Partnerzy serwisu:

Monorail pod nadzorem Transportowego Dozoru Technicznego?

Witold Urbanowicz 14.10.2021

Monorail pod nadzorem Transportowego Dozoru Technicznego?
fot. WU
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt zmian Projekt ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym oraz ustawy o transporcie kolejowym. Jego celem jest stworzenie ram regulacyjnych dla nowego środka transportu w postaci kolei jednoszynowej bądź poruszających się na poduszkach powietrznych lub magnetycznych.
Projekt jest krótki i zakłada objęcie dozorem Transportowego Dozoru Technicznego „urządzeń do przewozu osób lub rzeczy poruszających się po jednej szynie lub na poduszkach powietrznych lub magnetycznych, innych niż używane w transporcie kolejowym i transporcie linowo-terenowym”. Jak wyjaśnia Ministerstwo, konieczność nowelizacji przepisów wynika z sygnałów dotyczących planów budowy takich urządzeń. Zasadniczym celem regulacji jest stworzenie ram regulacyjnych dla nowego środka transportu.

Jak przekonuje Ministerstwo, „sprawny, szybki, niskoemisyjny, ekologiczny i konkurencyjny cenowo transport” to wymierna korzyść dla samorządów, która wpływa na jakość życia i zwiększający atrakcyjność gospodarczą miast. Takim rozwiązaniem, oprócz drogiego metra ma być – zdaniem urzędników – monorail poruszający się na estakadach (w formie podwieszanej lub siodłowej – na szynie pod pojazdem).

Monorail „nie wymaga znaczących i rozległych robót ziemnych” w porównaniu do metra, a ponadto „nie ingeruje w strukturę miejską tak mocno, jak tradycyjne, naziemne środki transportu”. Zaletą jest bezkolizyjność – pojazd nie musi zatrzymywać się na światłach i skrzyżowaniach, a do tego minimalizowane jest ryzyko wypadków. „Zbudowanie i eksploatacja sieci monorail z jednej strony obniży koszty transportu (tak dla miasta jak i dla użytkowników tej formy transportu), a z drugiej znacząco przyspieszy ten transport, nie ingerując w dotychczasową infrastrukturę drogową” – przekonuje Ministerstwo.

Obecnie, jak wylicza resort, funkcjonuje ok. 56 linii kolei jednoszynowej (Niemcy, Włochy, Anglia, USA, Australia), z czego 26 zlokalizowanych jest w Azji (m.in. w Japonii i Korei Południowej). Prawie 30 nowych linii jest w trakcie budowy, testów, w fazie planowania koncepcyjnego bądź oczekuje na budowę.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony