Partnerzy serwisu:

MPK Łódź: Techniczny 805Na na TRAKO 2021

Roman Czubiński 22.09.2021

MPK Łódź: Techniczny 805Na na TRAKO 2021
fot. Witold Urbanowicz
Adaptowany przez łódzkie MPK uniwersalny tramwaj techniczny na bazie 805Na budzi duże zainteresowanie na tegorocznych targach TRAKO. Wagon może pełnić m. in. rolę pługa oraz wozu sieciowego, a dzięki agregatowi prądotwórczemu może poruszać się niezależnie od napięcia w sieci. Przewoźnik upatruje w projekcie szansy na odmłodzenie floty wagonów roboczych, a także – być może – na sprzedaż podobnych pojazdów do innych miast.
Wystawiony przez MPK wagon techniczny na bazie 805Na jest wielofunkcyjny. – Można porównać go od szwajcarskiego scyzoryka – mówi Maciej Michalski z Zakładu Techniki MPK Łódź. Pojazd może być wykorzystywany do prac serwisowo-budowlanych sieci trakcyjnej – pozwala na to umieszczony na dachu pomost i możliwość zasilania urządzeń zewnętrznych. Ważnym atutem jest możliwość jazdy na odcinkach pozbawionych sieci, zapewniana przez wysokoprężny agregat prądotwórczy o mocy 100 kW.

Napęd jak w wagonach liniowych

Skrócony przód i zamontowany przed ścianą czołową regulowany lemiesz pozwala natomiast na wykorzystywanie wagonu do zimowego utrzymania sieci. – Możemy odśnieżać nim także te torowiska, na których nie sprawdzają się najpopularniejsze w Polsce pługi tramwajowe ze szczotką wirującą, np. odcinki trawiaste – wyjaśnia przedstawiciel przewoźnika. Dodatkowo, po zdemontowaniu wspomnianego pomostu, można założyć w jego miejscu specjalny odbierak, przystosowany do nanoszenia na przewód jezdny preparatu zapobiegającego osadzaniu się szadzi.

Dotychczas tabor techniczny MPK składał się głównie z przebudowanych wagonów generacji N. Decyzja o jego odmłodzeniu wynikała z kilku czynników. Starzejące się, mocno zużyte „enki” nastręczają coraz większych problemów serwisowych, zaczyna też brakować personelu, który umie sobie z nimi poradzić. – Bazą dla nowych wagonów technicznych stał się więc następca generacji N, którego serwisowanie dzięki unifikacji będzie bardzo ułatwione. Wcześniej zmodernizowaliśmy łącznie 64 pojedyncze wagony 805Na w oparciu o aparaturę elektryczną firmy Woltan. Doświadczenia z ich eksploatacji są bardzo pozytywne. Przesądziło to o wykorzystaniu tej platformy także przypadku taboru technicznego – dodaje Michalski.

Dbałość o komfort pracowników

Nasz rozmówca zapewnia, że wykorzystanie staroużytecznych elementów z odstawianych wagonów 805Na – z wyjątkiem belki grzbietowej i ram wózków – nie było nawet rozważane. Wszystkie pozostałe elementy pojazdy są nowe. Uwagę zwracają wklejane okna i nowoczesny pulpit motorniczego. Wykończone nowymi materiałami wnętrze przedstawia się lepiej, niż w niejednym wagonie liniowym MPK. – Zastosowaliśmy typowe rozwiązania, takie same jak w wagonach pasażerskich po modernizacji lub zbliżone do nich. Dzięki temu nie musieliśmy ponosić dodatkowych kosztów prac inżynierskich. Istotna jest też wygoda pracowników obsługi – tłumaczy taki wybór przedstawiciel MPK. Podłogę pokryto wytrzymałą, ryflowaną blachą aluminiową, a ściany – łatwym do czyszczenia laminatem.

Modernizacja kosztowała ponad 2 mln zł. – Dużą część tego budżetu pochłonął wspomniany silnik spalinowy. Bardzo zwiększył on jednak zakres możliwego zastosowania wagonu – zastrzega Michalski.

Szansa na sprzedaż. Także za granicą?

Pierwszego dnia targów wagon – oznaczony jako 805Na-M16D – cieszył się dużym zainteresowaniem zwiedzających. – Gościliśmy już kilku przedstawicieli przedsiębiorstw komunikacyjnych, również spoza Polski. Padały pytania o cenę – informuje nasz rozmówca. Zakład Techniki MPK jest gotów zarówno sprzedawać gotowe pojazdy, jak i adaptować wagony przekazane przez zamawiających. Możliwe jest przygotowanie zarówno wersji wąskotorowych, jak i na tor 1435 mm. Wagon został zgłoszony do konkursu o nagrodę im. prof. Jana Podoskiego.

Dalsze plany odnowy taboru technicznego MPK obejmują – między innymi – przygotowanie na bazie 805Na szlifierki do szyn. Wcześniej rozpatrywano przebudowę w tym celu wycofanego wagonu M6S, jednak ze względu na wysokie koszty oraz niską dostępność części zamiennych koncepcja upadła, a ostatni egzemplarz tego typu został niedawno przekazany przez MPK jednej z placówek muzealnych. Z tego samego powodu nie są planowane adaptacje na tabor techniczny wagonów GT6 i pochodnych.

Być może jedna z osiemsetpiątek zostanie też przebudowana na klasyczny wagon skrzyniowy. Mimo rozpoczętych już inwestycji (pisaliśmy już o nowoczesnym wagonie pomiarowym) techniczne „enki” nieprędko znikną z taboru MPK. Wagonów tych przewoźnik ma jeszcze kilkanaście, z których część jest w ciągłej eksploatacji.
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony