Partnerzy serwisu:

Olsztyn. Jest umowa na projekt Dworca Głównego

jd/inf. pras. 12.08.2019

Olsztyn. Jest umowa na projekt Dworca Głównego
fot. PKP PLK
PKP SA i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z wykonawcą, który zaprojektuje budowę nowego dworca oraz modernizację peronów na stacji Olsztyn Główny. Celem inwestycji jest stworzenie bardziej funkcjonalnego kompleksu, pozbawionego barier architektonicznych. W ramach utrzymania „zabytkowości” dworca niezmieniony zostanie napis na zewnątrz i mozaika wewnątrz budynku.
Planowana budowa nowego Dworca Głównego w Olsztynie to jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych przez Polskie Koleje Państwowe SA. Dzięki niej mieszkańcy miasta oraz turyści odwiedzający Warmię i Mazury będą mogli korzystać z nowoczesnego, pozbawionego barier architektonicznych dworca kolejowego. Projektowany budynek będzie w pełni przystosowany do obsługi osób o ograniczonej mobilności, podróżujących z małymi dziećmi czy z większymi bagażami. Budowa nowego obiektu pozwoli nie tylko poprawić komfort pasażerów kolei, ale umożliwi także połączenie dworca z dzielnicą Zatorze, ułatwiając pieszym poruszanie się po mieście. Koncepcja ta nie mogłaby zostać zrealizowana w przypadku pozostawienia starego budynku dworca – w dotychczasowej lokalizacji i obecnym kształcie.

Przetarg na projekt trwał bardzo długo i był burzliwy. Firma TPF walczyła w sądzie z pierwotnym zwycięzcą - Multiconsultem - i ustatecznie to właśnie ona zajmie się olsztyńskim obiektem.

Zostaje mozaika i napis

– Wybór projektanta to kolejny ważny krok umożliwiający budowę nowoczesnego dworca i kompleksową modernizację najważniejszej stacji kolejowej w regionie. W województwie warmińsko-mazurskim do 2023 roku zainwestujemy w infrastrukturę kolejową kwotę 3,7 mld zł oraz zmodernizujemy 6 dworców – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

PKP SA planuje, aby na nowym dworcu znalazły się m.in. kasy biletowe, ogrzewana poczekalnia, ogólnodostępne toalety oraz pomieszczenia, w którym będą mogły funkcjonować punkty handlowo-usługowe. Co ważne, przestrzeń przewidziana do obsługi pasażerów nie ulegnie zmniejszeniu. Przy założeniu, że kolejne etapy inwestycji będą przebiegały zgodnie z harmonogramem, oddanie dworca do użytku powinno nastąpić w 2022 r.

Zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków zachowane zostaną zabytkowe elementy dworca – mozaika wewnątrz budynku oraz przestrzenny napis „DWORZEC KOLEJOWY” umieszczony na zewnątrz obiektu.

Zmieni się też stacja

Duże zmiany będą również na stacji Olsztyn Główny. PKP Polskie Linie Kolejowe zaplanowały przebudowę torów, rozjazdów i peronów.

– Dzięki planowanej inwestycji pasażerowie zyskają oczekiwany standard obsługi. Wszystkie cztery perony zostaną podwyższone i poszerzone, co zapewni wygodny dostęp do pociągów. Stacja zostanie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dzięki nowym urządzeniom nagłaśniającym oraz montażowi wyświetlaczy podróżni zyskają wyczerpującą informację o przyjazdach i odjazdach pociągów. Wyższy poziom bezpieczeństwa będzie m.in. po zamontowaniu monitoringu. Poruszanie się po peronach, także o zmroku, ułatwi nowe oświetlenie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zadbają również o historyczne aspekty stacji. Odnowione będą zabytkowe wiaty na peronach – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Jednym z celów inwestycji będzie zapewnienie dostępu na perony również od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. Mieszkańcy olsztyńskiego osiedla Zatorze zyskają komfortowe i dostosowane do potrzeb osób o ograniczanych możliwościach poruszania się dojście na stację. Rozważane są dwa rozwiązania – budowa kładki lub budowa nowego przejścia pod torami zgodnego z aktualnie obowiązującymi normami i przepisami. Na etapie opracowania dokumentacji projektowej zostanie wybrany ostateczny wariant inwestycji. Projektant, na podstawie przeprowadzonych analiz, przedstawi szczegółowe rozwiązania techniczne.

Wymiana torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji zapewni większe możliwości sprawnego prowadzenia ruchu. O bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadba nowa nastawnia. Przebudowa stacji Olsztyn Główny jest kolejnym etapem w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn”. Szacunkowa wartość projektu przebudowy stacji Olsztyn Główny to około 100 mln zł. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2023 rok.

Przebudowa z dofinansowaniem

Zarówno budowa nowego dworca kolejowego, jak i przebudowa stacji obejmująca m.in. modernizację peronów i torów, zostaną dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Prace projektowe o wartości 7,786 mln zł wykona firma TPF sp. z o.o. Szacunkowa wartość inwestycji PKP SA (budowa dworca) to ponad 32 mln zł, a modernizacji stacji planowanej przez PKP PLK to 100 mln zł.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony