Partnerzy serwisu:

Paryż. Pola Elizejskie zmienią swój wygląd. Więcej zieleni i przestrzeni dla pieszych

Magdalena Romanowska 16.01.2021

arrow
arrow
Paryż. Pola Elizejskie zmienią swój wygląd. Więcej zieleni i przestrzeni dla pieszych
fot. PCA-Stream
Paryż. Pola Elizejskie zmienią swój wygląd. Więcej zieleni i przestrzeni dla pieszych
Paryż. Pola Elizejskie zmienią swój wygląd. Więcej zieleni i przestrzeni dla pieszych
Paryż. Pola Elizejskie zmienią swój wygląd. Więcej zieleni i przestrzeni dla pieszych
Paryż. Pola Elizejskie zmienią swój wygląd. Więcej zieleni i przestrzeni dla pieszych
Paryż. Pola Elizejskie zmienią swój wygląd. Więcej zieleni i przestrzeni dla pieszych
Burmistrzyni Paryża Anne Hidalgo zapowiedziała przebudowę jednego z najsłynniejszych miejsc Paryża Pól Elizejskich, czyli alei łączącej Plac Zgody, Plac Charles’a De Gaulle’a z Łukiem Triumfalnym. Według założeń przebudowy ruch samochodowy na alei ma zostać zmniejszony o połowę, a więcej przestrzeni zyskać piesi i rowerzyści. Przebudowa będzie kosztować ok. 250 mln euro i potrwa do 2030 r.
Wszystko zaczęło się kilka lat temu, kiedy Komitet Pól Elizejskich, organizacja non-profit założona w 1916 r., w skład w której wchodzą najwięksi udziałowcy alei, przeprowadzili badanie społeczne, aby sprawdzić, jak Pola Elizejskie są postrzegane wśród mieszkańców Paryża. Powstała wystawa, zorganizowano seminaria i wydano książkę na ten temat. Tak narodziła się inicjatywa ,,Odczarowanie Pól Elizejskich”, które, jak wynikało z ustaleń komitetu, nie są już dla paryżan symbolem nowoczesności i postępu.

Paryż chce odzyskać Pola Elizejskie

W 2014 r. Komitet Pól Elizejskich zaprosił do współpracy architekta i urbanistę Jeana-Paula Viguiera, który dołączył do pracujących już przy projekcie Philippe’a Chiambarettę i biuro projektowe PCA-Stream, którzy rozpoczęli dalsze analizy i przygotowywanie projektu przeobrażonych Pól Elizejskich.

Według najnowszej, pochodzącej z 2019 r., sondy mieszkańcy Paryża postrzegają Pola Elizejskie przede wszystkim jako miejsce turystyczne, hałaśliwe i… sztuczne. Niektórzy wskazywali, że widzą w nim powód do dumy, ale na kolejnych miejscach były takie określenia jak: stresujące, niebezpieczne.

Zielona przestrzeń na 115 hektarów

PCA-Stream zaplanowało zmiany koncentrujące się wokół trzech sfer: natury, użytkowości i mobilności. W ramach pierwszej ma zostać położona nowa nawierzchnia, powstać zielona wysepki, a dookoła Łuku Triumfalnego tzw. roślinna korona. W ramach zwiększenia użytkowości zostanie m. in. poszerzona strefa dla pieszych, dookoła placu zostaną umieszczone lokale restauracyjne i kulturalne, podobnie jak u stóp Łuku Triumfalnego i tuż pod nim, w części podziemnej.

Jeśli chodzi o mobilność, nawierzchnia na placu Gwiazdy (Place d’Etoile) ma być wymieniona na generującą mniej hałasu. Ponadto zostaną zlikwidowane wszystkie strefy tymczasowego parkowania. Zostanie zmniejszona liczba ulic dostępnych dla samochodów - z 11 do 7, a także udoskonalona sieć transportu publicznego. Na szlakach wychodzących placu powstaną dwukierunkowe drogi rowerowe.



Dodatkowo, rozdzielone obecnie przestrzenie publiczne ogrodu Tuileries, Pól Elizejskich i placu Inwalidów zostaną połączone przez sieć deptaków, most Aleksandra III będzie oddany w całości pieszym i rowerzystom. W ten sposób w samym sercu Paryża powstanie zielona przestrzeń o powierzchni 115 hektarów.

Podobne zmiany zostaną wprowadzone na górnym i dolnym odcinku alei Pól Elizejskich. Oprócz większego zazielenienia, zainstalowania fontann z wodą pitną i postawienia ławek dla przechodniów, liczba pasów drogowych zostanie zmniejszona do dwóch, z czego jeden będzie zarezerwowany tylko dla carpoolingu.

Finał prac za niespełna 10 lat

Dzięki zatwierdzeniu projektu przez burmistrz Paryża Anne Hidalgo, pierwszy etap prac rozpocznie się jeszcze przed Letnimi Igrzyskami Olimpijskimi w 2024 r., których stolica Francji będzie gospodarzem. Cała przebudowa ma zostać sfinalizowana do 2030 r.

Ostatnia przebudowa ikonicznej paryskiej alei miała miejsce w 1994 r. Została zaprojektowana przez Bernarda Hueta. Wówczas chodziło jednak o poprawę jej symetryczności i estetyki. W obecnych warunkach klimatycznych, w przebudowie powinno chodzić bardziej o ślad węglowy niż o estetykę, choć PCA Stream planuje połączyć te dwa kryteria.

Od 2016 r. aleja była zamykana dla ruchu samochodowego przez jedną niedzielę w miesiącu. Jednak mimo to, piesi i rowerzyści nie przestawali sygnalizować potrzeby zmian w tej części miasta. Powielali tym samym głosy poprzednich pokoleń, choćby tego, które w 1972 r. zorganizowało demonstrację na Polach Elizejskich, domagając się zmniejszenia ruchu samochodowego i roweru dla każdego paryżanina.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Odzyskiwanie przestrzeni
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony