Partnerzy serwisu:

Łódzkie: Wojewódzkie autobusy znów kursują. Nowych linii na razie nie będzie

Kasper Fiszer 20.07.2020

Łódzkie: Wojewódzkie autobusy znów kursują. Nowych linii na razie nie będzie
Autobusy regionalne w Głowniefot. Kasper Fiszer
Choć nadal nie kursuje część pociągów uruchamianych na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, obsługa tras autobusowych tego samego organizatora wróciła już do normy. Na razie nie należy się natomiast spodziewać zwiększania liczby połączeń. Samorząd argumentuje, że nie może w zgodzie z ustawą tzw. Lex PKS pozyskać dotacji na zastępowanie zawieszonych linii komercyjnych.
W początkowym okresie pandemii koronawirusa część regionalnych połączeń autobusowych organizowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego była zawieszona. – Kursowanie wszystkich linii zostało wznowione 1 maja – poinformował nas Wydział Komunikacji Społecznej UMWŁ. Samorząd podsumował też trudny okres funkcjonowania systemu transportowego opartego o dotacje z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Część tras funkcjonowała przez cały okres epidemii

– Od 16 marca do 30 kwietnia nie zostało zrealizowanych 139 tys. 912 wozokilometrów – wskazują służby prasowe Urzędu. Nie funkcjonowało wówczas dziesięć tras: z Tomaszowa Mazowieckiego do Czarnocina, Brzezin, Budzewic i Rawy Mazowieckiej (dwiema różnymi trasami), z Bełchatowa do Piotrkowa Trybunalskiego, Radomska i Ruśca oraz z Brzezin do Głowna i z Rawy Mazowieckiej do Koluszek. Kursy te obsługują PKS-y z Tomaszowa Mazowieckiego, Bełchatowa i Skierniewic.

Kursowały natomiast autobusy innych przewoźników działających na zlecenie UMWŁ. W przypadku części z nich, np. PKS Łęczyca, przewozy zlecone przez samorząd regionalny stanowiły wówczas podstawowy segment działalności. Spółka wstrzymała bowiem wykonywanie niemal wszystkich pozostałych połączeń.

Czy linie komercyjne wrócą na komunikacyjną mapę regionu?

W najbliższym czasie nie należy się natomiast spodziewać rozszerzania siatki połączeń wojewódzkich, które mogłyby zastąpić zlikwidowane bądź zawieszone w okresie epidemii linie komercyjne. UMWŁ argumentuje bowiem, że jednym z podstawowych założeń ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych jest dotowanie kursów na liniach, które nie funkcjonują od co najmniej trzech miesięcy przed wejściem w życie ustawy. – Linie komercyjne, których kursowanie zostało zawieszone na okres epidemii, nie spełniają tego kryterium – podkreślają służby prasowe województwa. UMWŁ nie wskazał przy tym planów organizacji siatki połączeń ze środków własnych.

– Ponadto należy założyć, że zawieszone linie komercyjne powrócą do kursowania zgodnie z rozkładem jazdy po ustaniu epidemii – ocenia łódzki urząd marszałkowski. W niektórych przypadkach może się to jednak okazać dalekie od rzeczywistości. Część przewoźników, np. firma Stojeccy, ogłosiła już bowiem ostateczny koniec swojej dziłalności w zakresie obsługi połączeń regularnych.

PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony