Partnerzy serwisu:

Metro na Bemowo: Bez tranzytu na Wolę po Górczewskiej, przejezdność po Powstańców

Witold Urbanowicz 15.03.2019

Metro na Bemowo: Bez tranzytu na Wolę po Górczewskiej, przejezdność po Powstańców
mat. prasowe
Wykonawca budowy odcinka zachodniego na Bemowo przygotowuje się do rozpoczęcia prac wiosną. Według zaprezentowanych założeń ruch po Górczewskiej ma zostać zachowany, ale wyłącznie dla komunikacji miejskiej, bez tranzytu pojazdów indywidualnych, które co najwyżej dojadą do centrum handlowego Wola Park. Warunkiem miasta jest też przejezdność dla ruchu tramwajowego i samochodowego w ciągu Powstańców Śląskich. W czasie budowy tramwaje nie będą dojeżdżać do pętli Os. Górczewska. 
Firma Gulermak, która ma budować odcinek zachodni II linii metra do stacji C4 Powstańców Śląskich – zgodnie z umową podpisaną w listopadzie 2018 r. – przygotowuje się do rozpoczęcia prac. Do tej pory wytyczono parkingi zastępcze dla 378 pojazdów, trwa również organizacja zaplecza budowy przy Wola Parku. Wiosną natomiast mają ruszyć już zasadnicze prace, związane z przebudową sieci podziemnych w pasie jezdni. Wymuszą one zmiany w organizacji ruchu. – Obie stacje budowane są pod południową jezdnią Górczewskiej. W tych miejscach jezdnia ta musi pozostać zamknięta. Do wykorzystania pozostaje nam jezdnia północna. Jesteśmy na etapie szczegółowych uzgodnień na temat przeprowadzenia ruchu – mówi Krzysztof Piasecki, kierownik kontraktu ze strony firmy Gulermak.

Bez tranzytu przy Wola Parku

Układ stacji C5 o roboczej nazwie Wola Park wymusza etapowanie czasowej organizacji ruchu. – W pierwszej kolejności ruch zostanie poprowadzony jezdnią północną, byśmy mogli dokonać przebudowy sieci poprzedzającej budowy korpusu stacji. Po wykonaniu stropu tej części stacji przywrócimy ruch na jezdni południowej i zajmiemy się wykonaniem przejścia podziemnego pod częścią północną – mówi Piasecki.

Ulica Górczewska w rejonie budowy stacji C5 Wola Park będzie zamknięta dla samochodów – bez możliwości przejazdu tranzytem między Bemowem a Wolą. – Na tym odcinku, jeszcze w 2019 r., między Wola Parkiem a Ciołka, odbywać się będzie jezdnią północną wyłącznie ruch przejazdów komunikacji miejskiej oraz pojazdów uprzywilejowanych. Dojazd samochodem od strony zachodniej będzie możliwy wyłącznie do centrum handlowego – mówi Krzysztof Piasecki. Po zakończeniu budowy wcześniejszego odcinka, do stacji C6 Księcia Janusza, przywrócony zostanie dojazd do centrum handlowego od strony wschodniej. – Przez cały okres budowy tej stacji, czyli przez trzy lata, nie przewiduje się ruchu tranzytowego po Górczewskiej – podkreśla kierownik kontraktu.

Na skrzyżowaniu z Powstańców Śląskich zachowane wszystkie relacje

Zmiany zostaną też wprowadzone przy kolejnej budowanej stacji – C4 o roboczej nazwie Powstańców Śląskich. – Jest ona złożona z dwóch części – z pasażerskiej po wschodniej stronie Powstańców Śląskich (wraz z kompletem przejść pod skrzyżowaniem) oraz technicznej w postaci komory torów odstawczych po zachodniej stronie Powstańców Śląskich – mówi Piasecki. Stacja powstać będzie pod południową jezdnią ulicy Górczewskiej.

Tutaj jednak, przy tej stacji, będzie więcej zmian i przekładek ruchu. – W pierwszej kolejności, w związku z przebudową sieci podziemnych, musimy zamknąć na ok. trzy miesiące jezdnię północną, ruch odbywać się będzie w tym czasie po jezdni południowej – podkreśla Krzysztof Piasecki. Po tym okresie wykonawca przejdzie do budowy korpusu stacji i ruch zostanie przełożony z jezdni południowej na północną. W ostatnim etapie, w czasie budowy przejścia na północną stronę Górczewskiej, ponownie zostanie zamknięta jezdnia północna (z zachowaniem przejazdu po jezdni południowej).

Ile pasów na Powstańców Śląskich?

Nie jest przewidziane całkowite zamknięcie skrzyżowania. – Musimy utrzymać przejezdność w relacji wschód – zachód i północ – południe z utrzymaniem ruchu tramwajowego – mówi Krzysztof Piasecki. – Trwa dyskusja na temat liczby pasów ruchu w każdej relacji. W osi wschód – zachód mamy do dyspozycji jedną jezdnię. Jest dążenie, by zapewnić dwa pasy ruchu z północy na południe, ale też konieczne jest zachowanie ruchu tramwajowego – wskazuje Krzysztof Piasecki. Być może konieczne będzie wytyczanie i przekładanie tymczasowych jezdni i torowiska tramwajowego, jak miało to miejsce wcześniej, przy budowie stacji C10 Rondo ONZ.

Nie przewidziano dużych zmian w komunikacji miejskiej w związku z budową metra. – Nie zakładamy żadnych zmian, jeżeli chodzi o komunikację autobusową w czasie budowy stacji Wola Park i przy Urzędzie Dzielnicy. Wszystkie relacje autobusów na skrzyżowaniu będą utrzymane. W przypadku tramwajów zachowany zostanie przejazd z północny na południe, wstrzymany będzie dojazd do pętli Os. Górczewska – mówi Jacek Cegiełka, który w ZTM Warszawa odpowiada za objazdy podczas budowy metr.

Wykonawca metra nie złożył jeszcze projektu organizacji ruchu. Według naszych informacji realne jest jej wdrożenie na przełomie kwietnia i maja. Według założeń wykonawcy latem rozpoczną się prace związane z wykonywaniem ścian szczelinowych przyszłych stacji i wentylatorni. Wiosną 2020 r. ma rozpocząć się drążenie tuneli, które potrwa do przełomu roku 2020 i 2021 r. W 2021 r. będą odbywać się prace wykończeniowe.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Metro Warszawskie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony