Partnerzy serwisu:

Pierwszy tramwaj „Lajkonik” od Stadlera na krakowskich torach

Witold Urbanowicz 13.12.2019

arrow
arrow
Pierwszy tramwaj „Lajkonik” od Stadlera na krakowskich torach
fot. MPK Kraków
Pierwszy tramwaj „Lajkonik” od Stadlera na krakowskich torach
Pierwszy tramwaj „Lajkonik” od Stadlera na krakowskich torach
Pierwszy tramwaj „Lajkonik” od Stadlera na krakowskich torach
Pierwszy tramwaj „Lajkonik” od Stadlera na krakowskich torach
Pierwszy tramwaj „Lajkonik” od Stadlera na krakowskich torach
Pierwszy tramwaj „Lajkonik” od Stadlera na krakowskich torach
Dzisiaj (13 grudnia) na krakowskie tory zjechał pierwszy tramwaj Stadlera. Teraz pojazd będzie przechodził badania homologacyjne. Dostawy wszystkich 50 tramwajów mają zakończyć się w 2020 r.
W nocy z 12 na 13 grudnia do Krakowa został dostarczony pierwszy tramwaj Stadlera. W godzinach porannych pojazd został rozładowany. To jeden z 50 nowych tramwajów, które Stadler ma dostarczyć do stolicy Małopolski.

Jak informuje MPK Kraków, teraz rozpoczną się badania i przejazdy niezbędne do uzyskania homologacji. Będą to m.in. testy systemów napędu, hamowania oraz układów elektrycznych i innych elementów istotnych dla prawidłowej eksploatacji i bezpieczeństwa podróżnych. Następnie pojazd zostanie dopuszczony do ruchu. Rozpoczną się wówczas szkolenia motorniczych oraz pracowników zaplecza.

W połowie stycznia 2018 r. MPK Kraków podpisało umowę ramową z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach i Stadler Polska na dostawy do 50 tramwajów. Umowa realizacyjna pierwszej części zamówienia, opiewająca na kwotę ponad 314 mln zł, obejmuje 35 pojazdów. W grudniu 2018 r. MPK zawarło umowę na pozostałe 15 tramwajów, wyczerpując tym samym w pełni umowę ramową na dostawy do 50 tramwajów.

Nowe niskopodłogowe trójczłonowe tramwaje o długości 33,4 m i szerokości 2,4 m będą mogły przewieźć 227 podróżnych (przy normie pięć osób na metr kwadratowy), w tym 80 na miejscach siedzących. Pojazdy są wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, biletomaty oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, zamontowane na poręczach. Nowością sąszersze niż dotychczas drzwi o szerokości 1,4 m, które ułatwią wsiadanie i wysiadanie. W drzwiach wagonów będzie funkcjonował system liczenia pasażerów.

W tramwaju zostały zastosowane skrętne wózki. Jak informuje producent, specjalna konstrukcja jezdna ram wózków zapewni zmniejszenie zużycia kół oraz torowiska, a także wpłynie na zmniejszenie drgań emitowanych podczas jazdy. Ponadto w wagonach znajdują się absorbery energii, których zadaniem będzie minimalizowanie skutków kolizji. Tramwaje sąrównież wyposażone w system rekuperacji energii wytwarzanej m.in. podczas hamowania.

Warto także przypomnieć, że dwa tramwaje z tego zamówienia będą wyposażone w innowacyjne rozwiązanie, które umożliwi jazdę bez zasilania z sieci trakcyjnej na odległości ok. 3 km. Będzie istniała możliwość instalacji tego systemu także w innych wozach. Więcej o założeniach jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej pisaliśmy tutaj.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rynek tramwajowy
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony