Partnerzy serwisu:

Metro przygotowuje się do wymiany schodów na Centrum. Spore utrudnienia

Witold Urbanowicz 28.11.2019

Metro przygotowuje się do wymiany schodów na Centrum. Spore utrudnienia
fot. WU
Metro Warszawskie przygotowuje się do skomplikowanej operacji, jaką będzie wymiana sześciu ciągów schodów ruchomych w południowej głowicy stacji Centrum. W tej chwili nie wiadomo jeszcze, czy utrudnienia ograniczą się wyłącznie do zamknięcia wejść od strony patelni. Spółka musi uzyskać opinię strażaków, czy w czasie prac zachowane zostaną wymagane prawem długości dróg ewakuacyjnych. Jeśli nie – konieczne będzie zamknięcie jednego peronu bądź całej stacji.
Metro Warszawskie niedawno zleciło wykonanie analizy w sprawie wymiany sześciu ciągów schodów ruchomych w południowej głowicy stacji metra Centrum, prowadzących na tzw. patelnię. Opracowanie wykazało zasadność takiej operacji: to najbardziej oblegane schody w metrze (niewykluczone, że i w całej Polsce). Są eksploatowane od ponad 20 lat. Występuje już spory problem z dostępnością części zamiennych. Zdarza się, że trzeba je specjalnie dorabiać, co wydłuża czas napraw.

– Rozpatrywane są dwa warianty: wymiany samych urządzeń bądź wymiany schodów wraz z ostoją (stalową konstrukcją, na której opierają się schody – wspólną dla wszystkich schodów w jednej głowicy). Wybór wariantu zależy od stanu ostoi, a ten poznamy dopiero wtedy, gdy rozbierzemy schody – mówi Marek Sokołowski, członek zarządu Metra Warszawskiego.

Operacja będzie wymuszała ograniczenia w funkcjonowaniu stacji, gdyż zakres prac wymusza zamknięcie jednocześnie wszystkich schodów w danej głowicy. – Wymiana będzie wymagała zamknięcia danego wyjścia w całości. Potrzebujemy co najmniej trzy miesiące dla jednej głowicy. Rozpatrywane są dwa warianty realizacyjne: prace oddzielnie na jednej, a potem drugiej głowicy stacji albo dwie głowice na raz – wskazuje Sokołowski. Okres utrudnień będzie determinowany przez zakres prac.

W tej chwili nie jest też wykluczony scenariusz, zgodnie z którym z ruchu będą musiały zostać wyłączone dany peron bądź cała stacja. – Musimy wykonać analizę strażacką w sprawie warunków użytkowania stacji i zachowania wymaganej długości dróg ewakuacyjnych w momencie zamknięcia południowych wejść – mówi Marek Sokołowski. Jeśli analiza wykaże, że możliwe jest bezpieczne funkcjonowanie stacji, obsługa pasażerów będzie odbywać się przez głowicę północną – na patelnię pasażerowie dostaną się przez antresolę nad peronami, prowadzącą do środkowego pawilonu wejściowego.

Jak dodaje Metro, wymiana – jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem – miałaby zostać wykonana w 2021 r. – Musimy przeprowadzić uzgodnienia z jednostkami miejskimi, potrzebny też jest czas na przeprowadzenie postępowania przetargowego – mówi Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. Operacja wymaga też szeregu ustaleń logistycznych, w tym m.in. sposobu dostawy nowych elementów o sporych gabarytach – niewykluczone, że konieczne będzie np. częściowe zdemontowanie pawilonów wejściowych.

– Prace chcielibyśmy przeprowadzić w okresie wakacyjnym, kiedy liczba pasażerów jest mniejsza – dodaje Marek Sokołowski. – Mamy nadzieję, że schody po wymianie będą nam dobrze służyć przez co najmniej 25-30 lat – mówi członek zarządu.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Metro Warszawskie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony