Partnerzy serwisu:

Nowy most w Pradze dla tramwajów i pieszych

Przemysław Farsewicz 08.06.2021

arrow
arrow
Nowy most w Pradze dla tramwajów i pieszych
mat. UM Praha
Nowy most w Pradze dla tramwajów i pieszych
Nowy most w Pradze dla tramwajów i pieszych
Nowy most w Pradze dla tramwajów i pieszych
Nowy most w Pradze dla tramwajów i pieszych
Nowy most w Pradze dla tramwajów i pieszych
Ogłoszono przetarg w Pradze na budowę nowego mostu nad Wełtawą. Nowy obiekt przeznaczony będzie dla transportu publicznego oraz pieszych i rowerzystów. Połączy dzielnicę Smíchov i Podolí. Most będzie miał 388 metrów długości, 16 metrów szerokości i ma kosztować prawie 1 mld czeskich koron, czyli 170 mln zł.
Most Dvorecký przetnie Wełtawę na odcinku między nabrzeżami Zlíchovskim i Podolskim, łącząc w ten sposób dzielnice Pragę 4 i Pragę 5. Celem budowy jest poprawa komunikacji w południowej części miasta, szczególnie dla transportu publicznego, pieszych i rowerzystów. Zgodnie z optymistycznym wariantem Praga planuje pozyskać wszelkie pozwolenia i ruszyć z budową nowego mostu nad Wełtawą na początku przyszłego roku. Przewidywany czas trwania prac budowlanych to 30 miesięcy.

Prace nad pomysłem połączenia nabrzeży Zlíchovskiego i Podolskiego nowym mostem trwały od 2003 roku. – Jest to strategiczny obiekt, który znacznie ułatwi praski transport publiczny, a także przyniesie korzyści rowerzystom i pieszym. Budowa powinna ruszyć w przyszłym roku – mówi burmistrz stolicy Pragi, Zdeněk Hřib.

– Dla praskiego transportu publicznego przyszły most Dvorecký jest jedną z najbardziej przełomowych konstrukcji nadchodzących lat. Stanie się zalążkiem tzw. obwodowej linii tramwajowej na południu miasta, która połączy linie z Barrandova i Modřan. Dzielnice Pragi nr 4 i 5 w końcu doczekają się wygodnych połączeń o lepszej przepustowości. Niektóre linie tramwajowe skrócą przejazd nawet o 6 kilometrów w porównaniu z obecną jazdą przez most Palackiego – mówi Adam Scheinherr, zastępca burmistrza stolicy ds. transportu. Jak podkreślił, nowy most przyniesie także korzystne zmiany w transporcie autobusowym. – Będziemy mogli przenieść część linii autobusowych z mostu Barrandovskiego, a dziesiątki tysięcy ludzi nie będą już musiały stać na korkach między samochodami w godzinach szczytu. Poprawi to przejazd autobusów między Novodvorską i dzielnicami Pankrác oraz Smíchov – wyjaśnia.


mat. UM Praha

Budowa mostu powinna przyczynić się do poprawy połączeń między liniami tramwajowymi i autobusowymi pomiędzy węzłami komunikacyjnymi Lihovar i Dvorce. Częścią projektu jest projekt nowego przystanku tramwajowego i autobusowego Dvorecký most. Most będzie również bardzo korzystnym rozwiązaniem pod względem integracji ścieżek rowerowych, które biegną wzdłuż obu brzegów Wełtawy. Jak podają władze Pragi, przeznaczanie mostu tylko dla komunikacji miejskiej, rowerzystów i pieszych wynika ze zmiany w Planie Zagospodarowania Przestrzennego z 2014 roku. Jednak po obiekcie będą mogły w razie potrzeby poruszać się również pojazdy ratownictwa medycznego.

O wyborze wykonawcy budowy nie będzie decydowała wyłącznie zaoferowana cena, ale także przedłożona przez firmę długość okresu gwarancyjnego, termin budowy, a także kwalifikacje zawodowe i doświadczenie. Koncepcja mostu została wyłoniona w międzynarodowym konkursie architektoniczno-budowlanym w latach 2017-2018. Autorami zwycięskiego projektu są architekci z pracowni ATELIER 6 i TUBES. – W całym projekcie funkcjonalność będzie szła w parze z jakością formy. Projekt mostu jest elegancki i nawiązuje do kubizmu i brutalizmu, które mają w Pradze długą tradycję. Przestrzeń pod mostem na jego krańcach, o której w podobnych projektach często się zapomina, zaoferuje wielofunkcyjną kulturalną przestrzeń do spędzania czasu wolnego oraz kawiarnie. Krištof Kintera, jeden z najwybitniejszych współczesnych czeskich artystów, weźmie udział w tworzeniu instalacji świetlnej – podsumowuje burmistrz Zdeněk Hřib.

Projekt autorstwa architektów nie ma wystającej konstrukcji nad pomostem, dlatego też – jak przekonuje miasto – powinien wpasować się w dolinę Wełtawy. W poszukiwaniach kształtu dla nowej przeprawy architekci wzorowali się realizacjami Františka Mencla, projektanta mostów dla Pragi w I poł. XX w. Mencl doskonale zdawał sobie sprawę z tego, jak ważne jest, aby most dobrze wpisywał się w otaczającą zabudowę i krajobraz miejski, a swoim wyglądem nie zakłócał cennej panoramy. Według niego mosty powinny respektować formę starszych realizacji.

Most Dvorecký będzie trzecią przeprawą na Wełtawie w Pradze w ostatnim czasie. Miasto miesiąc temu pozyskało prawomocne pozwolenie na budowę innego obiektu – kładki HolKa między Holešovicami a Karlínem. Pod koniec lata planowane jest wbicie pierwszej łopaty. Sama budowa ma potrwać do końca 2022 roku. W zeszłym roku miasto udostępniło z kolei nową kładkę do dzielnicy Troja, po tym jak w 2017 roku betonowa konstrukcja zawaliła się.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony