Partnerzy serwisu:

Pierwsze chińskie tramwaje dla UE pojawią się w Porto

Przemysław Farsewicz 19.10.2021

Pierwsze chińskie tramwaje dla UE pojawią się w Porto
mat. Metro Porto
Porto w Portugali pochwaliło się gotowym projektem zamówionych przez siebie nowych tramwajów, tudzież lekkich pojazdów szynowych. W styczniu 2020 roku przetarg wygrała chińska firma CRRC. Będą to pierwsze chińskie tramwaje w Unii Europejskiej.
Nowe pojazdy szynowe zapoczątkują trzecią generację pojazdów dla Metro do Porto. Oznaczone literami ET oraz TT utrzymywały wyraźnie żółtą kolorystykę. W CT, co ma być skrótem od CRRC Tram), dominować będzie szary kolor przetkany liniami mającymi przywodzić na myśl dużą dynamikę i nowoczesność. Końcowy efekt, jak zaznacza operator, jest wynikiem jedenastu miesięcy intensywnych spotkań planistów, specjalistów w zakresie taboru, projektowania i eksploatacji z producentem. W ten sposób powstał projekt wyglądu zewnętrznego i przestrzeni wewnątrz 18 nowych tramwajów dla Porto.

– Efektem wspólnego wysiłku jest pojazd całkowicie przyjazny dla użytkownika, „uśmiechnięty”, z dużymi przeszkleniami i całkowitą dostępnością. Chcieliśmy zachować rozpoznawalność naszej marki i jednocześnie zrobić krok naprzód, dodać impuls dla rozwoju wyglądu tramwajów, co ma odzwierciedlać kolejną fazę ekspansji Metro do Porto – wyjaśnia Joana Barros, architekt, która koordynowała zespół projektowy CT.

Niewątpliwie żółte tramwaje wpisały się w codzienne życie Porto. Tym razem planiści mocno zredukowali ten kolor na rzecz szarości. – Taka zmiana nadaje więcej dynamiki, miękkości i nowoczesności, podczas gdy zaokrąglone linie wizualizują szybkość i ruch. Pracowaliśmy także nad przednim oświetleniem i prawie otrzymaliśmy uśmiech. Było to możliwe do pogodzenia z wymogami technicznymi i prawnymi – zdradza szczegóły Barros.



Pojazdy trzeciej generacji wyróżniają się aerodynamicznymi kształtami i dostępnością. Długość będzie standardowa i wyniesie 35 metrów. Wejście do tramwaju zapewni siedem podwójnych drzwi. Dla porównania pierwsze tramwaje Eurotram Bombardiera z 2001 roku mają sześć drzwi, zaś te z 2010 roku – po cztery z obydwu stron pojazdu.

Umowę na 18 lekkich pojazdów szynowych od chińskiego producenta CRRC w Tangshan podpisano w styczniu 2020 r. Wartość kontraktu to 49,6 mln euro. Środki w całości pochodzą z Funduszu Ochrony Środowiska Ministerstwa Środowiska i Działań na rzecz Klimatu. Cena obejmuje także 5-letnie utrzymanie pojazdów. Gotowe tramwaje mają być dostarczane w drugiej połowie 2022 roku. Mają dotrzeć jeszcze przed zakończeniem rozbudowy sieci tego lekkiego „metra” w Porto. Rozbudowywana jest różowa linia między dworcem kolejowym S. Bento a Casa da Música oraz żółta linia między Santo Ovídio i Vila d'Este. Flota Metro do Porto będzie liczyła teraz 120 jednostek – 72 ET, 30 TT i 18 CT.

Firma CRRC nie od razu wygrała przetarg na dostawy pojazdów do Porto. Postępowanie było długie i żmudne. Po protestach konkurencji firmę wykluczono. Ostatecznie jednak uznano ofertę chińskiego producenta za ważną, co zepchnęło czeską Škodę Transportation na drugie miejsce. Na trzecim miejscu uplasował się niemiecki Siemens.
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rynek tramwajowy
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony