Partnerzy serwisu:

MPK wycofuje z regularnych linii Jelcze i Scanie

jd/inf. pras. 05.10.2018

MPK wycofuje z regularnych linii Jelcze i Scanie
fot. SuperTank17, lic. CC A-SA 3.0 Unported
W sobotę, 6 października po raz ostatni na regularne linie w Krakowie wyjadą autobusy marki Jelcz 121MB, Jelcz 181MB, Jelcz Vero oraz Scania 113 CLL. Każdy z nich po wykonanych kursach w godz. 14.00-14.30 przyjedzie na pętlę os. Podwawelskie, gdzie nastąpi ich uroczyste pożegnanie. To właśnie te pojazdy jeszcze nie tak dawno zastępowały Ikarusy, a teraz ich miejsce zajmą bardziej nowoczesne autobusy.
Scania 113 CLL będzie kursować na linii nr 162 i swój ostatni kurs rozpocznie o 13.46 z Podgórek Tynieckich. Jelcz 121MB będzie kursował na linii nr 124 (424) i o godz. 13.56 wyruszy z pętli Tauron Arena Kraków Wieczysta. Jelcz Vero pojawi się na linii nr 101 (100), a ostatni kurs będzie miał z Kopca Kościuszki o 14.18. Jelcz 181MB będzie kursował na linii nr 112 i swój ostatni kurs rozpocznie o 14.05 z pętli Tyniec Kamieniołom.

Autobusy marki Jelcz 181MB były pierwszymi niskopodłogowymi autobusami przegubowymi wyprodukowanymi przez zakłady Jelcz. Były dostarczane do Krakowa od września 1996 roku do września 2007 roku. Posiadają silniki Mercedesa spełniające normy Euro 2 oraz Euro 3.

Z kolei pierwsze autobusy Jelcz M 121 MB (czyli z silnikiem Mercedesa) zostały dostarczone do Krakowa w 1996 roku. Posiadały nadwozie bardzo zbliżone do pierwszych Jelczy M 121M. Kolejne dostarczano w latach 1998–2002. Wyposażone były w automatyczne skrzynie biegów Voith 3-biegowe lub ZF 4 lub 5-biegowe. Posiadały też 2 wersje przełożenia tylnego mostu. W związku z tym ich teoretyczna prędkość maksymalna jest zróżnicowana i wynosi 66 km/h, 75 km/h, 80km/h lub 90 km/h. Autobusy te obecnie stacjonują w zajezdni i stacji obsługi Wola Duchacka, choć w latach 1999–2004 część z nich znajdowała się w Bieńczycach.

Autobusy Jelcz Vero zostały zakupione po raz pierwszy w czerwcu 2005 roku dla Stacji Obsługi Wola Duchacka. Zakupiono wówczas 32 autobusy. Kolejne autobusy tym razem dla Stacji Obsługi Bieńczyce kupiono we wrześniu 2007 (10 sztuk) i maju 2008 roku (8 sztuk). Pod względem konstrukcyjnym autobus jest nieco zmodyfikowaną wersją Mercedesa O815 z nadwoziem Auwarter (od oryginału różni się minimalnie górną częścią nadwozia, słupkami okiennymi oraz przednimi drzwiami). Wszystkie autobusy są wyposażone w silnik o mocy 136 KM.

Autobusy Scania CN 113 CLL były produkowane w Polsce, w Słupsku w latach 1994–1998. MPK Kraków było ich największym odbiorcą. Pierwszy autobus wyprodukowany w Słupsku trafił właśnie do Krakowa. Od początku eksploatowane są one przez zajezdnię i stację obsługi w Płaszowie. Są wyposażone w automatyczne 3-biegowe skrzynie biegów VOITH (za wyjątkiem 4 autobusów posiadających 4-biegową skrzynię ZF).

Wycofanie tych marek autobusów z linii regularnych nie oznacza całkowitego wycofania z ulic. W niedzielę 7 października będzie można je zobaczyć podczas parady zabytkowych i nowoczesnych autobusów. Parada rozpocznie się na terenie Zajezdni Tramwajowej Podgórze, przy ul. J. Brożka 3. Już od 10.30 wszyscy chętni będą mogli oglądać pojazdy biorące udział w paradzie. Punktualnie o godz. 12.00 autobusy wyruszą i pojadą w stronę centrum miasta przez ul. Wadowicką, M. Konopnickiej, rondo Grunwaldzkie, al. Krasińskiego i ul. Piłsudskiego. Następnie autobusy pojadą ul. Straszewskiego, Dunajewskiego, Basztową i ul. Lubicz do ronda Mogilskiego (dolny poziom), a stąd ul. Mogilską i Lema do Tauron Areny Kraków. Tam właśnie zostało zaplanowane zakończenie parady i wiele atrakcji dla uczestników, w tym tych najmłodszych.

Do pojazdów biorących udział w paradzie będzie można wsiadać w zajezdni tramwajowej Podgórze przy ul. J. Brożka 3, na przystanku przy ul. Piłsudskiego, na ul. Basztowej oraz na rondzie Mogilskim.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony