Partnerzy serwisu:

Metro Warszawskie: Wzrost cen prądu to duży problem

Witold Urbanowicz 21.10.2021

Metro Warszawskie: Wzrost cen prądu to duży problem
fot. MJ
Metro Warszawskie szykuje się na spodziewany znaczny wzrost cen energii. – Dla nas to najwyższy koszt oprócz samych płac – mówi Marek Sokołowski, członek zarządu spółki. Choć zwiększa się liczba energooszczędnych pociągów metra, to jednocześnie rośnie zapotrzebowanie na energię nietrakcyjną.
Witold Urbanowicz, Transport Publiczny: Sporym wyzwaniem dla spółek przewozowych są rosnące ceny energii. Jak przygotowuje się do tego Metro Warszawskie?

Marek Sokołowski, członek zarządu Metra Warszawskiego:
To jest bardzo duży problem, nie tylko dla nas – dla wszystkich spółek, które zużywają duże wolumeny energii. W naszym przypadku prąd to najwyższy koszt oprócz samych płac. Te ceny są mocno niepokojące – to kilkudziesięcioprocentowy wzrost rok do roku. Jeśli jednak spojrzymy na perspektywę pięciu lat, to mówimy już o dwukrotnym wzroście. Do tej pory tak się nie zdarzało, nie było takich skoków. Będziemy musieli sobie poradzić z tą sytuacją – bez prądu nie będziemy w stanie realizować przewozów.

Wraz z nowym taborem zmienia się zapotrzebowanie na energię trakcyjną. Widać efekty?


Faktycznie, nowszy tabor jest energooszczędny, bo lżejszy, co jest kluczowe, biorąc pod uwagę odstępy stacji (co kilometr). Nie możemy jednak zapominać, że nowoczesne stacje, pomimo zastosowania rozwiązań energooszczędnych, dostosowują swoją ofertę do rosnących potrzeb pasażerów – jest mnóstwo urządzeń, których wcześniej w tej liczbie nie stosowano. Mamy więcej informacji pasażerskiej, wind czy schodów ruchomych, a w przyszłości pojawią się przecież także i taśmociągi. Zbliżamy się do momentu, w którym energia na potrzeby nietrakcyjne jest równa bądź wyższa niż energia na potrzeby trakcyjne.

Jest jeszcze pole do oszczędności?


Jak najbardziej takie oszczędności są możliwe. Zgodnie z polskim prawem raz na kilka lat konieczne jest zrobienie audytu energetycznego. Na najstarszych stacjach, uruchomionych w 1995 r., jest pole do manewru – np. wymiana lamp wyładowczych na ledy.

Dodatkowo wszystkie nowe pojazdy mają funkcję rekuperacji – można energię oddawać z pojazdu. Nie ma jednak za bardzo możliwości jej magazynowania. Tak jak wszyscy na świecie, czekamy na rewolucję w rozwiązaniach, które pozwolą efektywne, proste i dostępne cenowo magazynowanie energii.
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Metro Warszawskie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony