Partnerzy serwisu:

Mazowieckie: Ponad 21,4 mln zł na przewozy autobusowe

Redakcja 13.05.2022

Mazowieckie: Ponad 21,4 mln zł na przewozy autobusowe
fot. MJ
W woj. mazowieckim podpisano kolejne 22 umów z przedstawicielami 12 samorządów z regionów warszawskiego, ciechanowskiego, ostrołęckiego, radomskiego, płockiego oraz siedleckiego na objęcie w 2022 r. dopłatą zadań organizatora transportu publicznego ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Na ich mocy samorządy te otrzymają dopłatę o łącznej wysokości ponad 21,4 mln zł na uruchomienie 160 połączeń lokalnych, o łącznej długości 5995,1 km.
– To bardzo ważny program, został stosunkowo niedawno utworzony, ale cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Na początku roku podpisaliśmy umowy na kwotę ponad 60 mln zł, ale w związku z dużą liczbą złożonych wniosków, zawnioskowałem do Ministra Infrastruktury o zwiększenie budżetu dla województwa mazowieckiego, stąd dodatkowe środki na ten cel – 28, 4 mln zł, które pozwoliły na podpisanie dzisiejszych umów na kwotę 21,4 mln zł. Niebawem podpisujemy kolejne umowy. Fundusz jest jednym z kolejnych elementów spojrzenia na województwo z perspektywy potrzeb mieszkańców. Dzięki niemu zasypujemy przeszkody w rozwoju Polski tak, aby wszyscy mogli z tego rozwoju korzystać. Podpisane dziś umowy umożliwią funkcjonowanie 160 połączeń o długości blisko 6 tys. km. Chciałbym podziękować samorządom, że w czasie kiedy czekaliśmy na dodatkowe środki, zapewniły funkcjonowanie tych linii i połączenia te zostały utrzymane. Dzięki tej współpracy przezwyciężamy wykluczenie komunikacyjne. Mieszkańcy mogą dojechać do szkoły, pracy. Istotne jest też wsparcie dla przewoźników, co wpływa na lokalny rozwój gospodarczy – powiedział Wojewoda Mazowiecki Konstanty Radziwiłł.

15 grudnia 2021 roku zakończył się nabór wniosków organizatorów publicznego transportu zbiorowego o objęcie dopłatą w 2022 roku, w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie wypłynęło w terminie naboru 114 wniosków, z czego 112 spełniało wymogi formalne. Łączna kwota dopłat, na którą organizatorzy złożyli wnioski, przekroczyła kwotę 88 mln zł (88 444 007,62 zł). Na 2022 rok dla województwa mazowieckiego przyznano dofinansowanie w wysokości 60 754 750,62 zł, co pozwalało na objęcie dopłatą 78 wniosków na kwotę 60 027 779,18 zł. Wojewoda Mazowiecki jeszcze w grudniu 2021 roku skierował pismo do dysponenta Funduszu - Ministra Infrastruktury, z prośbą o zwiększenie budżetu dla województwa mazowieckiego. Do organizatorów publicznego transportu zbiorowego, którzy nie zostali wówczas objęci dopłatą, Wojewoda Mazowiecki skierował apel o utrzymanie linii komunikacyjnych. W ramach nowelizacji Ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, Minister Infrastruktury dokonał ponownej analizy zaangażowania środków i na wniosek Wojewody Mazowieckiego przydzielił dla województwa mazowieckiego dodatkowe 28 416 228,44 zł.

Dodatkowe środki w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych otrzymają:
  • Powiat Ciechanowski – umowa na kwotę ponad 49 tys. zł, obejmie jedną linię, o długości 44,8 km, w Gminach Ciechanów, Opinogóra Górna, Gołymin,
  • Powiat Garwoliński – umowa na kwotę ponad 8,2 mln zł, obejmie 75 linii, o długości 2174, 7 km, w Gminach Garwolin, Górzno, Miastków Kościelny, Łaskarzew, Wilga, Borowie, Parysów, Pilawa, Trojanów, Żelechów, Maciejowice, Sobolew.
  • Powiat Gostyniński – umowa na kwotę ponad 420 tys. zł, obejmie 9 linii, o długości 251,5 km, w Mieście Gostynin, w Gminie Gostynin, w Gminie Szczawin Kościelny, w Gminie Pacyna oraz w Mieście i Gminie Sanniki,
  • Powiat Makowski – umowa na kwotę ponad 506 tys. zł, obejmie 5 linii, o długości 675 km, w Gminach Różan, Młynarze, Szelków, Krasnosielc, Sypniewo, Karniewo, Czerwonka oraz Rzewnie,
  • Powiat Piaseczyński – umowa na kwotę ponad 201 tys. zł, obejmie 2 linie, o długości 55 km, w Gminach Tarczyn oraz Piaseczno,
  • Powiat Płocki – umowa na kwotę ponad 1,2 mln zł, obejmie 5 linii, o długości 164,9 km, w Gminach Łąck, Gąbin, Sanniki, Pacyna, Drobin, Zawidz, Sierpc, Płock oraz Słubice,
  • Powiat Przasnyski – umowa na kwotę ponad 490 tys. zł, obejmie 7 linii, o długości 347 km, w Gminach Chorzele, Czernice Borowe, Krzynowłoga Mała, Jednorożec, Krasne, Przasnysz, oraz w Mieście Przasnysz,
  • Powiat Pułtuski – umowa na kwotę ponad 1,2 mln zł, obejmie 10 linii, o długości 729,1 km, w Gminach Pułtusk, Winnica, Świercze, Obryte, Pokrzywnica, Zatory oraz Gzy,
  • Powiat Wołomiński – umowa na kwotę ponad 491 tys. zł, obejmie 3 linie, o długości 169,2 km, w Gminach Tłuszcz, Strachówka, Radzymin, Klembów, Poświętne oraz Jadów,
  • Powiat Wyszkowski – umowa na kwotę ponad 323 tys. zł, obejmie 4 linie, o długości 107 km, w Gminach Brańszczyk, Rząśnik, Somianka oraz Wyszków,
  • Powiat Żyrardowski – 3 umowy na łączną kwotę ponad 1 mln zł, łącznie obejmą 5 linii, o długości 73,7 km, w Gminach Radziejowice, Mszczonów, Radziejowice, Grodzisk Mazowiecki, Żyrardów oraz Wiskitki,
  • Powiat Lipski – 9 umów na łączną kwotę 7,1 mln zł, łącznie obejmą 34 linie, o długości 1203,2 km, w Gminach Tarłów, Solec nad Wisłą, Lipsko, Łaziska, Opole Lubelskie, Sienno, Rzeczniów, Iłża, Skaryszew, Radom, Ciepielów, Zwoleń, Tczów, Gózd, Jedlnia Letnisko, Bodzechów, Ostrowiec Św., Bałtów oraz Bodzechów. W tym 12 linii komunikacyjnych powstanie na mocy porozumień z Powiatami: Ostrowieckim, Opatowskim, Opolskim, Radomskim oraz Miastem Radom.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie wniosków o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda zobowiązany jest dokonać „rankingu wniosków”, poprzez nadanie im odpowiedniej punktacji. Zgodnie z niektórymi przyjętymi kryteriami oceny wniosków, najwyżej ocenianymi są w rankingu wnioski organizatora m.in. z najmniejszą gęstością zaludnienia, z najniższym wskaźnikiem dochodów na jednego mieszkańca, największą długością linii komunikacyjnych, czy z największym udziałem dostosowanych przystanków do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej.
Dodatkowo zgodnie z art. 25 ust. 2 Ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, pierwszeństwo w objęciu dopłatą przyznaje się organizatorom w następującej kolejności: gminom, związkom międzygminnym, związkom powiatowo-gminnym, powiatom, związkom powiatów, województwom.

W ramach dwóch naborów wniosków o objęcie dopłatą w 2021 roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda Mazowiecki zawarł łącznie 95 umów na kwotę 62 219 877,30 zł. Środki te stworzyły możliwość uruchomienia w sumie 571 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 17 510,11 km.

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym. Pozwala na dofinansowanie przywrócenia lokalnych połączeń autobusowych. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.

Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z 16 maja 2019 r. przewiduje udzielenie dopłaty do jednego wozokilometra na reaktywowanych i nowo uruchomionych liniach komunikacyjnych.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wykluczenie transportowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony