Partnerzy serwisu:

Kraków: Modertrans skarży się na warunki przetargu na 60 tramwajów

Witold Urbanowicz 21.05.2019

Kraków: Modertrans skarży się na warunki przetargu na 60 tramwajów
fot. MPK Poznań
Modertrans Poznań złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej ws. przetargu na zakup 60 tramwajów. Zdaniem wielkopolskiej firmy warunki udziału w przetargu są nieadekwatne do przedmiotu zamówienia i mają na celu jedynie formalne wyeliminowanie niektórych producentów.
Przed majówką MPK w Krakowie rozpisało przetarg na dostawy w ramach umowy ramowej do 60 nowych, niskopodłogowych tramwajów przegubowych. Pierwsza umowa realizacyjna będzie obejmować dostawę 10 wagonów. Ostateczna liczba kupowanych tramwajów będzie zależeć m.in. od wysokości pozyskanego dofinansowania unijnego. Długość tramwaju określono na 30-37 m. Tramwaj musi posiadać obszar o obniżonej podłodze, stanowiący co najmniej 85% powierzchni całej podłogi.

Od warunków udziału w przetargu odwołał się właśnie Modertrans. Zgodnie ze zmienionym brzmieniem dokumentacji przetargowej startujący muszą wykazać się teraz doświadczeniem w zakresie świadczenia usługi opieki technicznej przez 12 miesięcy dla co najmniej 15 całkowicie, bądź częściowo niskopodłogowych nowych tramwajów, napędzanych silnikami prądu przemiennego, z wózkiem bądź wózkami „zabudowanymi w części niskiej podłogi”.

Jak zaznacza Modertrans, aktualne brzmienie tego warunku jest efektem zmiany, dokonanej 10 maja przez MPK Kraków po pytaniach wykonawców. Wcześniej zamawiający wymagał, by w tramwajach, serwisowaniem których mieli wykazać się zamawiający, udział niskiej podłogi wynosił co najmniej 70%. Zamawiający usunął zakwestionowany wymóg, ale dodał jednocześnie nowe wymaganie zabudowy wózka bądź wózków w części niskiej podłogi.

„Dokonana zmiana ma jednak charakter pozorny i polega na zastąpieniu zakwestionowanej treści warunku udziału w postępowaniu treścią o innym brzmieniu, jednak o tym samym skutku” – twierdzi Modertrans. Jak przekonuje firma, miejsce zabudowy wózków nie ma żądnego wpływu na zakres czynności serwisowych. Silniki prądu przemiennego, bez względu na umiejscowienie wózków, są produkowane przez tych samych dostawców. Układy napędowe są oparte na tej samej technologii. Tramwaje przechodzą takie same cykle dla układów napędowych, silników trakcyjnych, przekładni, hamulców szynowych, kół, klimatyzatorów, wózków, drzwi, oświetlenia.

Jak podkreśla Modertrans, zgodnie z brzmieniem warunku MPK w części niskopodłogowej powinien znajdować się co najmniej jeden wózek – bez znaczenia, czy będzie napędowy, czy toczny. Zdaniem producenta wózki toczne, bez względu na ich umiejscowienie, mają identyczną konstrukcję.

Modertrans twierdzi, że w żadnym z postanowień dokumentacji zamawiający nie zawarł wprost wymogu, że zamawiane i serwisowane tramwaje muszą posiadać wózek lub wózki zabudowane w części niskiej podłogi. „Zaskarżona treść warunku udziału w postępowaniu nie służy weryfikacji realnej zdolności wykonawcy do zrealizowania zamówienia, a ma na celu jedynie formalną eliminację niektórych wykonawców obiektywnie zdolnych do wykonania zamówienia, w tym m.in. odwołującego” – przekonuje Modertrans.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rynek tramwajowy
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony