Partnerzy serwisu:

Metropolia GZM wybrała autorów studium wykonalności kolei metropolitalnej

Witold Urbanowicz 12.06.2020

Metropolia GZM wybrała autorów studium wykonalności kolei metropolitalnej
fot. Koleje Śląskie
Górnośląsko- Zagłębiowska Metropolia rozstrzygnęła przetarg na przygotowanie wstępnego studium wykonalności kolei metropolitalnej. Wybrano ofertę firmy Databout (wcześniej WYG International). Opracowanie tego dokumentu to jeden z ważniejszych etapów w drodze do usprawnienia transportu szynowego na terenie GZM.

Przedmiotem zamówienia jest wykonanie wstępnego studium wykonalności kolei metropolitalnej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Dokument jest kolejnym etapem budowy kolei metropolitalnej. Ma określić, które z rozwiązań zaproponowanych w koncepcji kolei metropolitalnej są możliwe do realizacji oraz w jakim zakresie.

Wykonawca będzie musiał opracować bazowy model ruchu kolejowego, koncepcję krótkoterminową, definicję wariantów dla koncepcji docelowej wraz z prognozami i modelem ruchu. Koncepcja krótkoterminowa – do 2025 r. – zawiera analizę potencjalnych usprawnień inwestycyjnych i organizacyjnych w ruchu pociągów, propozycji budowy nowych przystanków kolejowych, lokalizacji parkingów i centrów przesiadkowych oraz korekt lokalizacji istniejących peronów. Zadaniem wykonawcy będzie też przeanalizowanie możliwych modeli operacyjnych i finansowania.

Wykonawca ma przygotować także plan działań inwestycyjnych wraz z koncepcją układów torowych, zaproponować model integracji z transportem zbiorowym i indywidualnym. Jego zadaniem będzie również przeanalizowanie różnych modeli własności operatora kolei metropolitalnych – własna spółka GZM, czy też zewnętrzna. Studium ma zawierać rekomendacje dotyczące sposobu pozyskania taboru, odpowiedzieć na kwestie związane z jego serwisowaniem oraz utrzymaniem zaplecza technicznego. Dokument ma też zawierać analizy dotyczące finansowania inwestycji. Podczas prac nad Studium wykonawca musi także wziąć pod uwagę realizowane i planowane inwestycje kolejowe przez spółkę PKP PLK, a także plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Założenia bazowe zawierają m.in. tzw. linię średnicową Gliwice – Katowice – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (linie nr 137 oraz 1), linię Katowice – Tychy – Tychy Lodowisko (linie nr 139 oraz 179) oraz linię Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry (linie nr 137 oraz 131). Ma zostać też wykonana analiza połączenia miast Metropolii z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach.

Pod rozwagę mają być wzięte korytarze Dąbrowa Górnicza – (Łazy/Zawiercie) – Siewierz – MPL Katowice Pyrzowice, Piekary Śląskie (Os. Wieczorka) – Bytom, Katowice – Gottwald – Hajduki – Katowice Ligota/Katowice Muchowiec – Katowice Szopienice Płn./Katowice Zawodzie – Katowice (wraz z łącznicą Katowice Janów – Nikiszowiec – Katowice Zawodzie) oraz Chorzów Stary – Siemianowice Śląskie – Mysłowice/Katowice/Katowice Ligota (wraz z łącznicą Katowice Dąbrówka Mała – Katowice Zawodzie). Więcej o koncepcji kolei metropolitalnej, opracowanej przez Politechnikę Śląską, pisaliśmy tutaj. Ustalenia mają być wzięte pod uwagę przez autorów studium.

Na początku kwietnia minął termin składania ofert. O zamówienie ubiegały się cztery podmioty. Ostatecznie zamawiający poinformował o wyborze wykonawcy – firmy Databout (wcześniej WYG International), która jest gotowa wykonać usługę za 5,732 mln zł brutto. Decyzja uprawomocni się 19 czerwca. Opracowanie wstępnego studium wykonalności ma potrwać około czterech lat. Koncepcja krótkoterminowa ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy.

PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony