcinka Glincz – Kartuzy, dlatego też 1 września, kiedy to otwarta zostanie linia kolejowa PKM Gdańsk Wrzeszcz – Rębiechowo – Osowa, pociągów do Kartuz jeszcze nie będzie. Mają pojawić się w rozkładzie miesiąc później.

Od dawna nasza redakcja zwraca uwagę, że zwlekanie przez samorząd województwa pomorskiego z ogłoszeniem przetargu na przewoźnika, który obsłuży PKM (przetarg wygrała SKM w Trójmieście) i co za tym idzie, konstruowanie rozkładu jazdy „za pięć dwunasta”, dawno po podstawowym terminie wskazanym przez regulamin PKP PLK, może się bardzo niekorzystnie odbić na jakości oferty przewozowej. Niestety wiele wskazuje, że tak właśnie będzie. O ile w przypadku samej linii PKM projekt rozkładu jest zgodny z tym, co zapowiadano (cykliczne kursowanie pociągów przez większą część dnia roboczego co 15 minut), o tyle oferta w przypadku Kartuz jest daleka od oczekiwań potencjalnych podróżnych.

Szczególnie problematyczne są bardzo długie postoje podczas mijanek w Żukowie Wschodnim. W niektórych przypadkach pociągi oczekiwać będą w Żukowie na krzyżowanie się z… dwoma pociągami jadącymi z kierunku przeciwnego. Np. pociąg, który ma odjechać z Gdańska Gł. o godz. 17:26 (czyli pociąg po pracy, który mógłby cieszyć się potencjalnie dużą popularnością), ma w Żukowie 14-minutowy postój, podczas którego mija się najpierw z pociągiem Przewozów Regionalnych z Kościerzyny do Gdyni Gł., a następnie z pociągiem SKM wracającym z Kartuz. W efekcie, skład ten ma przyjeżdżać do Kartuz o godz. 18:45 (czas jazdy to aż 79 minut).

Postoje będą też we Wrzeszczu. To najczęściej kilka minut, ale „rekordzista”, czyli pociąg odjeżdżający z Kartuz o godz. 13:52, ma mieć we Wrzeszczu postój aż 23-minutowy. W efekcie – dodając do tego 7-minutowy postój w Żukowie Wsch., do Gdańska Gł. przyjedzie on o godz. 15:19, czyli prawie półtorej godziny po odjeździe ze stacji początkowej. W czasie tak długiego postoju potencjalny pasażer udający się do Gdańska Gł. zdąży wysiąść z pociągu i przejść na peron SKM, z którego po kilku minutach odjedzie w kierunku docelowego miejsca podróży, gdzie tym sposobem „zaoszczędzi” co najmniej 10 minut i to pomimo konieczności przesiadania się… Ale równie pewne jest nie tylko to, że przesiądzie się do drugiego pociągu, ale że w ogóle porzuci pomysł korzystania z PKM.

Jak już bowiem wspomniano, najkrótszy czas jazdy z Gdańska do Kartuz ma wynosić około godziny, przy czym większość pociągów będzie jechać jednak 10-15 minut dłużej. Niestety, nie jest to czas jazdy atrakcyjny względem np. komunikacji autobusowej. Przedsiębiorstwo autobusowe Gryf, obsługujące z wysoką częstotliwością szereg linii pomiędzy Gdańskiem a powiatem kartuskim, realizuje większość kursów w relacji pomiędzy centrum Gdańska i Kartuzami w ok. 60 min, przy czym najszybsza linia Gryfa pokonuje tę trasę w 50 min. Nawet uwzględniając istniejącą w szczycie przewozowym kongestię w ruchu drogowym, to i tak autobus prawdopodobnie wygra wyścig o pasażera, z racji choćby zdecydowanie większej częstotliwości kursowania i gęstszej sieci przystanków.

Cały komentarz znajdziesz w serwisie Rynek Kolejowy.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.





Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Pomorska Kolej Metropolitalna
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony