Partnerzy serwisu:

Niemcy. Saksonia wybrała „tramwaj przyszłości” z wodorem

Przemysław Farsewicz 27.12.2021

Niemcy. Saksonia wybrała „tramwaj przyszłości” z wodorem
mat. prasowe
Niemieccy operatorzy transportu publicznego w Saksonii zawarli umowę ramową z konsorcjum LEIWAG w składzie HeiterBlick i Kiepe Electric na 187 tramwajów zawierających także napęd wodorowy. Pojazdy mają trafić do Lipska, Zwickau i Görlitz. Zakup realizowany jest w ramach programu „Saksoński tramwaj przyszłości”.
Trzech saksońskich operatorów transportu publicznego, w Lipsku, Zwickau i Görlitz, ogłosiło w 2020 roku wspólne postępowanie przetargowe na zakup nowych tramwajów. Efektem tych działań jest podpisana w połowie grudnia tego roku umowa na dostawy nowego taboru.

Program o nazwie „Saksoński tramwaj przyszłości” zaplanowano do realizacji do 2030 roku. Wartość kontraktu to ok. 600 mln euro – w tym zawarto opcje, części zamienne i przyszłe modyfikacje techniczne rozwijające produkt. Z myślą o przyszłym rozwoju technologicznym, kontrakt zawiera również rozwiązania i koncepcje systemów wspomagania kierowcy oraz napędów alternatywnych, takich jak wodorowe ogniwa paliwowe, nad którym obecnie pracuje HeiterBlick. Operatorzy szacują, że wspólne zamówienie pozwoliło zaoszczędzić łącznie 27 mln euro na kosztach jednorazowych.

– W ramach Strategii Mobilności 2030 sukcesywnie podnosimy jakość transportu dla mieszkańców Lipska. Elementem tego są również nowoczesne, atrakcyjne tramwaje. Tym bardziej cieszę się, że firma z Lipska była w stanie zwyciężyć ogólnoeuropejski przetarg – mówi burmistrz miasta, Burkhard Jung.

Wykonawca będzie musiał uwzględnić różny rozstaw szerokości szyn w tych miastach. W Zwickau i Görlitz wynosi 1000 mm, natomiast w Lipsku jest szersza i ma 1458 mm.

Największym odbiorcą zamówienia będzie Lipsk. W ramach zamówienia podstawowego przewidziano dostawy 25 pojazdów XXL do 2025 r. W ramach opcji przewidziano dodatkowych 130 pojazdów – 66 z kategorii L oraz 64 w wersji XXL. Tramwaje XXL mają pomieścić min. 270 osób (przy normie 4 osoby na m2), w tym 90 na miejscach siedzących, natomiast pojazdy L pomieszczą co najmniej 176 podróżnych, w tym 64 na miejscach siedzących. Szerokość pojazdu ma wynosić maksymalnie 2,4 m. Najmniejszy promień łuku określono na 19 metrów, a maks. nachylenie na 60 ‰. Roczny przebieg szacowany jest na 100 tys. km. Nowe tramwaje pozwolą wycofać z eksploatacji tramwaje NGT8.

Do Görlitz trafi osiem pojazdów z kategorii L w perspektywie do 2025 r. Zamówienie będzie mogło zostać zwiększone o kolejne sześć pojazdów kategorii L w perspektywie do 2028 r. Wówczas całość zamówienia z tego miasta osiągnie czternaście pojazdów, które zastąpią wszystkie KT4D. Nowe pojazdy mają pomieścić min. 170 pasażerów, w tym 55 na miejscach siedzących. Szerokość ma wynosić maksymalnie 2300 mm. Najmniejszy promień łuku określono na 17 metrów, natomiast nachylenie na 72 ‰. Roczny przebieg jest szacowany na 75 tys. km.

Natomiast do Zwickau w ramach zamówienia podstawowego trafi sześć pojazdów typu L do 2024 r. Dwie opcje przewidują w sumie dostawy dodatkowych 12 tramwajów w wersji L do 2026 r. Podobnie jak w Goerlitz zastąpią tramwaje KT4D. Pojazdy mają pomieścić min. 170 pasażerów, w tym 55 na miejscach siedzących. Szerokość ma wynosić maksymalnie 2300 mm. Najmniejszy promień łuku określono na 20 metrów, a nachylenie na 70 ‰. Roczny przebieg jest szacowany na 65 tys. km

– Wyzwaniem dla nas, jako producenta, jest wysoki poziom innowacyjności tramwaju Saxon oraz wdrożenie w nim przyjaznych dla środowiska technologii napędowych. W tych trudnych czasach pandemii, dla pracowników i firmy ten kontrakt jest miłym prezentem świątecznym – przyznał Samuel Kermelk, dyrektor zarządzający HeiterBlick.

Kolejnym krokiem będzie opracowanie w 2022 roku karty specyfikacji pojazdu, aby produkcja tramwaju mogła się rozpocząć w 2023 roku. Dostawa i eksploatacja próbna pierwszych wozów powinna się wtedy odbyć się w 2024 roku.
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rynek tramwajowy
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony