Partnerzy serwisu:

Mostostal z umową na przebudowę dworca Gdańsk Główny

Redakcja 29.08.2019

Mostostal z umową na przebudowę dworca Gdańsk Główny
wiz. PKP SA
W tym tygodniu PKP SA podpisały umowę na przebudowę zabytkowego dworca Gdańsk Główny. W ramach prac odtworzony zostanie historyczny wygląd budynku – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Wydłużone zostanie przejście podziemne, zagospodarowane zostanie też otoczenie dworca. Planowane zakończenie prac budowlanych to koniec 2021 roku.
27 sierpnia Mostostal Warszawa i Polskie Koleje Państwowe SA zawarły kontrakt na przebudowę dworca kolejowego Gdańsk Główny. Wartość umowy wynosi 99,6 mln zł brutto. – Modernizacja dworca Gdańsk Główny to największy projekt realizowany w ramach programu inwestycji dworcowych. Inwestycje PKP SA.i PLK w Gdańsku to przykład dobrego wykorzystania środków dla zwiększenia komfortu pasażerów korzystających zarówno z dworca kolejowego, jak i stacji Gdańsk Główny. Jestem przekonany, że obie modernizacje przyczynią się do poprawy jakości podróży i zachęcą do częstszego korzystania z usług kolei – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Inwestycja, którą zrealizuje Mostostal Warszawa, obejmuje przebudowę budynku dworca kolejowego Gdańsk Główny przy ul. Podwale Grodzkie 2. Obiekt został oddany do użytku w 1900 r. i do obecnej chwili zachował się w dobrym stanie technicznym i estetycznym. Zniszczenia z okresu drugiej wojny światowej, powojennego pożaru oraz późniejszych modernizacji nie wpłynęły znacząco na materialną substancję zabytkową oraz ogólny wygląd budowli. Dworzec wpisany jest do rejestru zabytków, znajduje się w układzie urbanistycznym zabytkowego miasta Gdańska oraz na terenie stanowiska archeologicznego obejmującego średniowieczne Stare Miasto Gdańsk.

Cały kompleks dworcowy zostanie przebudowany, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz: układ drogowy przy budynku dworca oraz budynek wraz z zagospodarowaniem otaczającego go terenu. – Już niedługo wykonawca rozpocznie prace przy modernizacji dworca kolejowego w Gdańsku. To ważny projekt, zarówno pod względem wielkości i rangi dworca, jak i wartości umowy, czyli 100 mln zł. PKP SA wychodzi naprzód oczekiwaniom podróżnych, dostosowując obiekt do ich aktualnych potrzeb. Nie zapominamy również o przeszłości – budynek zachowa wszelkie walory historyczne, tak istotne dla lokalnej społeczności i architektury miasta – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.

Przebudowa dworca ma na celu odtworzenie stanu pierwotnego budynku, tj. formy architektonicznej elewacji i dachu, renowację stalowej stolarki okien zlokalizowanych w holu wraz z wypełnieniem szklanym w formie witraży, odtworzenie historycznego układu części pomieszczeń czy też kolorystyki hali pasażerskiej. Całkowicie zostaną wymienione pokrycia na istniejących dachach – odtworzone zostaną geometryczne wzory z kolorowych dachówek i rzeźbiarskie detale dekarskie.

Wewnątrz budynku odtworzone zostaną dębowe witryny kasowe i sklepowe. Zainstalowane zostanie oświetlenie wzorowane na historycznym. Co więcej, historyczne witraże oraz kartusze z herbami pomorskich miast zrekonstruowane na podstawie zachowanych zdjęć. Nad nowo projektowanym pionem komunikacyjnym z poziomu 0 do poziomu -1, prowadzącym do węzłów sanitarnych i strefy poczekalni, wykonana zostanie przeszklona kopuła doświetlająca.

W budynku dworca i w jego otoczeniu zamontowany zostanie system dynamicznej informacji pasażerskiej. Na dworcu znajdą się także biletomaty oraz automaty z napojami i przekąskami. Zainstalowany zostanie też nowy monitoring.

Planowana są też iluminacja elewacji, restauracja oraz estetyzacja placu przydworcowego. Zbudowany zostanie również nowy odcinek tunelu podziemnego wydłużającego tunel PLK i tunel miejski, dzięki czemu podróżni bezpieczne przedostaną się zarówno ze strony wschodniej na zachodnią ulicy Podwale Grodzkie, jak i z ul. 3 Maja, w kierunku głównego podziemnego wejścia do budynku dworca na poziomie -1.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony