Partnerzy serwisu:

Metro na Bemowo i Bródno: Coraz więcej torowiska

Redakcja 21.05.2021

arrow
arrow
Metro na Bemowo i Bródno: Coraz więcej torowiska
odcinek zachodni fot. UM Warszawa
Metro na Bemowo i Bródno: Coraz więcej torowiska
Metro na Bemowo i Bródno: Coraz więcej torowiska
Metro na Bemowo i Bródno: Coraz więcej torowiska
Metro na Bemowo i Bródno: Coraz więcej torowiska
Metro na Bemowo i Bródno: Coraz więcej torowiska
Metro na Bemowo i Bródno: Coraz więcej torowiska
Metro na Bemowo i Bródno: Coraz więcej torowiska
Metro na Bemowo i Bródno: Coraz więcej torowiska
Metro na Bemowo i Bródno: Coraz więcej torowiska
Metro na Bemowo i Bródno: Coraz więcej torowiska
Metro na Bemowo i Bródno: Coraz więcej torowiska
Metro na Bemowo i Bródno: Coraz więcej torowiska
Metro na Bemowo i Bródno: Coraz więcej torowiska
Metro na Bemowo i Bródno: Coraz więcej torowiska
Metro na Bemowo i Bródno: Coraz więcej torowiska
Metro na Bemowo i Bródno: Coraz więcej torowiska
Praca wre na budowie II linii metra zarówno pod ziemią, jak i na powierzchni. Na odcinku zachodnim trwa montaż torowiska i tras kablowych, tynkowane są kolejne ściany. Na odcinku północno-wschodnim zamontowano już pierwsze windy na stacjach, kończą się też prace przy budowie torowiska pomiędzy stacjami Bródno i Kondratowicza.
Odcinek zachodni – prace wykończeniowe na stacjach

Trasy kablowe, schody ruchome, podtorze, posadzki, tynki, wentylatornie… można by wymieniać bez końca. Front robót na rozbudowywanym odcinku zachodnim jest ogromny. Dzieje się tu naprawdę wiele zarówno pod ziemią, jak i na powierzchni.

Niedawno zostały pożegnane tarcze TBM, które wydrążyły połączenie tunelowe pomiędzy stacjami i funkcjonującym odcinkiem. Teraz można już przejść niemal gotowymi tunelami, w których trwa montaż torowiska i tras kablowych. Ogromne, puste powierzchnie korpusów stacji zniknęły za ścianami pomieszczeń technicznych, gdzie tynkowane są ściany i montowane kolejne urządzenia stacyjne. A tam, gdzie jeszcze niedawno sterczały surowe, metalowe słupy, wyrosły platformy peronowe, schody prowadzące na poziom -1 i szyby windowe. Na stacji Bemowo zamontowano pierwsze peronowe schody ruchome.

Wykańczane stacje Bemowo i Ulrychów to łącznie 11 500 m2 murów do tynkowania, ponad 6500 m2 płytek ceramicznych do ułożenia w pomieszczeniach technicznych oraz około 10 500 m2 posadzek kamiennych w przejściach podziemnych i na peronach. Prawie wszystkie prace tynkarskie zostały zakończone, a po peronie stacji Bemowo można już przejść po docelowych płytach peronowych. Ich układanie trwa jeszcze na peronie stacji Ulrychów, w przejściach podziemnych i na klatkach schodowych.

Nie tylko na stacjach prace postępują w szybkim tempie. W tunelach rozpoczął się montaż wibroizolacji, zbrojenie podtorza i układanie szyn, po których jeździć będą pociągi warszawskiego metra. Pierwsze efekty tych prac widać już w części torów odstawczych stacji Bemowo. Powstają też długie kilometry rynien kablowych, które już niedługo wypełnione zostaną całą niezbędną infrastrukturą łączności i systemów sterowania ruchem.

Nie tylko pod ziemią widać zmieniający się krajobraz budowy. Najlepiej widać to na przebudowywanym skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich i ul. Górczewskiej. W jego rejonie montowane jest torowisko tramwajowe, zasypywane są kolejne otwory technologiczne.

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z nieco ponad dwóch i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C5 Ulrychów, położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C4 Bemowo, zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C4 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak i Astaldi. Wykonawca otrzyma za zrealizowanie inwestycji 959,3 mln zł.

Budowa metra na Bródnie nie zwalnia tempa

Prawie gotowy jest pierwszy odcinek torowiska pomiędzy stacjami Bródno i Kondratowicza, budowniczym metra został do wybetonowania już tylko niewielki odcinek. W pozostałych częściach tuneli trwa, lub jest przygotowywane zbrojenie torowisk.

Równolegle do prac w tunelach dużo dzieje się także na samych stacjach. Na stacji Kondratowicza można zobaczyć już kamienne posadzki w części pasażerskiej, a także stanowiska pod przyszłe bramki biletowe. Na wszystkich stacjach zostały zainstalowane też pierwsze schody ruchome. Na razie jednak, ze względu na trwające prace wykończeniowe, są one schowane pod przykryciem. W częściach technicznych stacji pojawiły się już elementy wykończenia – płytki na ścianach oraz docelowe drzwi.

Trwa również montaż rynienek kablowych na ścianach zatorowych stacji i wzdłuż tuneli. Właśnie na tym etapie budowy można zauważyć jak wiele przewodów może zmieścić się na nowobudowanym odcinku metra – są to setki kilometrów kabli. Te elementy są budowane z dużym zapasem – w przyszłości łatwo będzie można np. umieścić nowy światłowód bez potrzeby rozkopywania miasta na powierzchni.

Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 Bródno przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane będą też trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, otrzyma za zrealizowanie inwestycji 1,398 mld zł.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Metro Warszawskie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony