Partnerzy serwisu:

Moventia chce podbić polski rynek rowerów publicznych. Trójmiasto i Warszawa

Redakcja 23.07.2020

Moventia chce podbić polski rynek rowerów publicznych. Trójmiasto i Warszawa
fot. Velib
Rosnący w Polsce rynek usług współdzielonych w zakresie mobilności przyciąga uwagę zagranicznych graczy. Przykładem może być hiszpańska Moventia, która przystąpiła do dwóch największych toczących się przetargów – w Warszawie i Trójmieście.
Trwają właśnie dwa przetargi na zbudowanie i obsługę największych systemów rowerów publicznych w Polsce – w Warszawie i Trójmieście. W obu ofertę złożyła hiszpańska firma Marfina, działająca na rynku pod marką Moventia.

Moventia to specjalistyczna część hiszpańskiej grupy biznesowej Marfina SL mającej niemal 100-letnią historię (od 1923 roku). Działa w sektorze transportu publicznego, mobilności osób oraz przemysłu motoryzacyjnego. Zajmuje się całym spektrum sektora mobilności i transportu – zarówno indywidualnego, jak i publicznego: od sprzedaży samochodów czy motocykli, poprzez transport miejski, międzymiastowy czy międzynarodowy, aż po usługi kolejowe. Rowery miejskie są istotną, a przede wszystkim bardzo szybko rosnącą częścią tego biznesu.

– Zarówno nowy system w Warszawie jak i Trójmieście to bardzo wymagające projekty. Rozbudowane, nowoczesne, ambitne i oferujące wysoką jakość usług mieszkańcom. Uważamy, że doświadczenie Moventii w budowaniu takich systemów w różnych krajach, w różnej konfiguracji i z różnymi partnerami jest naszym dużym atutem – komentuje Jordi Cabanas, który w Moventii odpowiada za systemy rowerów miejskich.

Moventia zarządza łącznie prawie 30 tys. rowerów oraz 2 tys. stacji fizycznych i wirtualnych. Obsługuje sześć dużych i skomplikowanych systemów w 3 różnych krajach w Europie i Ameryce Południowej. Największym projektem, w którym bierze udział jest system rowerów miejskich Velib Metropole w Paryżu. Jest to największe i najbardziej skomplikowane przedsięwzięcie tego typu w Europie – 25 000 rowerów, w tym ponad 7,600 elektrycznych. Obsługuje także m.in. stolicę Finlandii – Helsinki oraz Peru – Limę.

Firma chwali się też stabilnością finansową. Moventia w 2019 roku osiągnęła obroty w wysokości ok. 704 mln euro. Jak duże może to mieć znaczenie, widać choćby w świetle oświadczenia dotychczasowego operatora w Warszawie (Nextbike), który wyjaśnił że nie wystartował w przetargu, przewidując trudności w pozyskaniu finansowania kontraktu w polskich bankach.

Moventia nie jest producentem rowerów ani operatorem jednej, własnej technologii. Nie forsuje więc na siłę jakiegoś rozwiązania. Działa jako integrator i globalny operator usługi, co pozwala zaproponować za każdym razem taki zestaw sprzętu, technologii i systemu operacyjnego, który najlepiej pasuje do indywidualnych potrzeb danego miasta.
– Realizujemy z sukcesem projekty w różnych krajach, a nawet na różnych kontynentach. Kluczem do skuteczności jest indywidualne traktowanie każdej sytuacji, określenie specyficznych wymogów i uwarunkowań, a potem dobranie do nich najlepszych rozwiązań organizacyjnych, logistycznych, technicznych czy informatycznych, jakie są dostępne na świecie. Nasza skala działania to umożliwia – komentuje Cabanas.
Moventia podkreśla dążenie do współpracy z lokalnymi firmami i dostawcami, których wiedza i rozumienie miejscowego rynku są bardzo cenne. W przetargu w Warszawie w konsorcjum kierowanym przez Moventię wspierają ją lokalne środkowoeuropejskie marki: polska firma GeoVelo zarządzająca dziewięcioma systemami rowerów w mniejszych miejscowościach i produkująca (głównie na eksport) rowery elektryczne marki GeoBike oraz czeski producent elektrycznych rowerów i operator systemów wypożyczania Freebike.
W konkursie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot na ponowny start systemu rowerów miejskich (tzw. Mevo.2) Moventia występuje w kooperacji z polskim podwykonawcą – GeoVelo ze Szczecina.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rower w mieście
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony