Partnerzy serwisu:

Moskwa uruchamia dwie kolejowe średnice. Ciąg dalszy rewolucji na torach

Witold Urbanowicz 01.12.2019

arrow
arrow
Moskwa uruchamia dwie kolejowe średnice. Ciąg dalszy rewolucji na torach
fot. Mos.ru
Moskwa uruchamia dwie kolejowe średnice. Ciąg dalszy rewolucji na torach
Moskwa uruchamia dwie kolejowe średnice. Ciąg dalszy rewolucji na torach
Moskwa uruchamia dwie kolejowe średnice. Ciąg dalszy rewolucji na torach
Moskwa uruchamia dwie kolejowe średnice. Ciąg dalszy rewolucji na torach
Moskwa uruchamia dwie kolejowe średnice. Ciąg dalszy rewolucji na torach
Moskwa uruchamia dwie kolejowe średnice. Ciąg dalszy rewolucji na torach
Moskwa uruchamia dwie kolejowe średnice. Ciąg dalszy rewolucji na torach
Moskwa uruchamia dwie kolejowe średnice. Ciąg dalszy rewolucji na torach
Moskwa uruchamia dwie kolejowe średnice. Ciąg dalszy rewolucji na torach
Moskwa uruchamia dwie kolejowe średnice. Ciąg dalszy rewolucji na torach
Moskwa sukcesywnie zwiększa udział kolei w obsłudze komunikacyjnej miasta. Sukcesem okazała się linia okólna, a od ponad tygodnia pasażerowie mogą korzystać też z dwóch linii średnicowych – tzw. Moskiewskich Centralnych Średnic (czyli „diametrów”).
Kolej zaczyna odgrywać coraz większą rolę w komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej Moskwy. Od kilku lat pasażerowie mogą korzystać z nowej kolejowej linii okólnej (tzw. Moskiewski Pierścień Centralny – MCK), która pozwala na podróżowanie z pominięciem centrum i tym samym skrócenie czasu przejazdu. Tzw. pierścień centralny jest w pełni zintegrowany z moskiewskim metrem.

Teraz, po sukcesie MCK, przyszła pora na kolejne działania. 21 listopada, w obecności prezydenta Władimira Putina, odbyła się uroczystość uruchomienia dwóch kolejowych średnic (tzw. Moskiewskie Centralne Średnice – MCD). Pierwsza trasa, oznaczona MCD-1, łączy stacje Odincowo i Łobnia (tzw. kierunek białorusko-sawiołowski). Czas przejazdu wynosi półtorej godziny. Druga trasa, MCD-2, łączy natomiast Nachabino i Podolsk (kierunek kursko-ryski). Czas przejazdu na tej linii to 2 godz.

– Na niektórych odcinkach MCD-1 i MCD-2 liczba kursów wzrosła o ponad 60%. Podaż w pociągach obsługujących Moskwę i cały region zwiększyła się o 1,4 mln miejsc. Ten projekt, to nie tylko dodatkowe tory, perony, stacje, ale też nowe pociągi Iwołga (Wilga), produkowane w zakładach w Twerze – powiedział Oleg Biełoziorow, szef Kolei Rosyjskich. W pierwszym etapie podróżnych obsługiwać będzie 39 składów „Iwołga” oraz 99 zwykłych elektryczek. Nowe pociągi mają spójne malowanie z pojazdami komunikacji miejskiej.

W ramach projektu przebudowano bądź zbudowano prawie 160 km torów, 200 km sieci trakcyjnej, siedem mostów i tuneli, 39 peronów i 21 bezkolizyjnych przejść. Łączna długość dwóch średnic to 132 km. Znajduje się na nich 57 stacji i przystanków, a po realizacji kolejnych etapów ich liczba wzrośnie do 66. Na 19 stacjach i przystankach można przesiąść się do metra lub na MCK. W przyszłości liczba stacji przesiadkowych wzrośnie do 27. Docelowo wszystkie perony mają zostać zmodernizowane i wyposażone w pełne zadaszenie. Na wszystkich przystankach mają zostać zapewnione ogrzewane strefy kasowe, a na perony mają prowadzić schody ruchome i windy.

Jednym z podstawowych założeń jest wysoka częstotliwość kursowania – jak w metrze. Efektem jest zwiększenie przepustowości i liczby uruchamianych połączeń na czterech trasach radialnych. Na kierunku kurskim o 62% (ze 110 do 178 par pociągów), ryskim o 76% (z 92 do 162 par), sawiołowskim o 38% (ze 143 do 198 par) i smoleńskim o 37% (ze 139 do 221 par). Pociągi kursują w godz. 5:30-1:00, a częstotliwość wynosi 5-8 minut. W poniedziałek 25 listopada liczba pasażerów MCD przekroczyła 500 tys. podróżnych. W związku z dużym zainteresowaniem konieczne było zwiększenie długości składów. Teraz wszystkie pociągi w ruchu na MCD-2 składają się z 10-11 wagonów. Moskwa spodziewa się, że MCD przejmie 10-12% ruchu, a liczba pojazdów wjeżdżających do stolicy zmniejszy się o 5%. Zmniejszyć ma się tez obłożenie stacji końcowych metra.

Do końca 2024 r. powstać mają dwie kolejne linie. MCD-3 połączy stacje Kriukowo w Zielionogradzie i Ramieńskoje (kierunek październikowo-kazański), a MCD-4 stacje Aprielewka i Żeleznodorożnaja w mieście Bałaszycha (kierunek kijowsko-gorkowski). Planowana jest też kolejna linia – MCD-5 – ale nie określono jeszcze okresów realizacji. Łącznie to 375 km tras i 182 stacje. Koleje Rosyjskie zakładają, że do 2025 r. liczba pasażerów w węźle moskiewskim wzrośnie o 20% (do 948 mln pasażerów rocznie).


rys. Crimson Hades, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony