Partnerzy serwisu:

Pierwszy Moderus Gamma dla Łodzi nabiera kształtów

Roman Czubiński 18.05.2022

arrow
arrow
Pierwszy Moderus Gamma dla Łodzi nabiera kształtów
fot. Modertrans
Pierwszy Moderus Gamma dla Łodzi nabiera kształtów
Pierwszy Moderus Gamma dla Łodzi nabiera kształtów
Modertrans rozpoczął produkcję pierwszego wagonu dla Łodzi. Powstaje szkielet pudła pojazdu oraz wózki – informują w porozumieniu z producentem władze Łodzi. Dostawa pierwszego pojazdu jest spodziewana pod koniec roku.
Trwa budowa szkieletu pudła pierwszego wagonu oraz jego wózków. W ich konstrukcji zostaną zastosowane elementy elastyczne, co – według zapowiedzi producenta – ma zapewnić lepszą współpracę kół z torowiskiem. Modertrans kupił też inne komponenty niezbędne do produkcji łódzkich tramwajów.

Wagon jak żaden inny

Wartość kontraktu wynosi 268,5 mln zł. Pierwsze z 30 nowych wagonów mają zostać dostarczone na przełomie 2022 i 2023 r. Początkowo planowano dostawy pierwszych egzemplarzy jeszcze w marcu, a ostatnich – we wrześniu. W lutym bieżącego roku poinformowano jednak o podpisaniu aneksu przesuwającego termin. Jako powód podano problemy z dostępnością materiałów oraz pandemię COVID-19. Zamawiający (Zarząd Inwestycji Miejskich) nie zamierza w związku z tym naliczać kontrahentowi kar umownych.

Łódzkie zamówienie jest przełomowe z trzech powodów. Po raz pierwszy stroną kontraktu nie jest łódzkie MPK, ale ZIM. Zamówione tramwaje będą pierwszymi pojazdami z rodziny Gamma na wąskich torach (dotychczas producent dostarczał je tylko miastom z siecią normalnotorową). Niespotykana w skali całego polskiego rynku tramwajowego (z wyjątkiem warszawskich wagonów Hyundai Rotem) będzie też ich konstrukcja: niskopodłogowe, pięcioczłonowe pojazdy zostaną oparte na czterech wózkach, z których część będzie wózkami skrętnymi. Zamawiający liczy, że takie rozwiązanie ułatwi eksploatację taboru i pozwoli zmniejszyć zużycie kół oraz torowiska, szczególnie na łukach. Nowością będzie też układ drzwi – wszystkie pięć par będą drzwiami dwuskrzydłowymi (w dotychczasowych nowo kupowanych łódzkich wagonach niskopodłogowych drzwi na zwisach przednim i tylnym były jednopłatowe).

Z opóźnieniem, ale w starej perspektywie

Wagony mają być w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz miejsce do bezpiecznego przewozu rowerów. Kabina motorniczego zostanie wyposażona w regulowany fotel pneumatyczny. Oświetlenie wnętrza zostanie wykonane w technologii LED.

Łódzkie Moderusy Gamma będą stacjonować w zajezdni Chocianowice, której modernizacja jest w toku. Inwestycja jest częścią programu „Tramwaj dla Łodzi” – jedną z niewielu, która mimo opóźnienia zostanie jednak zrealizowana w obecnej unijnej perspektywie budżetowej. Większość zadań zostanie przesuniętych na kolejny okres programowania, rozliczany do roku 2030.
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rynek tramwajowy
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony