Partnerzy serwisu:

Metro na Bemowo: Rozpoczął się transport tarcz TBM

Witold Urbanowicz 15.05.2020

Metro na Bemowo: Rozpoczął się transport tarcz TBM
fot. UM Warszawa
W nocy, z 14 na 15 maja, rozpoczął transport 650-tonowych tarcz TBM Krystyna i Elisabetta. Niebawem rozpoczną one prace przy drążeniu tuneli dla pociągów metra. Wcześniej na stację C4 Powstańców Śląskich dotarły elementy obudowy tunelu. To stamtąd rozpocznie się wiercenie w kierunku stacji Księcia Janusza.
Po wydrążeniu tuneli centralnego odcinka II linii oraz odcinków na Targówku i Woli cztery warszawskie tarcze TBM o masie ponad 650 ton, długości niemal 100 metrów i średnicy ponad 6 metra każda, podzielone zostały na mniejsze elementy. Składowane były w fabryce tubingów przy ul. Marywilskiej. Tarcze TBM Anna i Maria są już na odcinku wschodnim-północnym II linii, gdzie TBM Maria rozpoczęła drążenie tunelu ze stacji Bródno w kierunku stacji Trocka. Jak poinformowało Metro, tarcza wydrążyła 204 m tunelu D21 za stacją C21 Bródno i ułożyła 129 pierścieni obudowy docelowej tunelu. - Grunty do tej pory były łaskawe, 9 maja wykonaliśmy aż 30 m tunelu. Dalej jednak tarcza będzie pracowała wolniej z uwagi na rozluźniony i nawodniony grunt - mówi Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy, firmy Gulermak.

W nocy z czwartku na piątek 14/15 maja rozpoczęły się transporty elementów tarcz z zaplecza na Marywilskiej na plac budowy stacji C4 Powstańców Śląskich. Szybu startowy zaplanowano po zachodniej stronie skrzyżowania, w miejscu torów odstawczych. statni transport zaplanowany jest na noc 20/21 maja. 

Składanie TBM-ów zajmie około miesiąca, a opuszczenie tarcz przewidziane jest na połowę czerwca. - Start tarczy planowany pod koniec lipca w zależności od sytuacji epidemicznej. Robimy wszystko, by dotrzymać terminu. Musimy skompletować ekipy - mówi Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy, firmy Gulermak. Specjalistów do drążenia tuneli nie jest dużo, a problemem wciąż są zamknięte granice i ograniczenia w transporcie międzynarodowym. Rozważane są też inne scenariusze: np. przesunięcie rozruchu na jesień bądź obsługa tarcz na zakładkę z odcinkiem na Bródnie (ekipy byłyby przewożone na Bemowo w momencie postoju technicznego tarczy na tamtym odcinku).

Długość tuneli zachodniego odcinka drugiej linii metra to: 1369 m - tunel lewy, 1366 m - tunel prawy. Tarcze TBM będą więc miały do ułożenia 1824 prefabrykowanych pierścieni po 1,5 metra każdy. Maszyny skrawające od momentu uruchomienia będą pracowały 24 godziny na dobę. Jedynym warunkiem dla zatrzymania pracy jest problem z napotkanym podłożem lub z samą maszyną czy też wymiana ostrzy tnących. Tarcza TBM jest w pełni zmechanizowana, jednak jej pracę nadzoruje 12-osobowa załoga, która pracuje na cztery zmiany. Do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych. 

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek II linii. Składa się on z dwóch i pół kilometra tuneli oraz stacji C5 Ulrychów i C4 Powstańców Śląskich. Wykonawca na zrealizowanie projektu wartego 959 mln zł ma czas do listopada 2021 r. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Metro Warszawskie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony