Partnerzy serwisu:

Do Brukseli dotarł pierwszy nowy pociąg metra firmy CAF

Magdalena Romanowska 15.07.2020

arrow
arrow
Do Brukseli dotarł pierwszy nowy pociąg metra firmy CAF
fot. STIB
Do Brukseli dotarł pierwszy nowy pociąg metra firmy CAF
Do Brukseli dotarł pierwszy nowy pociąg metra firmy CAF
Do Brukseli dotarł pierwszy nowy pociąg metra firmy CAF
Do Brukseli dotarł pierwszy nowy pociąg metra firmy CAF
Do Brukseli dotarł pierwszy nowy pociąg metra firmy CAF
Pierwszy pociąg metra typu M7, kupiony przez STIB (Société des Transports Intercommunaux de Bruxelles), dotarł do Brukseli. Nowy pojazd ma być bardziej nowoczesny i wyposażony w system bezpieczeństwa najnowszej generacji. Ma zacząć kursować po sieci obsługiwanej przez STIB za kilka miesięcy, po przejściu odpowiednich testów. Do końca 2022 roku w brukselskiej sieci ma jeździć 22 pociągów tego typu.
STIB jest największym operatorem świadczącym usługi transportu publicznego w Belgii, który zarządza rozległą siecią transportową składającą się z metra oraz tramwajów i autobusów. W ostatnich latach zanotowałznaczący roczny wzrost liczby pasażerów.

Zasilenie sieci STIB nowymi pociągami ma podnieść podaż miejsc w sieci metra tak, aby w ciągu godziny mogło przejechać nim 8 tys. pasażerów. Pociągi zostały zamówione w 2016 r. przez STIB u hiszpańskiego producenta Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF). Kontrakt ramowy zawarty z hiszpańską spółką na okres 12 lat przewiduje dostawę 43 pociągów i dodatkowego wyposażenia, takiego jak części zamienne, narzędzia czy symulator jazdy. Może dojść jeszcze do zamówień uzupełniających.

Pojazdy zaprojektowane przez Axela Enthovena z firmy projektowej Yellow Window, mają być nowocześniejsze, wygodne i jaśniejsze. Wyposażone są w najnowsze systemy zabezpieczeń i są kompatybilne z przyszłym systemem automatycznej jazdy. Oferują więcej miejsc pasażerom. Duże drzwi ułatwiają wsiadanie i wysiadanie, podobnie jak zupełnie płaska podłoga znajdująca się na wysokości peronu.  Wybór koloru pociągu pozostawiono pasażerom – w 2017 roku uruchomiono ankietę, w której zapytano mieszkańców Brukseli, czy wolą oni pociągi srebrne czy brązowe. Zwyciężyło srebro.

Pierwsze wagony dotarły do Brukseli na początku lipca. Przejdą teraz testy sprawdzające ich funkcjonalność i współpracowanie z sygnalizacją STIB. Z końcem sierpnia rozpocznie się druga faza testów, w której pociągi będą jeździć bez pasażerów już po właściwych szynach. Ten etap potrwa około trzech miesięcy. Jeśli pomyślnie przejdą próby gabarytowe, prędkościowe i będą zgodne z pozostałymi elementami modernizacji sieci metra, pociągi będą udostępnione pasażerom na początku 2021 roku. Będą kursować na liniach 1-5. Obecnie kursujące składy zostaną skierowane do obsługi linii 2-6, gdzie częstotliwość kursowania zostanie zwiększona z 3 min. do 2,5 min. Natomiast docelowo na wspólnym odcinku linii 1-5 wzrośnie z 2,5 min. do 2 min. Pociągi tej serii docelowo mają też trafić na linię 3, która połączy Bordet i Albert.

Długość jednego składu to 94 m, a szerokość – 2,70 m. Każdy skład pomieści 742 pasażerów (z możliwością zwiększenia do 758 osób w przypadku wersji automatycznej, bez kabin maszynisty). Dla porównania pojemność nominalna składów M6 to 716 pasażerów. Wysokość podłogi określono na 1,03 m (wobec 1,05 m w składach M6), dzięki czemu wejścia będą na równi z peronem. Z każdej strony składu przewidziano 18 podwójnych drzwi o szerokości 1,6 m (w porównaniu do 1,45 m w składach M6). Masa pojazdu to ok. 170 ton. Przewidziano silniki w układzie 16 x 135 kW – asynchroniczne, trójfazowe z odzyskiem energii hamowania.

Pierwsze pociągi, złożone z sześciu wagonów, mają wyjechać na początku 2021 r. W sumie do III kwartału 2022 r. ma zostać dostarczonych 22 z 44 zamówionych składów. Data dostawy pozostałych 21 pojazdów nie została jeszcze określona.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony