Partnerzy serwisu:

Mobilność jako usługa: transportowe rozwiązanie przyszłości?

Kasper Fiszer 26.10.2021

Mobilność jako usługa: transportowe rozwiązanie przyszłości?
Rower miejski w Warszawietot. Tomasz Kuran, lic. CC BY-SA 3.0
Czu zauważalny trend gospodarczy przesuwający oczekiwania konsumentów w kierunku łatwego korzystania z urządzeń zamiast ich posiadania znajdzie swoje odbicie w transporcie? O rozwiązaniach określanych jako mobility as a service dyskutowano podczas tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego.
– Mobilność jako usługa (mobility as a service) to ekosystem współdziałających ze sobą różnych czynników. To podejście, które różni się od dotychczasowego czy ekonomicznego spojrzenia na transport – mówiła podczas Kongresu Transportu Publicznego dr hab. inż. Lidia Żakowska, prof. Politechniki Krakowskiej. Tłumaczyła, że dotychczas istniał wyraźny podział na wykonawców usług transportowych (m.in. właścicieli środków transportu) i podróżnych, którzy musieli dostosować się do przedstawionej im oferty. Nurt MaaS ma zaś stawiać w centrum pasażera i wychodzić naprzeciw jego potrzebom, odchodząc od paradygmatu taniego i szybkiego przemieszczenia dużej liczby ludzi w jednolity sposób.

MaaS wpisuje się w szersze trendy gospodarcze

Bartosz Dominiak, zastępca burmistrza stołecznej dzielnicy Ursynów, sugerował, że MaaS może doprowadzić w przyszłości do rozszerzenia kompetencji samorządów i zwiększenia roli warszawskich gmin w planowaniu transportu. Porównał on koncepcję mobilności jako usługi do subskrypcji w platformach streamingowych oferujących filmy czy muzykę. – Klienta, który chce przemieścić się z punktu A do punktu B, nie interesuje, w jaki sposób to się stanie. Interesuje go, by stało się to szybko, tanio, sprawnie, bezpiecznie itd. – argumentował.

Zdaniem Jacka Grzeszaka z Zespołu Gospodarki Cyfrowej Polskiego Instytutu Ekonomicznego MaaS można rozpatrywać w kontekście szerszego trendu gospodarczego odchodzenia od towarów na rzecz usług. – Z jednej strony mamy nowe technologie, ale też zmianę zachowań społecznych. Coraz szerszy odsetek PKB naszego społeczeństwa związany jest właśnie z usługami. To zaburzyło się przez pandemię, bo ludzie zaczęli znów konsumować towary – stwierdził, oceniając jednak, że jest to raczej chwilowy odwrót od wieloletnich trendów. Według jego przewidywań w przyszłości znów coraz więcej pieniędzy będziemy przeznaczać na usługi, w tym na rozwiązania transportowe, zamiast na towary, np. środki transportu.

Model usługowy sprawdza się w biznesie

– MaaS to połączenie świata technologicznego, informatycznego, z elementem społecznym. Pokolenie, które urodziło się już w czasach wolności, nie nauczyło się posiadać. Oni chcą po prostu używać – stwierdził zaś Sebastian Grabowski, prezes fundacji ArchitectsPL. Przekonywał, że w obliczu takich oczekiwań należy dostarczać klientom samochód czy dowolny inny środek transportu w formie usługowej w zamian za niewielką opłatę cykliczną zamiast jednorazowej dużej kwoty niezbędnej do zakupu na własność.

Podkreślał, że dotychczasowe doświadczenia pokazują, że jest to bardzo dobry model także z punktu widzenia biznesu, bo właściciele systemów współdzielonych osiągają duże zyski. – Dla mnie jako dla osoby patrzącej nieco tychnokratycznie na świat model usługowy jest o tyle wygodny, że w dobie szybkiego rozwoju informatyki daje szansę na na wprowadzanie ogromnych innowacji – dodał. Argumentował, że pojedynczy człowiek nie musi być zainteresowany zgłębianiem nowych rozwiązań, podczas gdy może to zrobić wyspecjalizowana w danej dziedzinie firma.
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Kongres Transportu Publicznego
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony